Filtern nach
Letzte Suchanfragen

Ergebnisse für *

Zeige Ergebnisse 1 bis 25 von 500.

  1. Räume der rêverie
    Stimmungslandschaft und paysage imaginaire in der französischen Lyrik von der Romantik bis zum Surrealismus
    Autor*in: Baumann, Inga
    Erschienen: 2011
    Verlag:  Narr, Tübingen

    Zugang:
    Hessisches BibliotheksInformationsSystem hebis
    keine Fernleihe
    Hessisches BibliotheksInformationsSystem hebis
    keine Fernleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783823366409; 9783823376408 (Sekundärausgabe)
    Weitere Identifier:
    9783823366409
    RVK Klassifikation: IG 4390 ; IE 3034
    DDC Klassifikation: Literaturen romanischer Sprachen; Französische Literatur (840)
    Schriftenreihe: Etudes littéraires françaises ; 76
    Schlagworte: Lyrik; Französisch; Landschaft <Motiv>; Das Imaginäre; Raum <Motiv>; Poetologie
    Umfang: 681 S.
  2. Deutsche Lyrik in 30 Beispielen
    Beteiligt: Geier, Andrea (Hrsg.); Strobel, Jochen (Hrsg.)
    Erschienen: 2011
    Verlag:  Wilhelm Fink, Paderborn

    Zugang:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Alice Salomon Hochschule Berlin, Bibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Humboldt-Universität zu Berlin, Universitätsbibliothek, Jacob-und-Wilhelm-Grimm-Zentrum
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Philologische Bibliothek, FU Berlin
    Beteiligt: Geier, Andrea (Hrsg.); Strobel, Jochen (Hrsg.)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783838533483
    RVK Klassifikation: GE 6535
    Schriftenreihe: UTB ; 3348
    Schlagworte: Lyrik; Interpretation; Deutsch
    Umfang: 1 Online-Ressource (332 Seiten), Illustrationen
  3. English rhythms in Russian verse
    on the experiment of Joseph Brodsky
    Erschienen: 2011
    Verlag:  De Gruyter Mouton, Berlin [u.a.]

    Zugang:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Volltext (lizenzpflichtig)
    Quelle: Philologische Bibliothek, FU Berlin
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110238099
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: KK 3562
    Schriftenreihe: Trends in linguistics : Studies and monographs ; 232
    Schlagworte: Lyrik; Russisch; Metrik; Rhythmus; Rezeption; Englisch
    Weitere Schlagworte: Brodsky, Joseph (1940-1996)
    Umfang: 1 Online-Ressource (XII, 208 S.), graph. Darst.
  4. Räume der rêverie
    Stimmungslandschaft und paysage imaginaire in der französischen Lyrik von der Romantik bis zum Surrealismus
    Autor*in: Baumann, Inga
    Erschienen: 2011
    Verlag:  Narr Francke Attempto Verlag, Tübingen

    Ausgehend von einer kritischen Auseinandersetzung mit dem in der deutschsprachigen Romanistik vorherrschenden Bild der modernen Lyrik unternimmt die Studie den Versuch, die Geschichte der französischen Lyrik von der Romantik bis zum Surrealismus neu... mehr

    Zugang:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Alice Salomon Hochschule Berlin, Bibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Ausgehend von einer kritischen Auseinandersetzung mit dem in der deutschsprachigen Romanistik vorherrschenden Bild der modernen Lyrik unternimmt die Studie den Versuch, die Geschichte der französischen Lyrik von der Romantik bis zum Surrealismus neu zu begreifen. Als zentrales Analyse-Paradigma dient dabei die Untersuchung der Rolle der Imagination in den poetologischen Schriften der jeweiligen Dichter einerseits sowie in ihren lyrischen Texten andererseits. Die behandelten Autoren sind Lamartine, Hugo, Leconte de Lisle, Baudelaire, Verlaine, Mallarmé, Rimbaud, Breton und Éluard

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783823376408
    Weitere Identifier:
    9783823376408
    RVK Klassifikation: IE 3034 ; IG 4390 ; IH 1819
    Auflage/Ausgabe: 1st ed
    Schriftenreihe: études litteraires françaises ; 76
    Schlagworte: Baudelaire; Breton; Éluar; französische Lyrik; Hugo; Lamartine; Leconte de Lisle; Mallarmé; paysage imaginaire; Rimbaud; Verlaine; Lyrik; Französisch; Poetologie
    Umfang: 1 Online-Ressource (686 Seiten)
    Bemerkung(en):

    [1. Auflage]

  5. A Sonnet from Carthage
    Garcilaso de la Vega and the New Poetry of Sixteenth-Century Europe
    Erschienen: [2015]; © 2007
    Verlag:  University of Pennsylvania Press, Philadelphia, Pa.

