CompaRe durchsuchen

Recherchieren Sie hier in allen Dokumenten, die auf CompaRe publiziert wurden.

Zeige Ergebnisse 11 bis 14 von 14.

  1. Unsterbliche Werte : über Historizität und Historisierung
    Erschienen: 19.09.2024

    Was soll es bedeuten, dass etwas geschichtlich ist und nicht nur vergangen? Diese nur scheinbar harmlose Frage führt in ein Labyrinth verschiedener Antworten. Hier tut sich eine oft behauptete und ebenso oft bestrittene Beziehung von... mehr

     

    Was soll es bedeuten, dass etwas geschichtlich ist und nicht nur vergangen? Diese nur scheinbar harmlose Frage führt in ein Labyrinth verschiedener Antworten. Hier tut sich eine oft behauptete und ebenso oft bestrittene Beziehung von Geschichtlichkeit und Unsterblichkeit als Leitlinie auf. Im 18. und 19. Jahrhundert entsteht auf eher zufällige Weise eine Ideenkonstellation, in der die Unsterblichkeit der menschlichen Gattung und der einzelnen menschlichen Seele gegeneinander ausgespielt, kombiniert oder auch gemeinsam abgewiesen werden. Erschließbar durch Lektüren geschichtsphilosophischer Beiträge von Leibniz, Nietzsche, Benjamin und anderen, scheint sich für das 20. Jahrhundert zunächst abzuzeichnen, dass die Verschränkung von (Un-)Sterblichkeitsbehauptungen verschwunden ist. Doch tatsächlich hat sie sich vor allem verwandelt und verlagert. Insbesondere zeigt sich im modernen Verständnis von Normen als in die Unsterblichkeit überführten Werten ein unterschwelliger Fortbestand der älteren Konstellation. Die Studie erarbeitet eine neuartige Konzeption von Historizität, Historisierung und deren Zusammenhängen in kulturellen Erscheinungen wie der Totenfürsorge, des Humanitarismus und der Lebensrettung. Damit lassen sich zeitgenössische Welt- und Krisendeutungen bis hin zu derjenigen des Anthropozäns neu erklären.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt: kostenfrei
  2. Moral seascapes : on the ethics and aesthetics of maritime emergency
    Erschienen: 28.10.2024

    We are no strangers today to visual representations of human suffering at sea: the refugee crisis that continues to play out in the seascape between Europe and Africa (and not only there) yields an ever-growing archive of humanitarian tragedy. As... mehr

     

    We are no strangers today to visual representations of human suffering at sea: the refugee crisis that continues to play out in the seascape between Europe and Africa (and not only there) yields an ever-growing archive of humanitarian tragedy. As both a visual backdrop and a lethal medium of unequal mobility, maritime space and landscape play a significant role in mediating the ethical demands of this crisis. Yet, there has been little exploration of the longer history of morality's role in our understanding of aesthetic representations of the sea. The diverse contributions in "Moral Seascapes" explore the various symbolic forms through which these shifting moral norms and values have been manifested, contributing to debates concerning the place of the sea in visual and literary cultures and the history of morality and emotion, as well as the emergence of modern subjectivity. Drawing on a range of interdisciplinary perspectives such as visual culture, experimental art history, literary studies, history and philosophy, "Moral Seascapes" develops distinctive new insights into the relationship between the moral cultures of modernity and the image of the sea.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt: kostenfrei
  3. Moral seascapes: introduction
    Erschienen: 28.10.2024

    We are no strangers today to visual representations of human suffering at sea: the refugee crisis that continues to play out in the seascape between Europe and Africa (and not only there) yields an ever-growing archive of humanitarian tragedy. As... mehr

     

    We are no strangers today to visual representations of human suffering at sea: the refugee crisis that continues to play out in the seascape between Europe and Africa (and not only there) yields an ever-growing archive of humanitarian tragedy. As both a visual backdrop and a lethal medium of unequal mobility, maritime space and landscape play a significant role in mediating the ethical demands of this crisis. Yet, there has been little exploration of the longer history of morality's role in our understanding of aesthetic representations of the sea. The diverse contributions in "Moral Seascapes" explore the various symbolic forms through which these shifting moral norms and values have been manifested, contributing to debates concerning the place of the sea in visual and literary cultures and the history of morality and emotion, as well as the emergence of modern subjectivity. Drawing on a range of interdisciplinary perspectives such as visual culture, experimental art history, literary studies, history and philosophy, "Moral Seascapes" develops distinctive new insights into the relationship between the moral cultures of modernity and the image of the sea.

     

    Export in Literaturverwaltung
    Hinweise zum Inhalt: kostenfrei
    Quelle: CompaRe
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Teil eines Buches (Kapitel); Teil eines Buches (Kapitel)
    Format: Online
    ISBN: 978-94-6166-592-8; 978-94-6166-593-5; 978-94-6270-440-4
    DDC Klassifikation: Literatur und Rhetorik (800)
    Sammlung: Leibniz-Zentrum für Literatur- und Kulturforschung (ZfL)
    Schlagworte: Moralität; Schiffbruch; Schiffbruch <Motiv>; Seenotrettung; Lebensrettung; Meer; Meer <Motiv>; Migration; Ästhetik; Repräsentation; Humanitarismus
    Lizenz:

    creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.de

    ;

    info:eu-repo/semantics/openAccess

  4. Seascapes of the drowned: Günther Uecker and the iconography of the dead of shipwreck
    Erschienen: 28.10.2024

    European visual culture has not supplied any even remotely realistic iconography of the dead of drowning; euphemistic tendencies are even more abundant than in other domains of the representation of the dead. [...] I will pursue the notion, here,... mehr

     

    European visual culture has not supplied any even remotely realistic iconography of the dead of drowning; euphemistic tendencies are even more abundant than in other domains of the representation of the dead. [...] I will pursue the notion, here, that the particular taboo around the dead of drowning is an indication that the drowned carry a specific symbolic significance. The apotropaic or avoidance iconography of the drowned is, I will argue, a privileged site for understanding crucial interconnections of modern European visual and moral cultures; and these interconnections are not stable but form a particular history of meanings, symbols, and signs that unfolds in what one might call seascapes of the drowned. I will start out from a point that may seem tangential, but is crucial to the problem at hand: this is the personalized genre of the "nail image" ("Nagelbild") in the work of German artist Günther Uecker (*1930). I will then insert this image type in a trajectory of the modern iconography of the dead of drowning, from the 19th century to the present.

     

    Export in Literaturverwaltung
    Hinweise zum Inhalt: kostenfrei
    Quelle: CompaRe
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Teil eines Buches (Kapitel); Teil eines Buches (Kapitel)
    Format: Online
    ISBN: 978-94-6166-592-8; 978-94-6166-593-5; 978-94-6270-440-4
    DDC Klassifikation: Künste; Bildende und angewandte Kunst (700); Literatur und Rhetorik (800)
    Sammlung: Leibniz-Zentrum für Literatur- und Kulturforschung (ZfL)
    Schlagworte: Uecker, Günther; Nagel <Technik>; Schiffbruch <Motiv>; Ertrinken <Motiv>; Humanitarismus
    Lizenz:

    creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.de

    ;

    info:eu-repo/semantics/openAccess