Ergebnisse für *

Zeige Ergebnisse 1 bis 5 von 5.

  1. … sind noch in der Mache
    zur Bedeutung der Rhetorik in Hamanns Schriften : Acta des zwölften Internationalen Hamann-Kolloquiums in Heidelberg 2019
    Beteiligt: Achermann, Eric (HerausgeberIn); Reibold, Janina (HerausgeberIn)
    Erschienen: [2021]; © 2021
    Verlag:  V&R unipress, Göttingen

    Wie kaum einem anderen Autor haftet Johann Georg Hamann der Vorwurf des ›dunklen Stils‹ an. Dieser Vorwurf avancierte regelrecht zu einem Topos der Hamann-Lektüre und -Kritik, der bis heute unvermindert anhält und in Goethe und Hegel nur seine... mehr

    Zugang:
    Resolving-System (lizenzpflichtig)
    Technische Universität Chemnitz, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Greifswald
    keine Fernleihe
    Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt / Zentrale
    ebook
    keine Fernleihe
    Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek - Niedersächsische Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Kiel, Zentralbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Leipzig
    keine Fernleihe
    Ev. Hochschul- und Zentralbibliothek Württemberg, Standort Ludwigsburg
    keine Fernleihe
    Leuphana Universität Lüneburg, Medien- und Informationszentrum, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschule Nordhausen, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Rostock
    keine Fernleihe
    Ev. Hochschul- und Zentralbibliothek Württemberg, Standort Stuttgart-Birkach
    keine Fernleihe
    Ev. Hochschul- und Zentralbibliothek Württemberg, Standort Stuttgart-Möhringen
    keine Fernleihe
    Württembergische Landesbibliothek
    keine Fernleihe

     

    Wie kaum einem anderen Autor haftet Johann Georg Hamann der Vorwurf des ›dunklen Stils‹ an. Dieser Vorwurf avancierte regelrecht zu einem Topos der Hamann-Lektüre und -Kritik, der bis heute unvermindert anhält und in Goethe und Hegel nur seine prominentesten Vertreter findet. Hamann hat sich immer wieder mit Fragen der Rhetorik und der ›richtigen‹ Schreibart beschäftigt. Zahlreich nimmt er in Schriften und Briefen explizit Bezug auf den Vorwurf der Dunkelheit, rechtfertigt seine besondere Schreibart und erläutert seine Vorstellungen zum Stilbegriff. Jedoch ist es vor allem die ›Mache‹ seiner Schriften selbst, die sich auf den Grenzen der klassischen Rhetorik oder jenseits davon bewegt und den Lesenden mit Texten konfrontiert, welche die sprachlichen Möglichkeiten individueller Darstellung und Textualität auszuschöpfen suchen. Rhetorische Mittel dienen Hamann dabei nicht als bloße Einkleidung der Gedanken, sondern sind untrennbarer Ausdruck der Eigentümlichkeit des Schreibenden und betonen die unauflösbare Spannung zwischen der Allgemeinheit der Sprache und dem individuellen Ausdrucksbedürfnis des Einzelnen. Angaben zur beteiligten Person Achermann: Prof. Dr. Eric Achermann lehrt seit 2004 Neuere Deutsche Literatur mit Schwerpunkt Frühe Neuzeit an der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster. Angaben zur beteiligten Person Reibold: Dr. Janina Reibold ist akademische Mitarbeiterin am Germanistischen Seminar der Universität Heidelberg und Herausgeberin der Kommentierten Hamann-Ausgabe. Angaben zur beteiligten Person Kalkbrenner: Dr. Anja Kalkbrenner hat Deutsche Philologie, Englische Philologie und Philosophie in Münster und Thessaloniki studiert und wurde 2014 an der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster promoviert. Angaben zur beteiligten Person Simonis: Dr. Linda Simonis ist Professorin für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft an der Ruhr-Universität Bochum. Angaben zur beteiligten Person Kocziszky: Eva Kocziszky ist Professorin für ungarische Philologie, Germanistik und Klassische Philologie. Zurzeit lehrt und forscht sie u.a. in Budapest. Angaben zur beteiligten Person Stiening: Dr. Gideon Stiening ist Privatdozent am Institut für deutsche Philologie der Ludwig-Maximilians-Universität München. Seine Arbeitsschwerpunkte sind die Literatur des 17. bis 19. Jahrhunderts; Gegenwartliteratur; Anthropologie der Spätaufklärung; Psychologie und Erkenntnistheorien der frühen Neuzeit; Rechtsphilosophie des 16. bis 19. Jahrhunderts; Ästhetik; Wissenschaftsgeschichte des. 18. und 19. Jahrhunderts. Angaben zur beteiligten Person Schmidt-Biggemann: Wilhelm Schmidt-Biggemann ist emeritierter Professor für Geschichte der Philosophie und der Geisteswissenschaften an der Freien Universität Berlin.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Achermann, Eric (HerausgeberIn); Reibold, Janina (HerausgeberIn)
    Sprache: Deutsch; Englisch
    Medientyp: Konferenzschrift
    Format: Online
    ISBN: 9783737011839
    Weitere Identifier:
    Körperschaften/Kongresse: Internationales Hamann-Kolloquium, 12. (2019, Heidelberg)
    Schriftenreihe: Hamann-Studien ; Band 5
    Schlagworte: Goethe, Johann Wolfgang von; Hegel, Georg Wilhelm Friedrich; Rhetorik; Stil; Rhetorische Mittel; Dunkler Stil; Ausdrucksbedürfnis; Textualität; Hamann, Johann Georg
    Umfang: 1 Online-Ressource (511 Seiten)
  2. Music in Goethe's Faust
    Goethe's Faust in music
    Beteiligt: Byrne Bodley, Lorraine (HerausgeberIn)
    Erschienen: 2017
    Verlag:  The Boydell Press, Woodbridge

