Filtern nach
Letzte Suchanfragen

Ergebnisse für *

Zeige Ergebnisse 1 bis 6 von 6.

  1. Medieval English manuscripts and literary forms
    Erschienen: [2022]; ©2022
    Verlag:  University of Pennsylvania Press, Philadelphia

    In Medieval English Manuscripts and Literary Forms, Jessica Brantley offers an innovative introduction to manuscript culture that uses the artifacts themselves to open some of the most vital theoretical questions in medieval literary studies. With... mehr

    Zugang:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Resolving-System (lizenzpflichtig)
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    In Medieval English Manuscripts and Literary Forms, Jessica Brantley offers an innovative introduction to manuscript culture that uses the artifacts themselves to open some of the most vital theoretical questions in medieval literary studies. With nearly 200 illustrations, many of them in color, the book offers both a broad survey of the physical forms and cultural histories of manuscripts and a dozen case studies of particularly significant literary witnesses, including the Beowulf manuscript, the St. Albans Psalter, the Ellesmere manuscript of the Canterbury Tales, and The Book of Margery Kempe. Practical discussions of parchment, scripts, decoration, illustration, and bindings mix with consideration of such conceptual categories as ownership, authorship, language, miscellaneity, geography, writing, editing, mediation, illustration, and performance—as well as of the status of the literary itself.Each case study includes an essay orienting the reader to particularly productive categories of analysis and a selected bibliography for further research. Because a high-quality digital surrogate exists for each of the selected manuscripts, fully and freely available online, readers can gain access to the artifacts in their entirety, enabling further individual exploration and facilitating the book’s classroom use. Medieval English Manuscripts and Literary Forms aims to inspire a broad group of readers with some of the excitement of literary manuscript studies in the twenty-first century. The interpretative frameworks surrounding each object will assist everyone in thinking through the implications of manuscript culture more generally, not only for the deeper study of the literature of the Middle Ages, but also for a better understanding of book cultures of any era, including our own "This book aims to provide a general introduction to manuscript studies for readers whose particular interests lie in medieval literature. The field of medieval literary studies has long depended on manuscripts, of course. The nineteenth-century editions that facilitated the widespread study of medieval texts made explicit their dependence on manuscript evidence. But that scholarly tradition was primarily textual and philological, concerned with how to reconstruct readable texts from fragmentary remains in order to develop histories of literature and language. More modern editions have typically moved farther from considering the original forms of the texts they encounter. But it is clearer than ever that manuscripts are important to literary analysis. Medieval books provide indispensable contexts for understanding literary culture, and even for establishing (or questioning) the historical parameters of the "literary" itself. Bringing the traditional archival strengths of medieval manuscript studies together with the larger, more synthetic, and theoretical achievements of recent approaches to material texts, this handbook aims to ask such big questions"--

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
  2. Das literarische Triptychon
    Poetik einer transmedialen Form von der Moderne bis in die Gegenwart
    Autor*in: König, Sophie
    Erschienen: 2022
    Verlag:  Brill | Fink, Paderborn

    Seit der Moderne entdeckt die europäische Literatur das Triptychon als eigenständige literarische Form, deren Poetik das vorliegende Buch erstmals skizziert. Während das dreiteilige Format in der bildenden Kunst bereits im Mittelalter bekannt ist,... mehr

    Zugang:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Seit der Moderne entdeckt die europäische Literatur das Triptychon als eigenständige literarische Form, deren Poetik das vorliegende Buch erstmals skizziert. Während das dreiteilige Format in der bildenden Kunst bereits im Mittelalter bekannt ist, wird es seit dem 19. Jahrhundert in einer transmedialen Bewegung aus seinem ursprünglich religiösen Kontext gelöst und säkular umgedeutet. In ausführlichen Analysen dramatischer und Prosatexte von Max Frisch, Tankred Dorst, Heiner Müller, W. G. Sebald, Esther Kinsky und Claude Simon werden die dezidiert literarischen Potenziale und Funktionen dieser Form herausgearbeitet. So werden herkömmliche Dramen- und Erzählmuster über die triptychiale Anordnung herausgefordert und neu imaginiert. Ein besonderer Fokus der Studie liegt auf den zahlreichen Bezügen zwischen visueller Kultur und Literatur sowie auf der spezifischen Materialität der Texte, denen sich nicht zuletzt über Bildmaterial, Manuskripte und graphische Vorarbeiten zugewandt wird.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783846766965
    Weitere Identifier:
    9783846766965
    Auflage/Ausgabe: 2022
    Schlagworte: Heiner Müller; W. G. Sebald; Max Frisch; Esther Kinsky; Tankred Dors; Claude Simon; Visuelle Kultur; Text-Bild-Relationen; Intermedialität; Transmedialität; literarische Form; Visual Culture; Text-Image-Relations; Intermediality; Transmediality; literary form
    Umfang: 1 Online-Ressource (353 Seiten)
  3. <<Das>> literarische Triptychon
    Poetik einer transmedialen Form von der Moderne bis in die Gegenwart
    Autor*in: König, Sophie
    Erschienen: 2022
    Verlag:  Brill Fink, Paderborn