    In 1492 the Spanish humanist Antonio de Nebrija proclaimed that "language has always been the companion of empire." Taking as his touchstone a wonderfully suggestive sonnet that Garcilaso de la Vega wrote in 1535 from the neighborhood of ruined... mehr

    Brandenburgische Technische Universität Cottbus - Senftenberg, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    In 1492 the Spanish humanist Antonio de Nebrija proclaimed that "language has always been the companion of empire." Taking as his touchstone a wonderfully suggestive sonnet that Garcilaso de la Vega wrote in 1535 from the neighborhood of ruined Carthage in North Africa, Richard Helgerson examines how the companionship of language and empire played itself out more generally in the "new poetry" of sixteenth-century Europe. Along with his friend Juan Boscán, Garcilaso was one of the great pioneers of that poetry, radically reforming Spanish verse in imitation of modern Italian and ancient Roman models. As the century progressed, similar projects were undertaken in France by Ronsard and du Bellay, in Portugal by Camões, and in England by Sidney and Spenser. And wherever the new poetry emerged, it was prompted by a sense that imperial ambition—the quest to be in the present what Rome had been in the past—required a vernacular poetry comparable to the poetry of Rome.But, as Helgerson shows, the new poetry had other commitments than to empire. Though imperial ambition looms large in Garcilaso's sonnet and others, by the end of the poem Garcilaso identifies not with Rome but with the Carthaginian queen Dido, one of empire's legendary victims. And with this startling shift, which has its counterpart in poems from all over Europe, comes one of the most important departures the poem makes from its apparent imperial agenda.Addressing these rival concerns as they arise in a single sonnet, Richard Helgerson provides a masterful and multifaceted image of one of the most vital episodes in European literary history

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780812292367
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Literary Studies; Literature in Diverse Languages; Romance Literature, general; European poetry; Spanish poetry; Lyrik
    Weitere Schlagworte: Vega, Garcilaso de la (1503-1536)
    Umfang: 1 online resource
    Bemerkung(en):

    Description based on online resource; title from PDF title page (publisher’s Web site, viewed Jan. 06, 2016)

  6. Writing in the Stars
    Erschienen: [2016]; © 2007
    Verlag:  University of Toronto Press, Toronto

    Brandenburgische Technische Universität Cottbus - Senftenberg, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781442685055
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Archetype (Psychology) in literature; Psychologie; Lyrik
    Weitere Schlagworte: Paz, Octavio (1914-1998)
    Umfang: 1 online resource
    Bemerkung(en):

    Description based on online resource; title from PDF title page (publisher’s Web site, viewed Jan. 06, 2016)

    :

  7. Rhythm and Race in Modernist Poetry and Science
    Pound, Yeats, Williams, and Modern Sciences of Rhythm
    Erschienen: [2007]; © 2007
    Verlag:  Columbia University Press, New York, NY

    In the half-century between 1890 and 1950, a variety of fields and disciplines, from musicology and literary studies to biology, psychology, genetics, and eugenics, expressed a profound interest in the subject of rhythm. In this book, Michael Golston... mehr

    Brandenburgische Technische Universität Cottbus - Senftenberg, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    In the half-century between 1890 and 1950, a variety of fields and disciplines, from musicology and literary studies to biology, psychology, genetics, and eugenics, expressed a profound interest in the subject of rhythm. In this book, Michael Golston recovers much of the work done in this area and situates it in the society, politics, and culture of the Modernist period. He then filters selected Modernist poems through this archive to demonstrate that innovations in prosody, form, and subject matter are based on a largely forgotten ideology of rhythm and that beneath Modernist prosody is a science and an accompanying technology.In his analysis, Golston first examines psychological and physiological experiments that purportedly proved that races responded differently to rhythmic stimuli. He then demonstrates how poets like Ezra Pound, W. B. Yeats, Mina Loy, and William Carlos Williams either absorbed or echoed the information in these studies, using it to hone the innovative edge of Modernist practice and fundamentally alter the way poetry was written. Golston performs close readings of canonical texts such as Pound's Cantos, Yeats's "Lake Isle of Innisfree," and William Carlos Williams's Paterson, and examines the role the sciences of rhythm played in racist discourses and fascist political thinking in the years leading up to World War II. Recovering obscure texts written in France, Germany, England, and America, Golston argues that "Rhythmics" was instrumental in generating an international modern art and should become a major consideration in our reading of reactionary avant-garde poetry

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780231512336
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Politik; American poetry; Modernism (Literature); Racism in literature; Rhythm; Lyrik; Naturwissenschaften <Motiv>; Rhythmus; Moderne
    Umfang: 1 online resource, 17 illustrations
    Bemerkung(en):

    Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed Mar. 30, 2016)

  8. Time, space, and motion in the age of Shakespeare
    Autor*in: Fletcher, Angus
    Erschienen: 2007
    Verlag:  Harvard University Press, Cambridge, Mass.