    That Goethe's poetry has proved pivotal for the development of the nineteenth-century Lied has long been acknowledged. Less acknowledged is the seminal impact in musical realms of Goethe's Faust, a work which has attracted the attention of composers... mehr

    Staatliches Institut für Musikforschung - Preußischer Kulturbesitz, Bibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    That Goethe's poetry has proved pivotal for the development of the nineteenth-century Lied has long been acknowledged. Less acknowledged is the seminal impact in musical realms of Goethe's Faust, a work which has attracted the attention of composers since the late eighteenth century and played a vital role in the evolution of vocal, operatic and instrumental repertoire in the nineteenth century. While Goethe longed to have Faust set to music and considered only Mozart and perhaps Meyerbeer as being equal to the task, by the end of his life he had abandoned hope that he would live to witness a musical setting of his text. Despite this, a floodtide of musical interpretations of Goethe's Faust came into existence from Beethoven to Schubert, Schumann to Wagner and Mahler, and Gounod to Berlioz; and a broad trajectory can be traced from Zelter's colourful description of the first setting of Goethe's Faust to Alfred Schnittke's Faust opera (1993). This book explores the musical origins of Goethe's Faust and the musical dimensions of its legacy. It uncovers the musical furore caused by Goethe's Faust and considers why his polemical text has resonated so strongly with composers. 0Bringing together leading musicologists and Germanists, the book addresses a wide range of issues including reception history, the performative challenges of writing music for Faust, the impact of the legend on composers' conceptual thinking, and the ways in which it has been used by composers to engage with other contemporary intellectual concepts. Constituting the richest examination to date of the musicality of language and form in Goethe's Faust and its musical rendering from the eighteenth to twenty-first centuries, the book will appeal to music, literary and Goethe scholars and students alike Introduction. Rhapsody and rebuke : Goethe's Faust in music ; The redress of Goethe's Faust in music history / Lorraine Byrne Bodley -- Wagering on modernity : Goethe's eighteenth-century Faust / Nicholas Boyle -- Reflectivity, music and the modern condition : thoughts on Goethe's Faust / Martin Swales -- Music and metaphorical thinking in Goethe's Faust : the example of harmony / J.M. Tudor -- Faust : the instrumentalisation of an icon / Osman Durrani -- Faust's Schubert : Schubert's Faust / John Michael Cooper -- The musical novel as master-genre : Schumann's Szenen aus Goethes Faust / Julian Horton -- The psychology of Schumann's Faust : developing the human soul / Christopher Ruth -- A life with Goethe : Wagner's engagement with Faust in music and in words / Glenn Stanley -- Wagner's Ninth : reading Beethoven with Faust / Mark Austin -- Linking Christian and Faustian utopias : Mahler's setting of the Schluszene in his Eighth Symphony / Eftychia Papanikolaou -- Operatic translation and adaptation : Gounod's Faust, with a tribute to Ken Russell / Siobhán Donovan -- Adapters, falsifiers and profiteers : staging La damnation de Faust in Monte Carlo and Paris, 1893-1903 / Heather Hadlock -- Faust in the trenches : Busoni's Doktor Faust / Mark Fitzgerald -- As Goethe intended? : Max Reinhardt's Faust productions and the aesthetics of incidental music in the early twentieth century / Ursula Kramer -- Music and the rebirth of Faust in the GDR / David Robb -- Music, text and stage : Peter Stein's production of Goethe's Faust / John Guthrie -- 'Devilishly good' : Rudolf Volz's rock opera Faust and 'event culture' / Waltraud Maierhofer -- Select bibliography

