CompaRe durchsuchen

Recherchieren Sie hier in allen Dokumenten, die auf CompaRe publiziert wurden.

Zeige Ergebnisse 1 bis 5 von 6.

  1. Wissenschaftsaktivismus und Osteuropaforschung in Zeiten des Krieges
    Autor*in: Weller, Nina
    Erschienen: 30.11.2023

    Mit Beginn des russischen Großangriffs auf die Ukraine ist die Osteuropaforschung, die in der Öffentlichkeit jahrzehntelang eine eher marginale Rolle spielte, ins Rampenlicht gerückt. Osteuropawissenschaftler:innen analysieren das laufende... mehr

     

    Mit Beginn des russischen Großangriffs auf die Ukraine ist die Osteuropaforschung, die in der Öffentlichkeit jahrzehntelang eine eher marginale Rolle spielte, ins Rampenlicht gerückt. Osteuropawissenschaftler:innen analysieren das laufende Kriegsgeschehen, erläutern vorangegangene Entwicklungen, informieren über die russische Imperialgeschichte und das lange Ringen der Ukraine und anderer ehemaliger Sowjetrepubliken um Unabhängigkeit. Kurz: Sie vermitteln komplexes Wissen über Politik und Geschichte, Sprache und Kultur eines Raums, der von jahrhundertelangen Grenzverschiebungen, vielsprachigen und multireligiösen Bevölkerungen und generationsübergreifenden Gewalterfahrungen gekennzeichnet ist. Aufgrund der medialen Berichterstattung infolge des Kriegs ist die Ukraine zwar keine Terra incognita mehr. Doch es bedarf weiterhin der Wissensvermittlung in die breitere Öffentlichkeit, damit sie und andere ehemalige sow jetische Länder als eigenständige Akteure und Subjekte der eigenen und europäischen Geschichte und nicht immer nur in Bezug auf Russland wahrgenommen werden.

     

    Export in Literaturverwaltung
    Hinweise zum Inhalt: kostenfrei
  2. Großmacht-Samizdat : Michail Jur'evs Drittes Imperium als alternativgeschichtliche Zivilisationsutopie
    Autor*in: Weller, Nina
    Erschienen: 31.01.2024

    Nina Weller beschäftigt sich mit einem extremen Fall russischer Großmachtphantasien, indem sie Michail Jur'evs "Drittes Imperium" ("Tret'ja imperija", 2007) als möglichen imaginären Prätext für die russische Intervention in der Ostukraine liest. mehr

     

    Nina Weller beschäftigt sich mit einem extremen Fall russischer Großmachtphantasien, indem sie Michail Jur'evs "Drittes Imperium" ("Tret'ja imperija", 2007) als möglichen imaginären Prätext für die russische Intervention in der Ostukraine liest.

     

    Export in Literaturverwaltung
    Hinweise zum Inhalt: kostenfrei
    Quelle: CompaRe
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Teil eines Buches (Kapitel); Teil eines Buches (Kapitel)
    Format: Online
    ISBN: 978-3-86599-552-0; 978-3-96750-036-3
    DDC Klassifikation: Literatur und Rhetorik (800); 891.8
    Sammlung: Leibniz-Zentrum für Literatur- und Kulturforschung (ZfL)
    Schlagworte: Russland; Imperialismus; Neue Rechte; Geschichtsrevisionismus; Utopie; Nationalismus; Literatur
    Lizenz:

    publikationen.ub.uni-frankfurt.de/home/index/help

    ;

    info:eu-repo/semantics/openAccess

  3. Appropriating history : the Soviet past in Belarusian, Russian and Ukrainian popular culture
    Erschienen: 03.09.2024

    Popular media play an important role in reconstructing collective imaginations of history. Dramatic events and ruptures of the 20th century provide the material for playful as well as neo-imperialist and nationalist appropriations of the past. The... mehr

     

    Popular media play an important role in reconstructing collective imaginations of history. Dramatic events and ruptures of the 20th century provide the material for playful as well as neo-imperialist and nationalist appropriations of the past. The contributors to the volume investigate this phenomenon using case studies from Belarusian, Russian and Ukrainian popular cultures. They show how in mainstream films, TV series, novels, comics and computer games, the reference to Soviet history offers role models, action patterns and even helps to justify current political and military developments. The volume thus presents new insights into the multi-layered and explosive dynamics of popular culture in Eastern Europe.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt: kostenfrei
  4. Popular culture and history in Post-Soviet nation states
    Erschienen: 03.09.2024