    Brandenburgische Technische Universität Cottbus - Senftenberg, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780674027114; 0674027116; 0674023080; 9780674023086
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: LITERARY CRITICISM / Shakespeare; Renaissance; Exacte wetenschappen; Gedichten; English poetry / Early modern; Literature; Literature and science; Motion; Renaissance; Geschichte; Literatur; Lyrik; English poetry; Literature and science; Literature and science; Motion in literature; Renaissance; Bewegung <Motiv>; Lyrik; Zeit <Motiv>; Englisch; Raum <Motiv>
    Umfang: 1 Online-Ressource (179 pages)
    Bemerkung(en):

    Master and use copy. Digital master created according to Benchmark for Faithful Digital Reproductions of Monographs and Serials, Version 1. Digital Library Federation, December 2002

    Includes bibliographical references (pages 159-175) and index

    Galileo's metaphor -- The theme of motion -- On drama, poetry, and movement -- Marlowe invents the deadline -- The defense of the interim -- Structure of an epitaph -- Donne's apocryphal wit -- Milton and the moons of Jupiter

  9. Knowing Poetry
    Verse in Medieval France from the "Rose" to the "Rhétoriqueurs"
    Erschienen: [2011]; © 2011
    Verlag:  Cornell University Press, Ithaca, N.Y.

    In the later Middle Ages, many writers claimed that prose is superior to verse as a vehicle of knowledge because it presents the truth in an unvarnished form, without the distortions of meter and rhyme. Beginning in the thirteenth century, works of... mehr

    Brandenburgische Technische Universität Cottbus - Senftenberg, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    In the later Middle Ages, many writers claimed that prose is superior to verse as a vehicle of knowledge because it presents the truth in an unvarnished form, without the distortions of meter and rhyme. Beginning in the thirteenth century, works of verse narrative from the early Middle Ages were recast in prose, as if prose had become the literary norm. Instead of dying out, however, verse took on new vitality. In France verse texts were produced, in both French and Occitan, with the explicit intention of transmitting encyclopedic, political, philosophical, moral, historical, and other forms of knowledge.In Knowing Poetry, Adrian Armstrong and Sarah Kay explore why and how verse continued to be used to transmit and shape knowledge in France. They cover the period between Jean de Meun's Roman de la rose (c. 1270) and the major work of Jean Bouchet, the last of the grands rhétoriqueurs (c. 1530). The authors find that the advent of prose led to a new relationship between poetry and knowledge in which poetry serves as a medium for serious reflection and self-reflection on subjectivity, embodiment, and time. They propose that three major works-the Roman de la rose, the Ovide moralisé, and Boethius' Consolation of Philosophy-form a single influential matrix linking poetry and intellectual inquiry, metaphysical insights, and eroticized knowledge. The trio of thought-world-contingency, poetically represented by Philosophy, Nature, and Fortune, grounds poetic exploration of reality, poetry, and community

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780801460586
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: French poetry; Knowledge, Theory of, in literature; Lyrik; Mittelfranzösisch; Wissensvermittlung; Altfranzösisch
    Umfang: 1 online resource
    Bemerkung(en):

    Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed Feb. 24, 2017)

  10. Magical Imaginations
    Instrumental Aesthetics in the English Renaissance
    Erschienen: [2017]; © 2011
    Verlag:  University of Toronto Press, Toronto

    In the English Renaissance, poetry was imagined to inspire moral behaviour in its readers, but the efficacy of poetry was also linked to 'conjuration,' the theologically dangerous practice of invoking spirits with words. Magical Imaginations explores... mehr

    Brandenburgische Technische Universität Cottbus - Senftenberg, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    In the English Renaissance, poetry was imagined to inspire moral behaviour in its readers, but the efficacy of poetry was also linked to 'conjuration,' the theologically dangerous practice of invoking spirits with words. Magical Imaginations explores how major writers of the period – including Spenser, Marlowe, and Shakespeare – negotiated this troubling link between poetry and magic in their attempts to transform readers and audiences with the power of art. Through analyses of texts ranging from sermons and theological treatises to medical tracts and legal documents, Genevieve Guenther sheds new light on magic as a cultural practice in early modern England. She demonstrates that magic was a highly pragmatic, even cynical endeavor infiltrating unexpected spheres – including Elizabethan taxation policy and Jacobean political philosophy. With this new understanding of early modern magic, and a fresh context for compelling readings of classic literary works, Magical Imaginations reveals the central importance of magic to English literary history

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781442693951
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: DISCOUNT-B.; Aesthetics in literature; English drama; English poetry; Magic in literature; Lyrik; Englisch; Magie
    Umfang: 1 online resource
    Bemerkung(en):

    Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 13. Sep 2017)

  11. The Poetics of Motoori Norinaga
    A Hermeneutical Journey
    Beteiligt: Marra, Michael F. (Hrsg.)
    Erschienen: [2007]; © 2007
    Verlag:  University of Hawaii Press, Honolulu

    One of Japan’s most renowned intellectuals, Motoori Norinaga (1730–1801) is perhaps best known for his notion of mono no aware, a detailed description of the workings of emotions as the precondition for the poetic act. As a poet and a theoretician of... mehr