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Staatsbibliothek zu Berlin
    Beteiligt: Byrne Bodley, Lorraine (HerausgeberIn)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Konferenzschrift
    Format: Druck
    ISBN: 9781783272006
    Weitere Identifier:
    9781783272006
    RVK Klassifikation: GK 4581 ; LR 57715
    Körperschaften/Kongresse: International Conference Music in Goethe's Faust: Goethe's Faust in Music (2012, Maynooth)
    Schlagworte: Music and literature; Faust (Legendary character); Faust (Legendary character); Music and literature
    Weitere Schlagworte: Goethe, Johann Wolfgang von (1749-1832); Goethe, Johann Wolfgang von (1749-1832): Faust; Goethe, Johann Wolfgang von 1749-1832; Goethe, Johann Wolfgang von 1749-1832
    Umfang: xix, 336 Seiten, Illustrationen, Notenbeispiele
    Bemerkung(en):

    Literaturverzeichnis: Seiten 305-325

    Faust ist im Titel und im Titelzusatz kursiv geschrieben

    aus dem Vorwort: "The book has its roots in an interdisciplinary conference "Music in Goethe's Faust: Goethe's Faust in Music", which was held in the Department of Music of Maynooth University..."

  3. Music in Goethe's Faust
    Goethe's Faust in music
    Beteiligt: Byrne Bodley, Lorraine (HerausgeberIn)
    Erschienen: 2017
    Verlag:  The Boydell Press, Woodbridge

    That Goethe's poetry has proved pivotal for the development of the nineteenth-century Lied has long been acknowledged. Less acknowledged is the seminal impact in musical realms of Goethe's Faust, a work which has attracted the attention of composers... mehr

    Fachinformationsverbund Internationale Beziehungen und Länderkunde
    E-Book CUP HSFK
    keine Fernleihe
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Potsdamer Straße
    keine Fernleihe
    Staats- und Universitätsbibliothek Bremen
    keine Fernleihe
    Technische Universität Chemnitz, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Peace Research Institute Frankfurt, Bibliothek
    E-Book CUP HSFK
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt / Zentrale
    keine Fernleihe
    Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek - Niedersächsische Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Leuphana Universität Lüneburg, Medien- und Informationszentrum, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Otto-von-Guericke-Universität, Universitätsbibliothek
    eBook Cambridge
    keine Fernleihe
    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Rostock
    keine Fernleihe
    Württembergische Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek der Eberhard Karls Universität
    keine Ausleihe von Bänden, nur Papierkopien werden versandt

     

