Letzte Suchanfragen

Ergebnisse für *

Zeige Ergebnisse 1 bis 4 von 4.

  1. A moral art
    grammar, society and culture in Trecento Florence
    Autor*in: Gehl, Paul F.
    Erschienen: 1993
    Verlag:  Cornell Univ. Press, Ithaca, NY

    Focusing on one distinctive element of the early Renaissance reading public - boys who studied Latin grammar in Florence - Paul F. Gehl sheds new light on the history of schooling in the West. Far from advancing the cause of humanism, he shows, the... mehr

    Universitätsbibliothek Bamberg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Erlangen-Nürnberg, Hauptbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Bayerische Staatsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Monumenta Germaniae Historica, Deutsches Institut für Erforschung des Mittelalters, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek der LMU München
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Passau
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Bibliotheca Hertziana - Max-Planck-Institut für Kunstgeschichte

     

    Focusing on one distinctive element of the early Renaissance reading public - boys who studied Latin grammar in Florence - Paul F. Gehl sheds new light on the history of schooling in the West. Far from advancing the cause of humanism, he shows, the elementary grammar masters of fourteenth-century Florence worked against it in the name of morality. Drawing on close readings of teaching texts, on a descriptive inventory of all surviving school books used in Florence, and on additional archival sources, Gehl reconstructs the Latin school course in rich detail. He demonstrates how Florence's grammarians responded to challenges posed by vernacular literacy and humanist ideas by restricting the Latin curriculum to moral texts that had for centuries promoted Christian communitarian values. The primary reason for teaching Latin to students, he maintains, was not to increase their language skills but to enable them to make moral decisions based on the analysis of classic Christian texts. Addressing the social status and cultural role of the grammar masters, Gehl considers as well the larger symbolic value of Latin as a vehicle of high culture in a bilingual society. A major contribution to the history of early humanism, A Moral Art will be essential reading for scholars and students in the fields of medieval and Renaissance studies, Italian culture, classics, art history, intellectual history, the history of education, and the history of the book.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
  2. <<A>> moral art
    grammar, society, and culture in Trecento Florence
    Autor*in: Gehl, Paul F.
    Erschienen: 1993
    Verlag:  Cornell Univ. Press, Ithaca, NY [u.a.]

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 080142836X
    RVK Klassifikation: IS 1090 ; FB 3698
    Auflage/Ausgabe: 1. publ.
    Schlagworte: Array; Array; Array; Array; Array; Array; Array; Array; Array
    Umfang: X, 310 S., Ill.
    Bemerkung(en):

    Literaturverz. S. 286 - 304

  3. A moral art
    grammar, society and culture in Trecento Florence
    Autor*in: Gehl, Paul F.
    Erschienen: 1993
    Verlag:  Cornell Univ. Press, Ithaca, NY

    Focusing on one distinctive element of the early Renaissance reading public - boys who studied Latin grammar in Florence - Paul F. Gehl sheds new light on the history of schooling in the West. Far from advancing the cause of humanism, he shows, the... mehr

    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Humboldt-Universität zu Berlin, Universitätsbibliothek, Jacob-und-Wilhelm-Grimm-Zentrum
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Focusing on one distinctive element of the early Renaissance reading public - boys who studied Latin grammar in Florence - Paul F. Gehl sheds new light on the history of schooling in the West. Far from advancing the cause of humanism, he shows, the elementary grammar masters of fourteenth-century Florence worked against it in the name of morality. Drawing on close readings of teaching texts, on a descriptive inventory of all surviving school books used in Florence, and on additional archival sources, Gehl reconstructs the Latin school course in rich detail. He demonstrates how Florence's grammarians responded to challenges posed by vernacular literacy and humanist ideas by restricting the Latin curriculum to moral texts that had for centuries promoted Christian communitarian values. The primary reason for teaching Latin to students, he maintains, was not to increase their language skills but to enable them to make moral decisions based on the analysis of classic Christian texts. Addressing the social status and cultural role of the grammar masters, Gehl considers as well the larger symbolic value of Latin as a vehicle of high culture in a bilingual society. A major contribution to the history of early humanism, A Moral Art will be essential reading for scholars and students in the fields of medieval and Renaissance studies, Italian culture, classics, art history, intellectual history, the history of education, and the history of the book.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Philologische Bibliothek, FU Berlin; Staatsbibliothek zu Berlin
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    ISBN: 080142836X
    RVK Klassifikation: FB 3698 ; IS 1090
    Auflage/Ausgabe: 1. publ.
    Schlagworte: Cultuur; Latijn; Scholen; Geschichte; Grammatik; Kultur; Latein; Humanists; Language and culture; Latin language, Medieval and modern; Latin language, Medieval and modern; Latin literature; Latin philology; Renaissance; Mittellatein; Rezeption; Literatur; Humanismus; Grammatik; Kultur; Lateinunterricht; Latein; Werterziehung
    Umfang: X, 310 S.
  4. A moral art
    grammar, society, and culture in Trecento Florence
    Autor*in: Gehl, Paul F.
    Erschienen: 1993
    Verlag:  Cornell University Press, Ithaca [u.a.]

    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Potsdamer Straße
    1 A 216051
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Sächsische Landesbibliothek - Staats- und Universitätsbibliothek Dresden
    95 8 71102
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Freiburg
    GE 93/12293
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen
    94 A 5319
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
    A 1996/14772
    Universitätsbibliothek Heidelberg
    95 A 8268
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Kiel, Zentralbibliothek
    At 6723
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Landesbibliothek Oldenburg
    20-8459
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Deutsches Historisches Institut in Rom, Bibliothek
    Le 2743 : Firenze, Kultur
    keine Fernleihe
    Württembergische Landesbibliothek
    44/16175
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel
    44.2686
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Staatsbibliothek zu Berlin
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 080142836X
    RVK Klassifikation: IS 1090 ; FB 3698
    Auflage/Ausgabe: 1. publ.
    Schlagworte: Latin philology; Latin language, Medieval and modern; Language and culture; Latin literature; Latin language, Medieval and modern; Renaissance; Humanists
    Umfang: X, 310 S., Faks.
    Bemerkung(en):

    Literaturverzeichnis: Seite 286 - 304