    Brandenburgische Technische Universität Cottbus - Senftenberg, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    One of Japan’s most renowned intellectuals, Motoori Norinaga (1730–1801) is perhaps best known for his notion of mono no aware, a detailed description of the workings of emotions as the precondition for the poetic act. As a poet and a theoretician of poetry, Norinaga had a keen eye for etymologies and other archaeological practices aimed at recovering the depth and richness of the Japanese language. This volume contains his major works on the Yamato region—the heartland of Japanese culture—including one of his most famous poetic diaries, The Sedge Hat Diary (Sugagasa no Nikki), translated into English here for the first time.Written in 1772 while Norinaga journeyed through Yamato and the Yoshino area, The Sedge Hat Diary was composed in the style of Heian prose and is interspersed with fifty-five poems. It offers important insights into Norinaga the poet, the scholar of ancient texts, the devout believer in Shinto deities, and the archaeologist searching for traces of ancient capitals, palaces, shrines, and imperial tombs of the pre-Nara period. In this piece Norinaga presents Yoshino as a "common poetic space" that readers must inhabit to develop the "common sense" that makes them live ethically in the poet’s ideal society.Norinaga’s ideal society is deeply imbued with the knowledge of poetry and the understanding of emotions as evidenced in the translation of Norinaga’s twenty-six songs on aware (pathos) also included here. The rest of the volume offers translations of several essays by the poet that shed further light on the places he visited in Yoshino and on the main topic of his scholarly interests: the sound of the uta (songs) from his beloved Yamato. An introductory essay on Norinaga’s poetics serves as a guide through the dense arguments he developed both practically in his poems and theoretically in his essays

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Marra, Michael F. (Hrsg.)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780824864941
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Japanese poetry; Poetics; Lyrik; Englisch; Übersetzung
    Weitere Schlagworte: Motoori, Norinaga (1730-1801)
    Umfang: 1 online resource
    Bemerkung(en):

    Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 19. Jan 2018)

  12. Songs of ourselves
    the uses of poetry in America
    Erschienen: ©2007
    Verlag:  Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge, Mass.

    Brandenburgische Technische Universität Cottbus - Senftenberg, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780674042964
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Biology; Natural Sciences; American literature / Appreciation / United States; Lesen / (Leser) / Lyrik / amerikanische / Geschichte 19. Jh; Lesen / (Leser) / Lyrik / amerikanische / Geschichte 20. Jh; LITERARY CRITICISM / Poetry; Lyrik / amerikanische / Lesen (Leser) / Geschichte 19. Jh; Lyrik / amerikanische / Lesen (Leser) / Geschichte 20. Jh; Oral interpretation of poetry / United States; Poetry / Public opinion; Public opinion / United States; American literature; Oral interpretation of poetry; Poetry; Public opinion; Lyrik; Deklamation
    Umfang: 1 Online-Ressource (ix, 470 pages)
    Bemerkung(en):

    De Gruyter

    Includes bibliographical references (pages 407-450) and index

    "In the years between 1880 and 1950, Americans recited poetry at family gatherings, school assemblies, church services, camp outings, and civic affairs. As they did so, they invested poems--and the figure of the poet--with the beliefs, values, and emotions that they encountered in those settings. Reciting a poem together with others joined the individual to the community in a special and memorable way. In a strikingly original and rich portrait of the uses of verse in America, Joan Shelley Rubin shows how the sites and practices of reciting poetry shaped readers' lives and helped them to find meaning in a poet's words."--Publisher description, from dust jacket

  13. The Forms of Youth
    Twentieth-Century Poetry and Adolescence
    Autor*in: Burt, Stephen
    Erschienen: 2007
    Verlag:  Columbia University Press, New York

    Brandenburgische Technische Universität Cottbus - Senftenberg, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780231512022
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Lyrik; Englisch; Jugend <Motiv>
    Umfang: 1 Online-Ressource (275 p)
    Bemerkung(en):

    Description based upon print version of record

    Early in the twentieth century, Americans and other English-speaking nations began to regard adolescence as a separate phase of life. Associated with uncertainty, inwardness, instability, and sexual energy, adolescence acquired its own tastes, habits, subcultures, slang, economic interests, and art forms. This new idea of adolescence became the driving force behind some of the modern era's most original poetry.Stephen Burt demonstrates how adolescence supplied the inspiration, and at times the formal principles, on which many twentieth-century poets founded their works. William Carlos Williams

  14. Invisible Listeners
    Lyric Intimacy in Herbert, Whitman, and Ashbery
    Autor*in: Vendler, Helen
    Erschienen: 2007
    Verlag:  Princeton University Press, Princeton, N.J.

