Narrow Search
Last searches

Results for *

Displaying results 1 to 25 of 5044.

  1. Black travel writing
    contemporary narratives of travel to Africa by African American and Black British authors
    Published: [2022]
    Publisher:  transcript, Bielefeld

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Content information
    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Dissertation
    Format: Print
    ISBN: 9783837659535; 3837659534
    Other identifier:
    9783837659535
    DDC Categories: 810; 820
    Series: American culture studies ; volume 35
    Subjects: USA; Großbritannien; Afrika; Schwarze; Reiseliteratur;
    Scope: 272 Seiten, 23 cm
    Notes:

    Dissertation, Justus-Liebig-Universität Gießen, 2020

  2. Salem - a literary profile
    themes and motifs in the depiction of colonial and contemporary Salem in American fiction
    Published: [2021]
    Publisher:  Peter Lang, Berlin

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Content information
    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Dissertation
    Format: Online
    ISBN: 9783631849033; 9783631849040; 9783631849057
    Other identifier:
    DDC Categories: 810
    Subjects: USA; Roman; Salem <Mass., Motiv>; Hexenprozess <Motiv>; Geschichte;
    Scope: 1 Online-Ressource (335 Seiten), Illustrationen
    Notes:

    Array, , 2020

  3. Belonging and narrative
    a theory of the American novel
    Published: [2018]
    Publisher:  transcript, Bielefeld ; Walter de Gruyter GmbH, Berlin/Germany

    Why did the novel become so popular in the past three centuries, and how did the American novel contribute to this trend? As a key provider of the narrative frames and formulas needed by modern individuals to give meaning and mooring to their lives.... more

     

    Why did the novel become so popular in the past three centuries, and how did the American novel contribute to this trend? As a key provider of the narrative frames and formulas needed by modern individuals to give meaning and mooring to their lives. Drawing on phenomenological hermeneutics, human geography and social psychology, Laura Bieger contends that belonging is not a given; it is continuously produced by narrative. Against the current emphasis on metaphors of movement and destabilization, she explores the salience and significance of home. Challenging views of narrative as a mechanism of ideology, she approaches narrative as a practical component of dwelling in the world - and the novel a primary place-making agent.

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Content information
    Volltext (kostenfrei)
    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Dissertation
    Format: Online
    ISBN: 9783839446003
    Other identifier:
    DDC Categories: 810
    Series: Lettre
    Subjects: America; American Novel; American Studies; Cultural History; Cultural Studies; Literary Studies; Literature; Space and Place
    Scope: 1 Online-Ressource (179 Seiten), Illustration
    Notes:

    Habilitationsschrift, Freie Universität Berlin, 2013

  4. Of Opaque Bodies and Transparent Eyeballs
    Published: 2018
    Publisher:  Humboldt-Universität zu Berlin

    Abstract ; Die vorliegende Dissertation stellt eine Interpretation von Thomas Paines THE AGE OF REASON (1794) und Ralph Waldo Emersons NATURE (1836) als politiktheoretische Traktate vor, die normative Demokratiekonstrukte entwickeln. Diese... more

     

    Abstract ; Die vorliegende Dissertation stellt eine Interpretation von Thomas Paines THE AGE OF REASON (1794) und Ralph Waldo Emersons NATURE (1836) als politiktheoretische Traktate vor, die normative Demokratiekonstrukte entwickeln. Diese Demokratiekonstrukte werden anhand ihrer Parameter vergleichend und historisierend gelesen. Die Annahme ist hierbei, dass sich die normativen Demokratieentwürfe beider Autoren mithilfe der Denkfigur des rhizomatischen Panoptizismus explizieren lassen. Die Dissertation leitet diese Denkfigur anhand von Texten des französischen Poststrukturalismus und auf Grundlage des soziologischen Ansatzes der Surveillance Studies her und erläutert seine Relevanz für das Verständnis und die Verhandlung von Demokratie in den Epochen der frühen Republik und des Antebellum in den USA. Ebenso findet eine Analyse der diskursiven Vermittlung dieser Denkfigur durch das religiöse Vokabular von Deismus, Unitarismus und Transzendentalismus in beiden Traktaten statt. Ein ausführliches close reading legt schließlich dar, wie einzelne Parameter eines rhizomatischen Panoptizismus in den Texten entwickelt, repräsentiert und diskutiert werden. ; Abstract ; The present dissertation introduces an interpretation of Thomas Paine’s THE AGE OF REASON (1794) and Ralph Waldo Emerson’s NATURE (1836) as politico-theoretical tracts that develop normative constructions of democracy. At the core of the analysis lies a comparative and historicist reading of the parameters of these constructions. The thesis informing the analysis posits that both normative constructions of democracy can be made explicit with the aid of the concept of a rhizomatic panopticism. The dissertation develops this concept on the basis of French poststructuralist texts and with theoretical approaches from the sociological field of Surveillance Studies in mind, explaining its relevance for the understanding of democracy during the Early-Republic and Antebellum periods in the USA. Furthermore, the discursive mediation of the introduced concept through the religious vocabularies of Deism, Unitarianism, and Transcendentalism in both tracts receives attention. Finally, a close reading elucidates how the distinct parameters of a rhizomatic panopticism are developed, represented, and discussed in both texts.

