Body Landscapes in Silent Cinema / KörperLandschaften im Stummfilm, International Conference at the Department of Romance Studies, Heidelberg University
In den historischen Neuverhandlungen von Natur und Kultur nimmt die Moderne eine besondere Stellung ein, bei der sich das Verhältnis von Körper, Technik und Landschaft dynamisiert. Technisch-ökonomische und imperiale Raumerschließungen zeigen sich u.a. in Form des aufkommenden Massentourismus, der zunehmenden Industrialisierung ländlicher Zonen und einer generellen Zunahme von Mobilität. Kino nimmt in diesen Prozessen nicht nur eine dokumentierende, sondern auch eine aktiv gestaltende und bisweilen kritische Rolle ein. In diesem Sinn widmet sich die Tagung der filmischen Projektion neuer Dynamiken von Landschaft und Körper in der Stummfilmzeit.
Es soll ein breiter Blick auf populärkulturelle Inszenierungen des Verhältnisses von Landschaft, Körper und Technik geworfen werden.
Im Zentrum steht die Verschmelzung veränderter Landschaftsformen durch technischen Fortschritt mit (Außen-)kinematographischer Entwicklungen.
In the historical interplay between nature and culture, the modern age occupies a special position where the relationship between body, technology and landscape is played out in ever more dynamic ways. Techno-economic and imperial spatial developments can be observed in the form of emerging mass tourism, increasing industrialization of rural areas and a general rise in mobility. Cinema does not only document these processes but also constructs and critiques them.
In this sense, the conference is dedicated to the cinematic projection of new dynamics of landscape and body in the silent film era. The aim is to provide a broad overview of popular cultural stagings of the relationship between landscape, body and technology. The aim is to examine how changes in landscape forms through technical progress merge with cinematographic (outdoor) developments.
PROGRAM
Thursday, November 7
13:00–14:30 OUVERTURE
Daniel Winkler (Heidelberg) and Christian Quendler (Innsbruck): Welcome & Introduction
Oliver Fahle (Bochum): Mise-en-scène of Nature and Bodies in French Films of the 1920s
PAUSE CAFE
15:00–16:30 FRENCH BODY LANDSCAPES
Sabine Schrader (Innsbruck): Madame fait du sport – Frauen, Bewegungen und Grotesken im Frühen Kino Frankreichs
Birgit Wagner (Vienna): Louis Feuillade und Man Ray: populäres vs. avantgardistisches Kino
APERO-BUFFET
18:00 FILM SCREENING (Gloriette Kino Heidelberg)
MISTER RADIO (Dir. Nunzio Malasomma, 1924, 78 min.) – Introduction by Christian Quendler and Daniel Winkler
Friday, November 8
09:00–11:15 TRANSALPINE BODIES AND TECHNOLOGIES
Charlotte Bösling (Marburg): Rise and Fall: Narratives of Modernity Through Aesthetics of Falling
Patrick Adamson (St Andrews): “The Way of the World is West“: The Global Trails of Silent-Era Hollywood
Beja Magitházi (ELTE Budapest): Still Bodies and Still (Moving) Images. Landscapes and Post-mortem Bodies in Transylvanian Silent Films and Set Photographs (1913–1918)
PAUSE CAFE
11:45–13:15 MEDITERRANEAN BODY LANDSCAPES
Gisela Febel (Bremen): Eros und Thanatos in der Sehnsuchtslandschaft Wüste in L’Atlantide (1921)
Maria Stassinopoulou (Vienna): Astero (1929), Daphnis and Chloe (1931) – Greek Silent Film Expeditions in ‘Virgin’ Landscapes
DEJEUNER
15:00–17:15 TRANSALPINE ICONOGRAPHIES
Alexandra Vinzenz (Heidelberg): “Gott, Freiheit, Vaterland“ – Ein ikonologischer Blick auf den Berg im Historienfilm
Caroline Schaumann (Emory University): Blind Husbands, Varied Views: Erich von Stroheim’s Visionary Interventions in the Mountain Film
Henry Keazor (Heidelberg): “‘Qu’est-ce qu’ils ont en Suisse ?‘ Ils ont le chocolat au lait, ils ont les Alpes…“: Alfred Hitchcocks Film Secret Agent (1936)
DINER
Saturday, November 9
09:00–11:15 TRANSALPINE BODIES AND TECHNOLOGIES
Kamaal Haque (Dickinson College): Before the Cable Cars Arrived: Mountains in Der heilige Berg and Der Kampf ums Matterhorn
Seth Peabody (Carleton College): Hannes Schneider and the Bergfilm: Technologized Bodies and Transnational Skiing Environments
Harald Höbusch (University of Kentucky): Staging the New German Male in Nanga Parbat. Ein Kampfbericht der Deutschen Himalaya-Expedition 1934
PAUSE CAFE
11:45–13:15 ANIMATED LANDSCAPES
Malcolm Cook (Southampton): Driving into the Anthropocene: Car Journeys in Early British Animation
Michael Fuchs (Innsbruck): (Re-)Animating Extinct Animals Through Film: Discovering Dinosaurs in Distant Lands
ca. 14:00 FIN