    Brandenburgische Technische Universität Cottbus - Senftenberg, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781400826711
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Lyrisches Du; Lyrik; Intimsphäre; Englisch; Sprache; Dichtersprache; Gott
    Weitere Schlagworte: Parmigianino (1504-1540); Herbert, George (1593-1633); Ashbery, John (1927-2017); Whitman, Walt (1819-1892)
    Umfang: 1 Online-Ressource (112 S.)
    Bemerkung(en):

    Main description: When a poet addresses a living person--whether friend or enemy, lover or sister--we recognize the expression of intimacy. But what impels poets to leap across time and space to speak to invisible listeners, seeking an ideal intimacy--George Herbert with God, Walt Whitman with a reader in the future, John Ashbery with the Renaissance painter Francesco Parmigianino? In Invisible Listeners, Helen Vendler argues that such poets must invent the language that will enact, on the page, an intimacy they lack in life. Through brilliantly insightful and gracefully written readings of these three great poets over three different centuries, Vendler maps out their relationships with their chosen listeners. For his part, Herbert revises the usual "vertical" address to God in favor of a "horizontal" one-addressing God as a friend. Whitman hovers in a sometimes erotic, sometimes quasi-religious language in conceiving the democratic camerado, who will, following Whitman's example, find his true self. And yet the camerado will be replaced, in Whitman's verse, by the ultimate invisible listener, Death. Ashbery, seeking a fellow artist who believes that art always distorts what it represents, finds he must travel to the remote past. In tones both tender and skeptical he addresses Parmigianino, whose extraordinary self-portrait in a convex mirror furnishes the poet with both a theory and a precedent for his own inventions. By creating the forms and speech of ideal intimacy, these poets set forth the possibility of a more complete and satisfactory human interchange--an ethics of relation that is uncoerced, understanding, and free

  15. Formprobleme des Armen Heinrich Hartmanns von Aue
    Autor*in: Bregs, Anna
    Erschienen: 2011
    Verlag:  GRIN Verlag, München

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783656053132
    Weitere Identifier:
    9783656053132
    Auflage/Ausgabe: 1. Auflage, digitale Originalausgabe
    Schlagworte: Metrik; Lyrik; Mittelhochdeutsch; Deutsch
    Weitere Schlagworte: (Produktform)Electronic book text; (BISAC Subject Heading)LIT004170: LITERARY CRITICISM / European / German; formprobleme;armen;heinrich;hartmanns; (VLB-WN)9563: Deutsche Sprachwissenschaft, Deutschsprachige Literaturwissenschaft
    Umfang: Online-Ressource, 22 Seiten
    Bemerkung(en):

    Vom Verlag als Druckwerk on demand und/oder als E-Book angeboten

  16. Das Karussell - Interpretation und Auseinandersetzung mit Rilkes Poetologie des mittleren Werks
    Autor*in: Ziegler, Ulrike
    Erschienen: 2011
    Verlag:  GRIN Verlag, München

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783640899456
    Weitere Identifier:
    9783640899456
    Auflage/Ausgabe: 1. Auflage, digitale Originalausgabe
    Schlagworte: Lyrik; Karussell; Poetologie
    Weitere Schlagworte: Rilke, Rainer Maria (1875-1926); (Produktform)Electronic book text; (BISAC Subject Heading)LCO000000: LITERARY COLLECTIONS / General; Rilke;Dinggedicht;mittleres Werk;Neue Gedichte; (VLB-WN)9562: Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft
    Umfang: Online-Ressource, 18 Seiten
    Bemerkung(en):

    Vom Verlag als Druckwerk on demand und/oder als E-Book angeboten

  17. Die Augusteische Dichtung - Roms Beitrag zur Weltliteratur
    Philologie
    Erschienen: 2011
    Verlag:  Komplett-Media Verlag, München

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783831257089
    Weitere Identifier:
    9783831257089
    Schlagworte: Latein; Literatur; Lyrik
    Weitere Schlagworte: Vergilius Maro, Publius (v70-v19); (Produktform)Electronic book text; (BISAC Subject Heading)LAN000000; (VLB-WN)9560
    Umfang: Online-Ressource, 15 Seiten
  18. Die erotische Dichtung der Römer
    Philologie
    Erschienen: 2011
    Verlag:  Komplett-Media Verlag, München

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783831257041
    Weitere Identifier:
    9783831257041
    Schlagworte: Literatur; Latein; Lyrik
    Weitere Schlagworte: Catullus, Gaius Valerius (ca. v84-v55); (Produktform)Electronic book text; (BISAC Subject Heading)LAN000000; (VLB-WN)9560
    Umfang: Online-Ressource, 16 Seiten
  19. A companion to twentieth-century poetry
    Erschienen: 2007
    Verlag:  Blackwell, Malden, Mass. [u.a.]

    Brings together 48 fresh and original contributions from practicing poets and leading scholars, who together offer critical and contextual coverage of the full range of English-language poetry in the last century. Brings together original... mehr

    Universitätsbibliothek Osnabrück
    keine Fernleihe

     

    Brings together 48 fresh and original contributions from practicing poets and leading scholars, who together offer critical and contextual coverage of the full range of English-language poetry in the last century. Brings together original contributions by leading international scholars and practising poets. Offers critical and contextual coverage of the full range of English-language poetry in the twentieth-century. Incorporates new readings of key selected texts. Embraces the extraordinary development of poetry over the century in twenty English-speaking countries. Fully integrates women poet

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 0631215298; 9781405113618
    RVK Klassifikation: HG 530 ; HM 1160 ; HN 1160
    Schriftenreihe: Blackwell companions to literature and culture ; 9
    Blackwell Reference Online
    Schlagworte: Englisch; Lyrik; Geschichte 1900-2000; ; USA; Lyrik; Geschichte 1900-2000;
    Umfang: Online-Ressource
    Bemerkung(en):

    Print publication date: 2003

    A COMPANION TO TWENTIETH-CENTURY POETRY; Contents; Acknowledgements; Notes on Contributors; Introduction; PART I Topics and Debates; PART II Poetic Movements; PART III International and Postcolonial Poetry in English; PART IV Readings; PART V The Contemporary Scene; Index;

  20. Masculinity, gender and identity in the English Renaissance lyric
    Erschienen: 2007
    Verlag:  Cambridge University Press, Cambridge

    Introduction -- Masochism in Astrophil and Stella -- Fort! Da! The phallus in 'What tongue can her perfections tell?' -- Abjection and melancholia in The Ocean to Cynthia -- Feminine identifications in A Lover's complaint -- The lesbian phallus in... mehr

    Zugang:
    Aggregator (lizenzpflichtig)
    Hochschule Aalen, Bibliothek
    E-Book EBSCO
    keine Fernleihe
    Hochschule Esslingen, Bibliothek
    E-Book Ebsco
    keine Fernleihe
    Saarländische Universitäts- und Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek der Eberhard Karls Universität
    keine Fernleihe

     

    Introduction -- Masochism in Astrophil and Stella -- Fort! Da! The phallus in 'What tongue can her perfections tell?' -- Abjection and melancholia in The Ocean to Cynthia -- Feminine identifications in A Lover's complaint -- The lesbian phallus in Sapho to Philaenis. In early modern lyric poetry, the male poet or lover often appears not as powerful and masterly but rather as broken, abject, and feminine. Catherine Bates examines the cultural and literary strategies behind this representation and uncovers radically alternative models of masculinity in the lyric tradition of the Renaissance. Focusing on Sidney, Ralegh, Shakespeare, and Donne, she offers astute readings of a wide range of texts - a sonnet sequence, a blazon, an elegy, a complaint, and an epistle. She shows how existing critical approaches have too much invested in the figure of the authoritative male writer to be able to do justice to the truly radical nature of these alternative masculinities. Taking direction from psychoanalytic theories of gender formation, Bates develops critical strategies that make it possible to understand and appreciate what is genuinely revolutionary about these texts and about the English Renaissance lyric tradition at large

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
  21. Creating the empress
    politics and poetry in the age of Catherine II
    Erschienen: 2011
    Verlag:  Academic Studies Press, Brighton, MA

    Coup d'état as cross-dressing -- Astraea's coming to the Russian throne -- Catherine the healer -- Toppling the Bronze horseman -- The war in Greek garb -- The birth of Felitsa -- Politics as carnival in Derzhavin's Ode to fortune -- Ridiculing the... mehr

    Zugang:
    Aggregator (kostenfrei registrierungspflichtig)
    Helmut-Schmidt-Universität, Universität der Bundeswehr Hamburg, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
    keine Fernleihe
    Technische Universität Hamburg, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Hildesheim
    keine Fernleihe
    Duale Hochschule Baden-Württemberg Mannheim, Bibliothek
    eBook Ebsco OA
    keine Fernleihe
    Hochschule Mannheim, Hochschulbibliothek
    eBook EBSCO OA
    keine Fernleihe
    Hochschule Merseburg, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschule Albstadt-Sigmaringen, Bibliothek Sigmaringen
    eBook EbscoOA
    keine Fernleihe
    Kommunikations-, Informations- und Medienzentrum der Universität Hohenheim
    keine Fernleihe

     

    Coup d'état as cross-dressing -- Astraea's coming to the Russian throne -- Catherine the healer -- Toppling the Bronze horseman -- The war in Greek garb -- The birth of Felitsa -- Politics as carnival in Derzhavin's Ode to fortune -- Ridiculing the monarch. In Creating the Empress, Vera Proskurina examines the interaction between power and poetry in creating the imperial image of Catherine the Great, providing a detailed analysis of a wide range of Russian literary works from this period, particularly the main Classical myths associated with Catherine (Amazon, Astraea, Pallas Athena, Felicitas, Fortune, etc.), as well as how these Classical subjects affirmed imperial ideology and the monarch's power. The book allows for the viewing of these themes and motifs not only in the immediate historical context of Catherine II's reign, but also in the context of the broader European symbolic traditions. Each chapter of the book revolves around the major events of Catherine's reign (as well as some major literary works) that give a broad framework to discuss the evolution of important recurring motifs and images. --From publisher's description Coup d'e⁺ѓtat as cross-dressing -- Astraea's coming to the Russian throne -- Catherine the healer -- Toppling the Bronze horseman -- The war in Greek garb -- The birth of Felitsa -- Politics as carnival in Derzhavin's Ode to fortune -- Ridiculing the monarch.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781618110091; 1618110098; 9781618116710; 1618116711
    Schriftenreihe: Ars Rossika
    Schlagworte: Politics and literature; Power (Social sciences) in literature; Russian poetry; Symbolism in literature; LITERARY CRITICISM ; Russian & Former Soviet Union; BIOGRAPHY & AUTOBIOGRAPHY ; Royalty; Literature; Politics and literature; Power (Social sciences) in literature; Russian poetry; Symbolism in literature; Lyrik; Politisches Symbol; Klassizismus; Literatur; Versdichtung; Russisch; Motiv; Machtpolitik; Herrscherkult; Reichsidee; Mythos; Criticism, interpretation, etc; History
    Weitere Schlagworte: Catherine Empress of Russia (1729-1796); Catherine; Katharina; Katharina (Russland, Zarin
    Umfang: 1 Online-Ressource (1 electronic resource (310 pages)))
    Bemerkung(en):