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Dissertation
    Format: Online
    ISBN: 9783846766965
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: EC 3770 ; GE 3718 ; GE 6485
    Schlagworte: Literatur; Triptychon; ; Deutsch; Triptychon; Literarische Form; Geschichte 1977-2018;
    Weitere Schlagworte: Heiner Müller; W. G. Sebald; Max Frisch; Esther Kinsky; Tankred Dors; Claude Simon; Visuelle Kultur; Text-Bild-Relationen; Intermedialität; Transmedialität; literarische Form; Visual Culture; Text-Image-Relations; Intermediality; Transmediality; literary form
    Umfang: 1 Online-Ressource (XXXIV, 351 Seiten), Illustrationen
    Bemerkung(en):

    Dissertation, Universität Hamburg, 2020

  4. Das literarische Triptychon
    Poetik einer transmedialen Form von der Moderne bis in die Gegenwart
    Autor*in: König, Sophie
    Erschienen: 2022
    Verlag:  Brill | Fink, Paderborn

    Seit der Moderne entdeckt die europäische Literatur das Triptychon als eigenständige literarische Form, deren Poetik das vorliegende Buch erstmals skizziert. Während das dreiteilige Format in der bildenden Kunst bereits im Mittelalter bekannt ist,... mehr

    Zugang:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Universitätsbibliothek Braunschweig
    keine Fernleihe
    Technische Universität Chemnitz, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschule für Bildende Künste Dresden, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Sächsische Landesbibliothek - Staats- und Universitätsbibliothek Dresden
    keine Fernleihe
    Zentrale Hochschulbibliothek Flensburg
    keine Fernleihe
    Technische Universität Bergakademie Freiberg, Bibliothek 'Georgius Agricola'
    keine Fernleihe
    Bibliothek der Pädagogischen Hochschule Freiburg/Breisgau
    keine Ausleihe von Bänden, nur Papierkopien werden versandt
    Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt / Zentrale
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Hildesheim
    keine Fernleihe
    Hochschulbibliothek Karlsruhe (PH)
    eBook UTB scholars
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Leipzig
    keine Fernleihe
    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
    keine Fernleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschule Zittau / Görlitz, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Westsächsische Hochschule Zwickau, Bibliothek
    E-Book UTB-scholars EBS
    keine Fernleihe

     

    Seit der Moderne entdeckt die europäische Literatur das Triptychon als eigenständige literarische Form, deren Poetik das vorliegende Buch erstmals skizziert. Während das dreiteilige Format in der bildenden Kunst bereits im Mittelalter bekannt ist, wird es seit dem 19. Jahrhundert in einer transmedialen Bewegung aus seinem ursprünglich religiösen Kontext gelöst und säkular umgedeutet. In ausführlichen Analysen dramatischer und Prosatexte von Max Frisch, Tankred Dorst, Heiner Müller, W. G. Sebald, Esther Kinsky und Claude Simon werden die dezidiert literarischen Potenziale und Funktionen dieser Form herausgearbeitet. So werden herkömmliche Dramen- und Erzählmuster über die triptychiale Anordnung herausgefordert und neu imaginiert. Ein besonderer Fokus der Studie liegt auf den zahlreichen Bezügen zwischen visueller Kultur und Literatur sowie auf der spezifischen Materialität der Texte, denen sich nicht zuletzt über Bildmaterial, Manuskripte und graphische Vorarbeiten zugewandt wird.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783846766965
    Weitere Identifier:
    9783846766965
    Auflage/Ausgabe: 2022
    Schlagworte: Heiner Müller; W. G. Sebald; Max Frisch; Esther Kinsky; Tankred Dors; Claude Simon; Visuelle Kultur; Text-Bild-Relationen; Intermedialität; Transmedialität; literarische Form; Visual Culture; Text-Image-Relations; Intermediality; Transmediality; literary form
    Umfang: 1 Online-Ressource (353 Seiten)
  5. Das literarische Triptychon
    Poetik einer transmedialen Form von der Moderne bis in die Gegenwart
    Autor*in: König, Sophie
    Erschienen: 2022
    Verlag:  Brill | Fink, Paderborn ; UTB GmbH, Stuttgart

