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  1. Luke-Acts
    Political Biography/Historyunder Rome : on Gender and Ethnicity
    Autor*in: Balch, David L.
    Erschienen: [2020]

    In the Hellenistic-Roman world, both philosophical schools (Platonists) and ethnic groups (Romans, Athenians, Judeans) were committed to the authority of founder figures. Dionysius, Josephus, and Luke included biographies of their founders (Romulus,... mehr

    Index theologicus der Universitätsbibliothek Tübingen
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    In the Hellenistic-Roman world, both philosophical schools (Platonists) and ethnic groups (Romans, Athenians, Judeans) were committed to the authority of founder figures. Dionysius, Josephus, and Luke included biographies of their founders (Romulus, Moses, Jesus) within their historical works. Luke-Acts also acculturated Roman politics: 1) Luke narrated the official leadership of early Pauline assemblies exclusively by males, not narrating earlier leadership by women (Junia, Euodia, Syntyche). 2) Luke gave Jesus an inaugural address “to declare God’s age open and welcome to all [nations]” (Luke 4:19 quoting Isa 61:2), urging Luke’s auditors to become multiethnic. Peter instituted this crossing of ethnic boundaries in Judea (Acts 10) and Paul “accepted all” in Rome (Acts 28:30), the concluding sentence of the two volumes. In der hellenistisch-römischen Welt fühlten sich sowohl philosophische Schulen wie die Platoniker als auch ethnische Gruppen wie Römer, Athener und Judäer der Autorität ihrer Gründungsfiguren verpflichtet. So bezogen Dionysius, Josephus und Lukas die Biographien ihrer Gründer (Romulus, Moses, Jesus) in ihre historiographischen Werke mit ein. Das lukanische Doppelwerk passte sich außerdem an die römischen politischen Gepflogenheiten an: 1) Das lk Doppelwerk erzählt lediglich von männlichen offiziellen Führungspersonen bei den frühen paulinischen Zusammenkünften, ohne eine frühere Leitung durch Frauen zu erwähnen (Junia, Euodia, Syntyche). 2) Lukas lässt Jesus eine Antrittsrede halten, in der „Gottes Zeitalter als offen und einladend für alle [Nationen]“ dargestellt wird (Lk 4,19, Zitat von Jes 61,2), und hält so seine Hörer zur multiethnischen Offenheit an. Petrus veranlasst das Überschreiten ethnischer Grenzen in Judäa (Apg 10) und Paulus hieß in Rom „alle willkommen“ (Apg 28,30) - der Abschlusssatz des lukanischen Doppelwerks.

     

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    Volltext (lizenzpflichtig)
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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Übergeordneter Titel: Enthalten in: Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft; Berlin [u.a.] : de Gruyter, 1900; 111(2020), 1, Seite 65-99; Online-Ressource

    Schlagworte: Biography; Dionysius of Halicarnassus; Ethnicity; Foreigner; Gender; Historiography; Inclusive; Jesus; Josephus; Luke-Acts; Moses; Romulus
  2. Founders of Rome, of Athens, and of the Church
    Romulus, Theseus, and Jesus : Theseus and Ariadne with Athena visually represented in Rome, Pompeii and Herculaneum
    Autor*in: Balch, David L.
    Erschienen: 2018

    Bibliotheca Hertziana - Max-Planck-Institut für Kunstgeschichte
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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einem Sammelband
    Übergeordneter Titel:
    Seeing the God / edited by Marlis Arnhold, Harry O. Maier, and Jörg Rüpke; Tübingen, 2018; Seite 177-205
    Schlagworte: Gründer <Motiv>; Rezeption; Christusdarstellung
    Weitere Schlagworte: Romulus Fiktive Gestalt; Ariadne; Theseus Fiktive Gestalt
    Umfang: Illustrationen