    Originally published in Russian as: Mify imperii : literatura i vlastʹ v ėpochu Ekateriny II

    Includes bibliographical references and index

    Electronic reproduction

  22. Einführung in die Lyrik und Poetik Paul Celans
    Autor*in: Hurna, Myron
    Erschienen: 2011
    Verlag:  wbv Publikation, Bielefeld

    Die vorliegende Einführung in die Lyrik und Poetik Paul Celans bietet dem Leser neben vier exemplarischen Interpretationen der Gedichte Todesfuge, Todtnauberg, Lindenblättrige und Walliser Elegie erstmals Interpretationstechniken, die eine... mehr

    Zugang:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Universitätsbibliothek Braunschweig
    keine Fernleihe
    Technische Universität Chemnitz, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschule für Bildende Künste Dresden, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Sächsische Landesbibliothek - Staats- und Universitätsbibliothek Dresden
    keine Fernleihe
    Zentrale Hochschulbibliothek Flensburg
    keine Fernleihe
    Technische Universität Bergakademie Freiberg, Bibliothek 'Georgius Agricola'
    keine Fernleihe
    Hochschulbibliothek Karlsruhe (PH)
    eBook UTB scholars
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Leipzig
    keine Fernleihe
    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
    keine Fernleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe

     

    Die vorliegende Einführung in die Lyrik und Poetik Paul Celans bietet dem Leser neben vier exemplarischen Interpretationen der Gedichte Todesfuge, Todtnauberg, Lindenblättrige und Walliser Elegie erstmals Interpretationstechniken, die eine selbstständige Auseinandersetzung mit Celans Gedichten ermöglichen. Neben Studierenden der Germanistik - insbesondere solchen, die zum ersten Mal mit Celans Werk in Berührung kommen und noch keinen Einblick in die Fachliteratur haben - können somit auch Celan-Kenner zu dieser kleinen Einführung mit Gewinn greifen, die sich neben einer chronologischen Darstellung der Gedichtbände auch der Poetik Celans und seiner Konzeption des dunklen Sprechens widmet.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783898967112
    Weitere Identifier:
    9783898967112
    Auflage/Ausgabe: 1st ed.
    Schriftenreihe: Beiträge zur Kulturwissenschaft ; 24
    Schlagworte: Gedichtanalyse; Germanistik; Kulturwissenschaften; Literaturwissenschaft; Lyrik; Paul Celan; Poetik
    Umfang: 1 online resource (90 p.), 0.514 MB
    Bemerkung(en):

    Online resource; title from title screen (viewed May 11, 2021)

  23. "Ich lerne sehen"
    Zu Rilkes Lyrik
    Erschienen: 2011
    Verlag:  wbv Publikation, Bielefeld

    'Theoria' bedeutet ursprünglich 'Schauen'. Malte Laurids Brigge entdeckt eines Tages: "Ich lerne sehen". Teilhard de Chardin sagt über das Neue in der Moderne, "daß Angst der Preis ist, den der moderne Mensch dafür bezahlt, daß er die Welt neu zu... mehr

    Zugang:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Universitätsbibliothek Braunschweig
    keine Fernleihe
    Technische Universität Chemnitz, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschule für Bildende Künste Dresden, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Sächsische Landesbibliothek - Staats- und Universitätsbibliothek Dresden
    keine Fernleihe
    Zentrale Hochschulbibliothek Flensburg
    keine Fernleihe
    Technische Universität Bergakademie Freiberg, Bibliothek 'Georgius Agricola'
    keine Fernleihe
    Hochschulbibliothek Karlsruhe (PH)
    eBook UTB scholars
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Leipzig
    keine Fernleihe
    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
    keine Fernleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe

     