    Seit der Moderne entdeckt die europäische Literatur das Triptychon als eigenständige literarische Form, deren Poetik das vorliegende Buch erstmals skizziert. Während das dreiteilige Format in der bildenden Kunst bereits im Mittelalter bekannt ist,... mehr

    Zugang:
    Universitätsbibliothek J. C. Senckenberg, Zentralbibliothek (ZB)
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Kassel, Landesbibliothek und Murhardsche Bibliothek der Stadt Kassel
    keine Fernleihe

     

    Seit der Moderne entdeckt die europäische Literatur das Triptychon als eigenständige literarische Form, deren Poetik das vorliegende Buch erstmals skizziert. Während das dreiteilige Format in der bildenden Kunst bereits im Mittelalter bekannt ist, wird es seit dem 19. Jahrhundert in einer transmedialen Bewegung aus seinem ursprünglich religiösen Kontext gelöst und säkular umgedeutet. In ausführlichen Analysen dramatischer und Prosatexte von Max Frisch, Tankred Dorst, Heiner Müller, W. G. Sebald, Esther Kinsky und Claude Simon werden die dezidiert literarischen Potenziale und Funktionen dieser Form herausgearbeitet. So werden herkömmliche Dramen- und Erzählmuster über die triptychiale Anordnung herausgefordert und neu imaginiert. Ein besonderer Fokus der Studie liegt auf den zahlreichen Bezügen zwischen visueller Kultur und Literatur sowie auf der spezifischen Materialität der Texte, denen sich nicht zuletzt über Bildmaterial, Manuskripte und graphische Vorarbeiten zugewandt wird.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
  6. Medieval English manuscripts and literary forms
    Erschienen: [2022]; ©2022
    Verlag:  University of Pennsylvania Press, Philadelphia

    In Medieval English Manuscripts and Literary Forms, Jessica Brantley offers an innovative introduction to manuscript culture that uses the artifacts themselves to open some of the most vital theoretical questions in medieval literary studies. With... mehr

    Zugang:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Resolving-System (lizenzpflichtig)
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Potsdamer Straße
    keine Fernleihe
    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
    keine Fernleihe
    Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek - Niedersächsische Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
    keine Fernleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel
    keine Fernleihe

     

    In Medieval English Manuscripts and Literary Forms, Jessica Brantley offers an innovative introduction to manuscript culture that uses the artifacts themselves to open some of the most vital theoretical questions in medieval literary studies. With nearly 200 illustrations, many of them in color, the book offers both a broad survey of the physical forms and cultural histories of manuscripts and a dozen case studies of particularly significant literary witnesses, including the Beowulf manuscript, the St. Albans Psalter, the Ellesmere manuscript of the Canterbury Tales, and The Book of Margery Kempe. Practical discussions of parchment, scripts, decoration, illustration, and bindings mix with consideration of such conceptual categories as ownership, authorship, language, miscellaneity, geography, writing, editing, mediation, illustration, and performance—as well as of the status of the literary itself.Each case study includes an essay orienting the reader to particularly productive categories of analysis and a selected bibliography for further research. Because a high-quality digital surrogate exists for each of the selected manuscripts, fully and freely available online, readers can gain access to the artifacts in their entirety, enabling further individual exploration and facilitating the book’s classroom use. Medieval English Manuscripts and Literary Forms aims to inspire a broad group of readers with some of the excitement of literary manuscript studies in the twenty-first century. The interpretative frameworks surrounding each object will assist everyone in thinking through the implications of manuscript culture more generally, not only for the deeper study of the literature of the Middle Ages, but also for a better understanding of book cultures of any era, including our own "This book aims to provide a general introduction to manuscript studies for readers whose particular interests lie in medieval literature. The field of medieval literary studies has long depended on manuscripts, of course. The nineteenth-century editions that facilitated the widespread study of medieval texts made explicit their dependence on manuscript evidence. But that scholarly tradition was primarily textual and philological, concerned with how to reconstruct readable texts from fragmentary remains in order to develop histories of literature and language. More modern editions have typically moved farther from considering the original forms of the texts they encounter. But it is clearer than ever that manuscripts are important to literary analysis. Medieval books provide indispensable contexts for understanding literary culture, and even for establishing (or questioning) the historical parameters of the "literary" itself. Bringing the traditional archival strengths of medieval manuscript studies together with the larger, more synthetic, and theoretical achievements of recent approaches to material texts, this handbook aims to ask such big questions"--

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt