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  1. Continuous training, job satisfaction and gender
    an empirical analysis using German panel data
    Erschienen: 2011
    Verlag:  RWI, Essen

    Using data from the German Socio-Economic Panel (GSOEP), this paper analyzes the relationship between training and job satisfaction focusing in particular on gender differences. Controlling for a variety of socio-demographic, job and firm... mehr

    Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen
    keine Fernleihe
    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
    keine Fernleihe
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 10 (265)
    keine Fernleihe

     

    Using data from the German Socio-Economic Panel (GSOEP), this paper analyzes the relationship between training and job satisfaction focusing in particular on gender differences. Controlling for a variety of socio-demographic, job and firm characteristics, we find a difference between males and females in the correlation of training with job satisfaction which is positive for males but insignificant for females. This difference becomes even more pronounced when applying individual fixed effects. To gain insights into the reasons for this difference, we further investigate training characteristics by gender. We find that financial support and career-orientation of courses only seems to matter for the job satisfaction of men but not of women. -- Training ; job satisfaction ; gender differences ; fixed effects Auf Basis des Sozio-Ökonomischen Panels (SOEP) untersucht dieses Papier den Zusammenhang zwischen Weiterbildungsteilnahme und Jobzufriedenheit, wobei insbesondere auf Geschlechterunterschiede eingegangen wird. Die Ergebnisse zeigen, dass die Korrelation zwischen Weiterbildung und Jobzufriedenheit bei Männern signifikant positiv ist und bei Frauen insignifikant, wobei für sozio-demographische, job- und firmenspezifische Charakteristika kontrolliert wird. Nach Berücksichtigung individueller fixer Effekte wird dieser Unterschied zwischen den Geschlechtern stärker. Desweiteren werden Kurscharakteristika analysiert, um Ursachen für den Unterschied zwischen Männern und Frauen zu identifizieren. Unseren Ergebnissen zufolge spielen finanzielle Unterstützung sowie Karriereorientiertheit von Kursen lediglich für die Jobzufriedenheit von Männern eine Rolle, nicht jedoch für die von Frauen.

     

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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783867883115
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/61380
    Schriftenreihe: Ruhr economic papers ; 265
    Schlagworte: Weiterbildung; Arbeitszufriedenheit; Geschlecht; Frauenbildung; Schätzung; Deutschland
    Umfang: Online-Ressource (PDF-Datei: 22 S., 192 KB)
    Bemerkung(en):

    Zsfassung in dt. Sprache

    Prallel als Druckausg. erschienen

  2. Gender differences in further training participation
    the role of individuals, households and firms
    Erschienen: 2012
    Verlag:  RWI, Essen

    Using the Socio-Economic Panel (SOEP), this paper investigates the determinants of training participation in Germany, distinguishing between self-initiated and employer-initiated training. Self-initiated training is considered as being a decision... mehr

    Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen
    keine Fernleihe
    Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung Halle, Bibliothek
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    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
    keine Fernleihe
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 10 (320)
    keine Fernleihe

     

    Using the Socio-Economic Panel (SOEP), this paper investigates the determinants of training participation in Germany, distinguishing between self-initiated and employer-initiated training. Self-initiated training is considered as being a decision within households rather than purely individual. Therefore, in addition to standard training determinants, information on one's own and partner's time use as well as on the partner's personal background and his job are taken into account. The results indicate that there are hardly significant gender differences in the determinants of self-initiated training while employer-initiated training of women and men appears to be determined by different factors. A decomposition analysis identifies time use variables, besides job characteristics, as important factors determining the gender gap in employer-provided training participation. -- Training ; time use ; partner characteristics ; gender differences Dieses Papier analysiert mit Daten des Sozio-Ökonomischen Panels (SOEP) Geschlechterunterschiede in den Determinanten beruflicher Weiterbildung, wobei zwischen eigeninitiierter Teilnahme und Teilnahme an arbeitgeberinitiierten Kursen unterschieden wird. Eigeninitiierte Weiterbildungsteilnahme, für die zumeist der Einsatz von Zeit und Geld erforderlich ist, wird als Entscheidung innerhalb eines Haushaltes betrachtet statt, wie ansonsten üblich, als rein individuelle Entscheidung. Dazu werden neben Standardeinflussgrößen von Weiterbildung Informationen über die eigene Zeitverwendung und die des Partners sowie weitere Charakteristika des Partners in die Analyse einbezogen. Während die Ergebnisse kaum Geschlechterunterschiede in den Korrelationen der Determinanten mit selbstinitiierter Weiterbildungsteilnahme zeigen, korreliert die Weiterbildungsteilnahme von Männern und Frauen an arbeitgeberinitiierten Kursen unterschiedlich mit den Einflussgrößen. Desweiteren zeigt die Untersuchung, dass Frauen durchschnittlich häufiger eigeninitiiert Weiterbilungskurse besuchen während Männer häufiger an arbeitgeberinitiierten Kursen teilnehmen. Eine Dekompositionsanalyse bekräftigt, dass Zeitverwendung neben Jobeigenschaften eine wichtige Rolle in der Erklärung des Geschlechterunterschieds in arbeitgeberinitiierter Weiterbildungsteilnahme spielen.

     

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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783867883696
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/61367
    Schriftenreihe: Ruhr economic papers ; 320
    Schlagworte: Weiterbildung; Bildungsverhalten; Geschlecht; Frauenbildung; Schätzung; Deutschland
    Umfang: Online-Ressource (PDF-Datei: 27 S., 250 KB)
    Bemerkung(en):

    Zsfassung in dt. Sprache

  3. Continuous training, job satisfaction and gender
    an empirical analysis using German panel data
    Erschienen: 2011
    Verlag:  DIW, Berlin

    Using data from the German Socio-Economic Panel (SOEP), this paper analyzes the relationship between training and job satisfaction focusing in particular on gender differences. Controlling for a variety of socio-demographic, job and firm... mehr

    Staats- und Universitätsbibliothek Bremen
    keine Fernleihe
    Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen
    keine Fernleihe
    Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung Halle, Bibliothek
    keine Fernleihe
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 318 (394)
    keine Fernleihe

     

    Using data from the German Socio-Economic Panel (SOEP), this paper analyzes the relationship between training and job satisfaction focusing in particular on gender differences. Controlling for a variety of socio-demographic, job and firm characteristics, we find a difference between males and females in the correlation of training with job satisfaction which is positive for males but insignificant for females. This difference becomes even more pronounced when applying individual fixed effects. To gain insights into the reasons for this difference, we further investigate training characteristics by gender. We find that financial support and career-orientation of courses only seems to matter for the job satisfaction of men but not of women.

     

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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/150939
    Schriftenreihe: SOEPpapers on multidisciplinary panel data research ; 394
    Schlagworte: Weiterbildung; Arbeitszufriedenheit; Geschlecht; Frauenbildung; Schätzung; Deutschland
    Umfang: Online-Ressource (22 S., 262 KB)