    That Goethe's poetry has proved pivotal for the development of the nineteenth-century Lied has long been acknowledged. Less acknowledged is the seminal impact in musical realms of Goethe's Faust, a work which has attracted the attention of composers since the late eighteenth century and played a vital role in the evolution of vocal, operatic and instrumental repertoire in the nineteenth century. While Goethe longed to have Fausset to music and considered only Mozart and perhaps Meyerbeer as being equal to the task, by the end of his life he had abandoned hope that he would live to witness a musical setting of his text. Despite this, a floodtide of musical interpretations of Goethe's Faust came into existence from Beethoven to Schubert, Schumann to Wagner and Mahler, and Gounod to Berlioz; and a broad trajectory can be traced from Zelter's colourful description of the first setting of Goethe's Faust to Alfred Schnittke's Faust opera (1993). This book explores the musical origins of Goethe's Faust and the musical dimensions of its legacy. It uncovers the musical furore caused by Goethe's Faust and considers why his polemical text has resonated so strongly with composers. Bringing together leading musicologists and Germanists, the book addresses a wide range of issues including reception history, the performative challenges of writing music for Faust, the impact of the legend on composers' conceptual thinking, and the ways in which it has been used by composers to engage with other contemporary intellectual concepts. Constituting the richest examination to date of the musicality of language and form in Goethe's Faust and its musical rendering from the eighteenth to twenty-first centuries, the book will appeal to music, literary and Goethe scholars and students alike. Lorraine Byrne Bodley is Senior Lecturer in Musicology at Maynooth University and President of the Society for Musicology in Ireland. Contributors: Mark Austin, Lorraine Byrne Bodley, Nicholas Boyle, John Michael Cooper, Siobhán Donovan, Osman Durrani, Mark Fitzgerald, John Guthrie, Heather Hadlock, Julian Horton, Ursula Kramer, Waltraud Meierhofer, Eftychia Papanikolaou, David Robb, Christopher Ruth, Glenn Stanley, Martin Swales, J. M. Tudor Introduction. Rhapsody and rebuke : Goethe's Faust in music ; The redress of Goethe's Faust in music history / Lorraine Byrne Bodley -- Wagering on modernity : Goethe's eighteenth-century Faust / Nicholas Boyle -- Reflectivity, music and the modern condition : thoughts on Goethe's Faust / Martin Swales -- Music and metaphorical thinking in Goethe's Faust : the example of harmony / J.M. Tudor -- Faust : the instrumentalisation of an icon / Osman Durrani -- Faust's Schubert : Schubert's Faust / John Michael Cooper -- The musical novel as master-genre : Schumann's Szenen aus Goethes Faust / Julian Horton -- The psychology of Schumann's Faust : developing the human soul / Christopher Ruth -- A life with Goethe : Wagner's engagement with Faust in music and in words / Glenn Stanley -- Wagner's Ninth : reading Beethoven with Faust / Mark Austin -- Linking Christian and Faustian utopias : Mahler's setting of the Schluszene in his Eighth Symphony / Eftychia Papanikolaou -- Operatic translation and adaptation : Gounod's Faust, with a tribute to Ken Russell / Siobhán Donovan -- Adapters, falsifiers and profiteers : staging La damnation de Faust in Monte Carlo and Paris, 1893-1903 / Heather Hadlock -- Faust in the trenches : Busoni's Doktor Faust / Mark Fitzgerald -- As Goethe intended? : Max Reinhardt's Faust productions and the aesthetics of incidental music in the early twentieth century / Ursula Kramer -- Music and the rebirth of Faust in the GDR / David Robb -- Music, text and stage : Peter Stein's production of Goethe's Faust / John Guthrie -- 'Devilishly good' : Rudolf Volz's rock opera Faust and 'event culture' / Waltraud Maierhofer -- Select bibliography

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (lizenzpflichtig)
    Quelle: Staatsbibliothek zu Berlin
    Beteiligt: Byrne Bodley, Lorraine (HerausgeberIn)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Konferenzschrift
    Format: Online
    ISBN: 9781787440227
    RVK Klassifikation: GK 4581 ; LR 57715
    Körperschaften/Kongresse: International Conference Music in Goethe's Faust: Goethe's Faust in Music (2012, Maynooth)
    Schlagworte: Music and literature; Faust (Legendary character); Goethe, Johann Wolfgang von ; 1749-1832 ; Musical settings ; History and criticism; Goethe, Johann Wolfgang von ; 1749-1832 ; Faust; Faust (Legendary character) ; Songs and music ; History and criticism; Music and literature
    Weitere Schlagworte: Goethe, Johann Wolfgang von (1749-1832): Faust; Goethe, Johann Wolfgang von (1749-1832)
    Umfang: 1 Online-Ressource (xix, 336 pages)
  4. Music in Goethe's Faust
    Goethe's Faust in music
    Beteiligt: Byrne Bodley, Lorraine (HerausgeberIn)
    Erschienen: 2017
    Verlag:  The Boydell Press, Woodbridge