    Soviet history has been the subject of controversial debates in the spheres of history politics and commemorative culture from the moment the world's first socialist state finally collapsed. [...] At the same time, the three countries, which actually... mehr

     

    Soviet history has been the subject of controversial debates in the spheres of history politics and commemorative culture from the moment the world's first socialist state finally collapsed. [...] At the same time, the three countries, which actually had never existed as nation states for any length of time, set out in the early 1990s to search for an independent national history, for a 'national idea'. Particularly anti-communist narratives from the Cold War era circulating among the Belarusian, Ukrainian and Russian diasporas in the West, who then longed for a 'liberation' and 'rebirth' of their 'supressed' nations, became very popular among the new elites of the young post-Soviet countries. However, due to the close historical interconnections of the three newly founded states, this almost inevitably led to conflicts. [...] Yet, besides these debates among the political and cultural elites of how to construct their respective invented tradition, therewas also a vivid interest among ordinary people in how to cope with the disruptions and upheavals of history, whose object and subject they themselves had become in the preceding years and decades. And they found possible answers in the then flourishing commercial mass culture, which developed particular appeal in Eastern Europe during the 1990s as a previously unknown phenomenon. [...] 'Appropriating history' does not necessarily imply either critically reappraising and adequately remembering the past or, conversely, ideologically trivialising and relativising it; in popular culture, it means above all presenting dramatic episodes, dazzling figures and stereotypical images, which appeal in an entertaining way to the needs and desires, challenges and conflicts of the respective public. Especially in the nascent post-Soviet nation states, these entertaining representations often do more than government institutions, political parties or public educational organisations to shape ideas about how national belonging is articulated. Ideas about history and historical belonging sometimes have a strong effect in situations of political upheaval by fuelling rebellion and in creasing bellicosity, as well as by exposing national myths or suggesting a retreat into the private sphere.

     

    Export in Literaturverwaltung
    Hinweise zum Inhalt: kostenfrei
    Quelle: CompaRe
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Teil eines Buches (Kapitel); Teil eines Buches (Kapitel)
    Format: Online
    ISBN: 978-3-8394-6077-1; 978-3-8376-6077-7
    DDC Klassifikation: Literatur und Rhetorik (800)
    Sammlung: Leibniz-Zentrum für Literatur- und Kulturforschung (ZfL); transcript Independent Academic Publishing
    Schlagworte: Sowjetunion <Motiv>; Geschichte <Motiv>; Belarus; Russland; Ukraine; Popkultur
    Lizenz:

    creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.de

    ;

    info:eu-repo/semantics/openAccess

  5. Partisan, Anti-Partisan, pARTisan, Party-Zan, cyberpartisan : on the popularity of partisanhood in Belarusian culture
    Autor*in: Weller, Nina
    Erschienen: 03.09.2024

    Nina Weller looks at a special combatant figure from World War II, namely the partisan, who enjoyed enormous popularity in post-Soviet Belarus, both in official circles and among the artistic and political opposition. His tactics and strategies of... mehr

     

    Nina Weller looks at a special combatant figure from World War II, namely the partisan, who enjoyed enormous popularity in post-Soviet Belarus, both in official circles and among the artistic and political opposition. His tactics and strategies of subversion were appropriated and reinterpreted for the post-Soviet present in a wide range of media formats and genres, from large historical films to small forms of street protest.

     

    Export in Literaturverwaltung
    Hinweise zum Inhalt: kostenfrei
    Quelle: CompaRe
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Teil eines Buches (Kapitel); Teil eines Buches (Kapitel)
    Format: Online
    ISBN: 978-3-8394-6077-1; 978-3-8376-6077-7
    DDC Klassifikation: Öffentliche Darbietungen, Film, Rundfunk (791); Literatur und Rhetorik (800)
    Sammlung: Leibniz-Zentrum für Literatur- und Kulturforschung (ZfL); transcript Independent Academic Publishing
    Schlagworte: Belarus; Partisan <Motiv>; Film; Kunst; Protest
    Lizenz:

    creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.de

    ;

    info:eu-repo/semantics/openAccess