Ergebnisse für *

Zeige Ergebnisse 1 bis 5 von 5.

  1. Vernacular Traditions: The Use of Music in the Novels of Toni Morrison
    Erschienen: 2004

    Music features prominently on different levels in the novels of Nobel Laureate Toni Morrison, whose aim is to provide her works with an aural quality. My dissertation is divided into three main parts: The first part examines how the author... mehr

     

    Music features prominently on different levels in the novels of Nobel Laureate Toni Morrison, whose aim is to provide her works with an aural quality. My dissertation is divided into three main parts: The first part examines how the author incorporates a great number of characters as musical performers or listeners into her novels,where music frequently serves to comment on the action or the characters and at times even to undermine them. The focus of the second part is on the transfer of musical properties to the texts concerning both structure and content by including devices such as antiphony, rhythm or improvisation as well as by adapting elements of the plot to the lyrics of well-known spirituals or blues songs. Morrison thereby further aligns her novels with her African American heritage. In the third part, the combination of music and such fundamental African American vernacular traditions as storytelling, testifying and signifying are scrutinised. Morrison artfully proves to be a modern griot who is able to both continue in the tradition of her heritage and to give her words an authentic African American voice. ; Die Nobelpreisträgerin Toni Morrison, die ihren Romanen eine dezidiert auditive Qualität verleihen möchte, rekurriert in ihren Werken auf die Verwendung von Musik und Elementen des afroamerikanischen Vernakularen innerhalb verschiedener narrativer Ebenen. Meine Dissertation gliedert sich in folgende drei Haupt-teile: Zunächst wird die Darstellung einiger Charaktere als Musizierende oder Zuhörer thematisiert, die meist als Kommentar bezüglich der Handlung oder der Charaktere dient bzw. diese bisweilen auch unterminiert. Der Schwerpunkt des zweiten Teils liegt auf der Übertragung musikalischer Eigenschaften auf die Texte, die auf struktureller Ebene von musikalischen Mitteln wie Antiphonie, Rhythmus oder Improvisation Gebrauch machen und sich auch inhaltlich an Texte bekannter Spirituals oder Bluessongs anlehnen. Durch diese Kombination bindet Morrison ihre Romane enger an ihre afroamerikanischen ...

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Dissertation
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Amerikanische Literatur in in Englisch (810)
    Schlagworte: Morrison; Toni; Blues; Jazz; USA / Literatur / Schwarze; Gospelsong; Trickster; Intertextualität; Amerikanische Literatur in in Englisch
    Lizenz:

    info:eu-repo/semantics/openAccess

  2. Reading/Writing "the most wretched business": Toni Morrison s A Mercy
    Erschienen: 2014
    Verlag:  Universität Bremen ; Fachbereich 10: Sprach- und Literaturwissenschaften (FB 10) ; English-Speaking Cultures

    The epilogue of Toni Morrison s A Mercy (2008) is narrated by the teenage character-narrator Florens mother. Though addressed to her daughter, the mother s words are heard/read only by the reader, who is left with the (merciful?) gift of... mehr

     

    The epilogue of Toni Morrison s A Mercy (2008) is narrated by the teenage character-narrator Florens mother. Though addressed to her daughter, the mother s words are heard/read only by the reader, who is left with the (merciful?) gift of understanding and reinterpreting the very act that is at the center of the novel. The picture (s)he shapes, the telling (s)he hears (161), are conditioned by Florens narration the affective lens through which the world (161) and the narrative are to be read. The reader s legitimacy is recognized and rewarded at the very end of A Mer-cy. Indeed, the mother s account, conjured up by Florens, is staged as an imaginary reconciliation, arising from the reading itself, as well as from the reader s affective, aesthetic desire for such reconciliation. ; 91 ; 104 ; Bremen ; 1 ; 1

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Literatur und Rhetorik (800)
    Schlagworte: Morrison; reading; writing; slavery; rhetoric and criticism
    Lizenz:

    info:eu-repo/semantics/openAccess

  3. Writing/Reading Slavery as Trauma: Othering, Resistance, and the Haunting Use of Voice in Toni Morrison s A Mercy.
    Autor*in: Michlin, Monica
    Erschienen: 2014
    Verlag:  Universität Bremen ; Fachbereich 10: Sprach- und Literaturwissenschaften (FB 10) ; English-Speaking Cultures

    For the first time since Beloved, Toni Morrison returns to slavery in A Mercy (2008): the slave trade is allegorized as a pox upon the initially utopian Vaark farm. Though in the face of systematic discourses of oth-ering, each oppressed character... mehr

     

    For the first time since Beloved, Toni Morrison returns to slavery in A Mercy (2008): the slave trade is allegorized as a pox upon the initially utopian Vaark farm. Though in the face of systematic discourses of oth-ering, each oppressed character puts up strategies of resistance, the dialec-tic of love, loss, and alienation in Florens s story permeates the entire nov-el. But Florens s voice offers resistance and empowerment as well: the house that Jacob built and that Florens haunts is, in a mise en abyme of the house of fiction reclaimed by Toni Morrison, a black repossession of the house that slavery built. ; 105 ; 23 ; Bremen ; 1 ; 1