    That Goethe's poetry has proved pivotal for the development of the nineteenth-century Lied has long been acknowledged. Less acknowledged is the seminal impact in musical realms of Goethe's Faust, a work which has attracted the attention of composers... mehr

    Staatliches Institut für Musikforschung - Preußischer Kulturbesitz, Bibliothek
    Pf 2 Goe 91
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Potsdamer Straße
    8 A 4907
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staats- und Universitätsbibliothek Bremen
    a mus 080.1/988
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Sächsische Landesbibliothek - Staats- und Universitätsbibliothek Dresden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Freies Deutsches Hochstift / Frankfurter Goethe-Museum, Bibliothek
    114500
    keine Ausleihe von Bänden, nur Papierkopien werden versandt
    Universitätsbibliothek Freiburg
    GE 2018/1278
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen
    17.94 BYRN 0001
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt / Zentrale
    HC - 2017/1
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
    A 2019/5163
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Kiel, Zentralbibliothek
    P I goe 59
    keine Fernleihe
    Universität Konstanz, Kommunikations-, Informations-, Medienzentrum (KIM)
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Musikhochschule Lübeck, Bibliothek
    Buch Lit 238,5 Mus 2.1
    keine Fernleihe
    Leuphana Universität Lüneburg, Medien- und Informationszentrum, Universitätsbibliothek
    Mus 192.010
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Mannheim
    500 GK 4581 B995
    keine Fernleihe
    Deutsches Literaturarchiv Marbach, Bibliothek
    keine Ausleihe von Bänden, nur Papierkopien werden versandt
    Universitätsbibliothek Osnabrück
    KGR 6209-277 1
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Württembergische Landesbibliothek
    67/7678
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek der Eberhard Karls Universität
    59 A 4330
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschule für Musik Franz Liszt, Hochschulbibliothek
    T 48.506
    keine Fernleihe
    Klassik Stiftung Weimar / Herzogin Anna Amalia Bibliothek
    GK 4581 B632
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel
    67.3888
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    That Goethe's poetry has proved pivotal for the development of the nineteenth-century Lied has long been acknowledged. Less acknowledged is the seminal impact in musical realms of Goethe's Faust, a work which has attracted the attention of composers since the late eighteenth century and played a vital role in the evolution of vocal, operatic and instrumental repertoire in the nineteenth century. While Goethe longed to have Faust set to music and considered only Mozart and perhaps Meyerbeer as being equal to the task, by the end of his life he had abandoned hope that he would live to witness a musical setting of his text. Despite this, a floodtide of musical interpretations of Goethe's Faust came into existence from Beethoven to Schubert, Schumann to Wagner and Mahler, and Gounod to Berlioz; and a broad trajectory can be traced from Zelter's colourful description of the first setting of Goethe's Faust to Alfred Schnittke's Faust opera (1993). This book explores the musical origins of Goethe's Faust and the musical dimensions of its legacy. It uncovers the musical furore caused by Goethe's Faust and considers why his polemical text has resonated so strongly with composers. 0Bringing together leading musicologists and Germanists, the book addresses a wide range of issues including reception history, the performative challenges of writing music for Faust, the impact of the legend on composers' conceptual thinking, and the ways in which it has been used by composers to engage with other contemporary intellectual concepts. Constituting the richest examination to date of the musicality of language and form in Goethe's Faust and its musical rendering from the eighteenth to twenty-first centuries, the book will appeal to music, literary and Goethe scholars and students alike Introduction. Rhapsody and rebuke : Goethe's Faust in music ; The redress of Goethe's Faust in music history / Lorraine Byrne Bodley -- Wagering on modernity : Goethe's eighteenth-century Faust / Nicholas Boyle -- Reflectivity, music and the modern condition : thoughts on Goethe's Faust / Martin Swales -- Music and metaphorical thinking in Goethe's Faust : the example of harmony / J.M. Tudor -- Faust : the instrumentalisation of an icon / Osman Durrani -- Faust's Schubert : Schubert's Faust / John Michael Cooper -- The musical novel as master-genre : Schumann's Szenen aus Goethes Faust / Julian Horton -- The psychology of Schumann's Faust : developing the human soul / Christopher Ruth -- A life with Goethe : Wagner's engagement with Faust in music and in words / Glenn Stanley -- Wagner's Ninth : reading Beethoven with Faust / Mark Austin -- Linking Christian and Faustian utopias : Mahler's setting of the Schluszene in his Eighth Symphony / Eftychia Papanikolaou -- Operatic translation and adaptation : Gounod's Faust, with a tribute to Ken Russell / Siobhán Donovan -- Adapters, falsifiers and profiteers : staging La damnation de Faust in Monte Carlo and Paris, 1893-1903 / Heather Hadlock -- Faust in the trenches : Busoni's Doktor Faust / Mark Fitzgerald -- As Goethe intended? : Max Reinhardt's Faust productions and the aesthetics of incidental music in the early twentieth century / Ursula Kramer -- Music and the rebirth of Faust in the GDR / David Robb -- Music, text and stage : Peter Stein's production of Goethe's Faust / John Guthrie -- 'Devilishly good' : Rudolf Volz's rock opera Faust and 'event culture' / Waltraud Maierhofer -- Select bibliography