    'Theoria' bedeutet ursprünglich 'Schauen'. Malte Laurids Brigge entdeckt eines Tages: "Ich lerne sehen". Teilhard de Chardin sagt über das Neue in der Moderne, "daß Angst der Preis ist, den der moderne Mensch dafür bezahlt, daß er die Welt neu zu sehen lernt". Dass Rilke immer wieder das Wort "schauen" (und seine Komposita) benutzt, hängt aufs Engste mit seiner Auffassung von der Beziehung zwischen Dichter und Welt zusammen. Das Auge ist Teil des Bewusstseins. Mit dem Begriff der 'Epiphanie' bezeichnet James Joyce ein plötzliches Sehen und Erkennen einer zunächst so nicht verstandenen Situation. Rilkes Weg vom Sehenlernen (z. B. bei Rodin und Cezanne) zum "Herzwerk" der späten Gedichte wird anhand einiger Gedichte als Stationen auf diesem Weg nachgezeichnet.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783898967037
    Weitere Identifier:
    9783898967037
    Auflage/Ausgabe: 1st ed.
    Schriftenreihe: Beiträge zur Kulturwissenschaft ; 20
    Schlagworte: Kulturwissenschaften; Literaturwissenschaft; Lyrik; Rilke; Rainer M
    Umfang: 1 online resource (304 p.), 1.947 MB
    Bemerkung(en):

    Online resource; title from title screen (viewed May 11, 2021)

  24. Die Garne der Fischer der Irrsee
    Zur Lyrik von Paul Celan
    Autor*in: Horn, Peter
    Erschienen: 2011
    Verlag:  wbv Publikation, Bielefeld

    Immer schon war der "Wahnsinn" das Kennzeichen des wahren Dichters. Selten hat man allerdings die psychiatrische Realität dieses Wahnsinns in ihrer Beziehung zum dichterischen Text untersucht. Paul Celan verbrachte den Großteil seiner letzten... mehr

    Zugang:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Universitätsbibliothek Braunschweig
    keine Fernleihe
    Technische Universität Chemnitz, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschule für Bildende Künste Dresden, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Sächsische Landesbibliothek - Staats- und Universitätsbibliothek Dresden
    keine Fernleihe
    Zentrale Hochschulbibliothek Flensburg
    keine Fernleihe
    Technische Universität Bergakademie Freiberg, Bibliothek 'Georgius Agricola'
    keine Fernleihe
    Hochschulbibliothek Karlsruhe (PH)
    eBook UTB scholars
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Leipzig
    keine Fernleihe
    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
    keine Fernleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe

     

    Immer schon war der "Wahnsinn" das Kennzeichen des wahren Dichters. Selten hat man allerdings die psychiatrische Realität dieses Wahnsinns in ihrer Beziehung zum dichterischen Text untersucht. Paul Celan verbrachte den Großteil seiner letzten Lebensjahre in der Psychiatrie und beging 1970 Selbstmord. Dieses Buch geht den Fragen nach, welche individuellen Ursachen zu seiner Krankheit führten, welche Traumata in Celans Lyrik ihren Niederschlag gefunden haben und in welcher Weise die manisch-depressive Krankheit den Stil und den Inhalt vor allem seiner späten Lyrik geprägt hat. Wie die "Psychose" als Sprachstruktur und Thema in den Texten Paul Celans als Widersinnigkeit, Sinnlosigkeit und das Unaussprechliche dennoch zu einem Fascinosum seiner Lyrik in der Zeit der Gegenmenschlichkeit wird, ist Kern dieser Untersuchung.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783898967013
    Weitere Identifier:
    9783898967013
    Auflage/Ausgabe: 1st ed.
    Schriftenreihe: Beiträge zur Kulturwissenschaft ; 22
    Schlagworte: Judentum; Kulturwissenschaften; Literaturwissenschaft; Lyrik; Nationalsozialismus; Psychiatrie
    Umfang: 1 online resource (272 p.), 0.877 MB
    Bemerkung(en):

    Online resource; title from title screen (viewed May 11, 2021)

  25. Poetry and displacement
    Autor*in: Smith, Stan
    Erschienen: 2007
    Verlag:  Liverpool University Press, Liverpool

    The paradigmatic figure of twentieth-century history is the ‘displaced person’, a concept which emerged from the demographic migrations, deportations and genocidal purges that accompanied two world wars, the destruction and construction of nation... mehr

    Universitätsbibliothek Bamberg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Bayerische Staatsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Passau
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    The paradigmatic figure of twentieth-century history is the ‘displaced person’, a concept which emerged from the demographic migrations, deportations and genocidal purges that accompanied two world wars, the destruction and construction of nation states and the restructuring of the global order which they occasioned. These processes almost inevitably fostered a poetry of exile and expatriation intimately bound up with the experience of modernity and the culture of modernism, culminating, in the postcolonial era, with the globalisation of displacement as the determining condition of postmodernity. In this timely new volume renowned poetry critic Stan Smith examines a number of poets – Plath, Larkin, Heaney, Walcott, Middleton, Fisher, Duffy – through the lens of displacement

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781846313783; 9781846311161
    Schlagworte: Migration; Psychologie; English poetry / 20th century / History and criticism; Displacement (Psychology) in literature; Emigration and immigration in literature; Emigration and immigration / Psychological aspects; Exiles in literature; Exiles / Psychology; Marginality, Social, in literature; Englisch; Entfremdung <Motiv>; Lyrik
    Umfang: 1 online resource (viii, 238 pages)
    Bemerkung(en):

    Title from publisher's bibliographic system (viewed on 02 Oct 2015)

    :