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Literatur und Rhetorik (800)
    Schlagworte: Morrison; A Mercy; trauma; voice; resistance; rhetoric and criticism
    Lizenz:

    info:eu-repo/semantics/openAccess

  4. Lyrik und Kunst, Musik und Lyrik. Der Einfluss von William Blake auf Van Morrison.
    Autor*in: Harms, Dirk
    Erschienen: 2018

    Diese Arbeit schildert auf der Basis einer Analyse der intermedialen Struktur der Werke zweier Künstler aus unterschiedlichen Jahrhunderten die Transportierung eines mystischen Selbstverständnisses, das als Tiefenstruktur der zugrundeliegenden Werke... mehr

     

    Diese Arbeit schildert auf der Basis einer Analyse der intermedialen Struktur der Werke zweier Künstler aus unterschiedlichen Jahrhunderten die Transportierung eines mystischen Selbstverständnisses, das als Tiefenstruktur der zugrundeliegenden Werke ausgemacht wird. Deshalb sieht diese Arbeit beide Künstler als christliche Mystiker an, deren Weltbild keine grundlegenden Unterschiede aufweist. Darüberhinaus wird über diese beiden Autoren versucht die kontrovers diskutierte Aktualität von Mystik in der Gegenwart herauszustellen. Zentraler Teil und Ausgangspunkt der Ergebnisse ist hierbei die Analyse eines mystischen Wertesystems, das sich in den Prophecies von William Blake finden lässt und das sich in wesentlichen Punkten auf die Werke von Van Morrison übertragen lässt. ; This work doesn't deal with two artists in the way that it compares their lyrics in an immanent way. Moreover, it tries to show that William Blake and Van Morrison use differnet means of art in order to express the same intention. That is mainly a mystic view of the world which is embodied in the heart of their work. Both artists regard art as a healing force. The central aspects are summarized in a chapter which deals thouroughly with a mystic system that William Blake developed in his prophecies that were not published throughout his life. Somehow, it can be called the religious centre of his work. Van Morrison obviously uses this system in some of his songs, too. So, that finally both artists are regarded as christian mystics. Consequently, the contemporary view of mystic has to be discussed.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Englische, altenglische Literaturen (820)
    Schlagworte: Mystik; Blake; William; Morrison; Intermedialität
    Lizenz:

    opus.bibliothek.uni-wuerzburg.de/doku/lic_ohne_pod.php ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  5. Lyrik und Kunst, Musik und Lyrik: Der Einfluss von William Blake auf Van Morrison: Adaption oder Interpretation?
    Autor*in: Harms, Dirk
    Erschienen: 2004

    Diese Arbeit schildert auf der Basis einer Analyse der intermedialen Struktur der Werke zweier Künstler aus unterschiedlichen Jahrhunderten die Transportierung eines mystischen Selbstverständnisses, das als Tiefenstruktur der zugrundeliegenden Werke... mehr

     

    Diese Arbeit schildert auf der Basis einer Analyse der intermedialen Struktur der Werke zweier Künstler aus unterschiedlichen Jahrhunderten die Transportierung eines mystischen Selbstverständnisses, das als Tiefenstruktur der zugrundeliegenden Werke ausgemacht wird. Deshalb sieht diese Arbeit beide Künstler als christliche Mystiker an, deren Weltbild keine grundlegenden Unterschiede aufweist. Darüberhinaus wird über diese beiden Autoren versucht die kontrovers diskutierte Aktualität von Mystik in der Gegenwart herauszustellen. Zentraler Teil und Ausgangspunkt der Ergebnisse ist hierbei die Analyse eines mystischen Wertesystems, das sich in den Prophecies von William Blake finden lässt und das sich in wesentlichen Punkten auf die Werke von Van Morrison übertragen lässt. ; This work doesn't deal with two artists in the way that it compares their lyrics in an immanent way. Moreover, it tries to show that William Blake and Van Morrison use differnet means of art in order to express the same intention. That is mainly a mystic view of the world which is embodied in the heart of their work. Both artists regard art as a healing force. The central aspects are summarized in a chapter which deals thouroughly with a mystic system that William Blake developed in his prophecies that were not published throughout his life. Somehow, it can be called the religious centre of his work. Van Morrison obviously uses this system in some of his songs, too. So, that finally both artists are regarded as christian mystics. Consequently, the contemporary view of mystic has to be discussed.

     

    Export in Literaturverwaltung
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Masterarbeit
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Englische, altenglische Literaturen (820)
    Schlagworte: Blake; William; Morrison; Van; Mystik; Intermedialität
    Lizenz:

    opus.bibliothek.uni-wuerzburg.de/doku/lic_ohne_pod.php ; info:eu-repo/semantics/openAccess