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Staatsbibliothek zu Berlin
    Beteiligt: Byrne Bodley, Lorraine (HerausgeberIn)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Konferenzschrift
    Format: Druck
    ISBN: 9781783272006
    Weitere Identifier:
    9781783272006
    RVK Klassifikation: GK 4581 ; LR 57715
    Körperschaften/Kongresse: International Conference Music in Goethe's Faust: Goethe's Faust in Music (2012, Maynooth)
    Schlagworte: Music and literature; Faust (Legendary character); Faust (Legendary character); Music and literature
    Weitere Schlagworte: Goethe, Johann Wolfgang von (1749-1832); Goethe, Johann Wolfgang von (1749-1832): Faust; Goethe, Johann Wolfgang von 1749-1832; Goethe, Johann Wolfgang von 1749-1832
    Umfang: xix, 336 Seiten, Illustrationen, Notenbeispiele
    Bemerkung(en):

    Literaturverzeichnis: Seiten 305-325

    Faust ist im Titel und im Titelzusatz kursiv geschrieben

    aus dem Vorwort: "The book has its roots in an interdisciplinary conference "Music in Goethe's Faust: Goethe's Faust in Music", which was held in the Department of Music of Maynooth University..."

  5. Music in Goethe's Faust
    Goethe's Faust in music
    Beteiligt: Byrne Bodley, Lorraine (HerausgeberIn)
    Erschienen: 2017
    Verlag:  The Boydell Press, Woodbridge

    That Goethe's poetry has proved pivotal for the development of the nineteenth-century Lied has long been acknowledged. Less acknowledged is the seminal impact in musical realms of Goethe's Faust, a work which has attracted the attention of composers... mehr

    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    That Goethe's poetry has proved pivotal for the development of the nineteenth-century Lied has long been acknowledged. Less acknowledged is the seminal impact in musical realms of Goethe's Faust, a work which has attracted the attention of composers since the late eighteenth century and played a vital role in the evolution of vocal, operatic and instrumental repertoire in the nineteenth century. While Goethe longed to have Fausset to music and considered only Mozart and perhaps Meyerbeer as being equal to the task, by the end of his life he had abandoned hope that he would live to witness a musical setting of his text. Despite this, a floodtide of musical interpretations of Goethe's Faust came into existence from Beethoven to Schubert, Schumann to Wagner and Mahler, and Gounod to Berlioz; and a broad trajectory can be traced from Zelter's colourful description of the first setting of Goethe's Faust to Alfred Schnittke's Faust opera (1993). This book explores the musical origins of Goethe's Faust and the musical dimensions of its legacy. It uncovers the musical furore caused by Goethe's Faust and considers why his polemical text has resonated so strongly with composers. Bringing together leading musicologists and Germanists, the book addresses a wide range of issues including reception history, the performative challenges of writing music for Faust, the impact of the legend on composers' conceptual thinking, and the ways in which it has been used by composers to engage with other contemporary intellectual concepts. Constituting the richest examination to date of the musicality of language and form in Goethe's Faust and its musical rendering from the eighteenth to twenty-first centuries, the book will appeal to music, literary and Goethe scholars and students alike. Lorraine Byrne Bodley is Senior Lecturer in Musicology at Maynooth University and President of the Society for Musicology in Ireland. Contributors: Mark Austin, Lorraine Byrne Bodley, Nicholas Boyle, John Michael Cooper, Siobhán Donovan, Osman Durrani, Mark Fitzgerald, John Guthrie, Heather Hadlock, Julian Horton, Ursula Kramer, Waltraud Meierhofer, Eftychia Papanikolaou, David Robb, Christopher Ruth, Glenn Stanley, Martin Swales, J. M. Tudor Introduction. Rhapsody and rebuke : Goethe's Faust in music ; The redress of Goethe's Faust in music history / Lorraine Byrne Bodley -- Wagering on modernity : Goethe's eighteenth-century Faust / Nicholas Boyle -- Reflectivity, music and the modern condition : thoughts on Goethe's Faust / Martin Swales -- Music and metaphorical thinking in Goethe's Faust : the example of harmony / J.M. Tudor -- Faust : the instrumentalisation of an icon / Osman Durrani -- Faust's Schubert : Schubert's Faust / John Michael Cooper -- The musical novel as master-genre : Schumann's Szenen aus Goethes Faust / Julian Horton -- The psychology of Schumann's Faust : developing the human soul / Christopher Ruth -- A life with Goethe : Wagner's engagement with Faust in music and in words / Glenn Stanley -- Wagner's Ninth : reading Beethoven with Faust / Mark Austin -- Linking Christian and Faustian utopias : Mahler's setting of the Schluszene in his Eighth Symphony / Eftychia Papanikolaou -- Operatic translation and adaptation : Gounod's Faust, with a tribute to Ken Russell / Siobhán Donovan -- Adapters, falsifiers and profiteers : staging La damnation de Faust in Monte Carlo and Paris, 1893-1903 / Heather Hadlock -- Faust in the trenches : Busoni's Doktor Faust / Mark Fitzgerald -- As Goethe intended? : Max Reinhardt's Faust productions and the aesthetics of incidental music in the early twentieth century / Ursula Kramer -- Music and the rebirth of Faust in the GDR / David Robb -- Music, text and stage : Peter Stein's production of Goethe's Faust / John Guthrie -- 'Devilishly good' : Rudolf Volz's rock opera Faust and 'event culture' / Waltraud Maierhofer -- Select bibliography

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (lizenzpflichtig)
    Quelle: Staatsbibliothek zu Berlin
    Beteiligt: Byrne Bodley, Lorraine (HerausgeberIn)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Konferenzschrift
    Format: Online
    ISBN: 9781787440227
    RVK Klassifikation: GK 4581 ; LR 57715
    Körperschaften/Kongresse: International Conference Music in Goethe's Faust: Goethe's Faust in Music (2012, Maynooth)
    Schlagworte: Music and literature; Faust (Legendary character); Goethe, Johann Wolfgang von ; 1749-1832 ; Musical settings ; History and criticism; Goethe, Johann Wolfgang von ; 1749-1832 ; Faust; Faust (Legendary character) ; Songs and music ; History and criticism; Music and literature
    Weitere Schlagworte: Goethe, Johann Wolfgang von (1749-1832): Faust; Goethe, Johann Wolfgang von (1749-1832)
    Umfang: 1 Online-Ressource (xix, 336 pages)