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: English
    Media type: Dissertation
    Format: Online
    DDC Categories: 810
    Subjects: Demokratie; Thomas Paine; Ralph Waldo Emerson; Rhizom; Panoptizismus; Panopticon; Transzendentalismus; Antebellum; Frühe Republik; Deismus; Romantik; Französische Revolution; Poststrukturalismus; Michel Foucault; democracy; rhizome; panopticism; Transcendentalism; Early Republic; Deism; Romanticism; French Revolution; post-structuralism
    Rights:

    (CC BY-NC-ND 3.0 DE) Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitung 3.0 Deutschland ; creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/de/

  5. Die Wahrheit der Täuschung
    Wirklichkeitskonstitution im amerikanischen Roman 1889 - 1989
    Published: 2004
    Publisher:  Fink, München

    Access:
    Resolving-System (kostenfrei)
    Hessisches BibliotheksInformationsSystem hebis
    No inter-library loan
    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Digi20
    Language: German
    Media type: Dissertation
    Format: Online
    ISBN: 377053901X
    Other identifier:
    RVK Categories: HU 1810 ; HU 1819
    DDC Categories: 810
    Subjects: Semiotik; Roman; Wirklichkeit <Motiv>
    Other subjects: Peirce, Charles S. (1839-1914)
    Scope: 324 S., Ill.
    Notes:

    Online-Ausg.:

    Zugl.: Berlin, Freie Univ., Habil.-Schr., 2001

  6. Die Wiederholung, Gertrude Stein und das Theater
    Lektüren der Zeit als bedeutender Form
    Published: 2003
    Publisher:  Fink, München

    Access:
    Resolving-System (kostenfrei)
    Hessisches BibliotheksInformationsSystem hebis
    No inter-library loan
    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Digi20
    Language: German
    Media type: Dissertation
    Format: Online
    ISBN: 3770539109
    Other identifier:
    RVK Categories: HU 8585 ; HU 8580
    DDC Categories: 810
    Subjects: Drama; Wiederholung; Poetik; Poetologie
    Other subjects: Stein, Gertrude (1874-1946)
    Scope: 298 S.
    Notes:

    Online-Ausg.:

    Zugl.: Berlin, Freie Univ., Diss., 2000

  7. Blickkontakt
    zur Beziehungsgeschichte amerikanischer Literatur und Fotografie (1945 - 2000)
    Published: 2003
    Publisher:  Fink, München

    Access:
    Resolving-System (kostenfrei)
    Hessisches BibliotheksInformationsSystem hebis
    No inter-library loan
    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Digi20
    Language: German
    Media type: Dissertation
    Format: Online
    ISBN: 3770537688
    Other identifier:
    RVK Categories: HU 1121 ; HU 1691
    DDC Categories: 770; 810
    Subjects: Literatur; Fotografie
    Scope: 359 S., Ill.
    Notes:

    Online-Ausg.:

    Zugl.: Bochum, Univ., Habil.-Schr.

  8. Inszenierte Wirklichkeit
    der amerikanische Realismus; 1865 - 1900
    Published: 1992
    Publisher:  Fink, München

    Access:
    Resolving-System (kostenfrei)
    Hessisches BibliotheksInformationsSystem hebis
    No inter-library loan
    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Digi20
    Language: German
    Media type: Dissertation
    Format: Online
    ISBN: 3770527240
    Other identifier:
    RVK Categories: HT 1723 ; HT 1810 ; HT 1810
    DDC Categories: 810
    Series: [Theorie und Geschichte der Literatur und der schönen Künste / Neue Folge / A] ; 7 = 83 [d. Gesamtw.]
    Theorie und Geschichte der Literatur und der schönen Künste ; 83
    Subjects: Roman; Realismus; Literatur
    Scope: 399 S.
    Notes:

    Online-Ausg.:

    Teilw. zugl.: Berlin, Freie Univ., Habil.-Schr.

  9. Nationalität als literarisches Verfahren
    der amerikanischen Roman (1790 - 1830)
    Published: 2004
    Publisher:  Schöningh, Paderborn

    Access:
    Resolving-System (kostenfrei)
    Hessisches BibliotheksInformationsSystem hebis
    No inter-library loan
    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Digi20
    Language: German
    Media type: Dissertation
    Format: Online
    ISBN: 3506717537
    Other identifier:
    RVK Categories: HS 1810 ; HT 1810 ; HR 1819 ; HT 1810
    DDC Categories: 810
    Series: Beiträge zur englischen und amerikanischen Literatur ; 21
    Subjects: Roman; Nationalbewusstsein <Motiv>
    Scope: 297 S.
    Notes:

    Online-Ausg.:

    Zugl.: Dresden, Techn. Univ., Diss., 2003

  10. Beschreibungs-Kunst
    zur intermedialen Poetik angloamerikanischer Ikontexte (1880 - 2000)
    Published: 2005
    Publisher:  Fink, München

    Access:
    Resolving-System (kostenfrei)
    Hessisches BibliotheksInformationsSystem hebis
    No inter-library loan
    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Digi20
    Language: German
    Media type: Dissertation
    Format: Online
    ISBN: 3770541243
    Other identifier:
    RVK Categories: EC 5410 ; HG 145 ; EC 2440
    DDC Categories: 700; 820; 810
    Series: Theorie und Geschichte der Literatur und der schönen Künste ; 110
    Subjects: Englisch; Literatur; Ekphrasis; Intermedialität; Bild <Motiv>
    Scope: 387 S., Ill., graph. Darst.
    Notes:

    Online-Ausg.:

    Zugl.: Konstanz, Univ., Habil.-Schr., 2002

    Zugl.: Konstanz, Univ., Habil.-Schr., 2002 u.d.T.: Rippl, Gabriele: Intermediale Poetik

  11. "I have often tried to write myself a pass": A Systemic-Functional Analysis of Discourse in Selected African American Slave Narratives
    Published: 2004

    This dissertation uses a functional systemic approach to language to examine the construction of the respective first-person narrators of nine of the most popular, commercially successful and therefore influential African American slave narratives... more

     

    This dissertation uses a functional systemic approach to language to examine the construction of the respective first-person narrators of nine of the most popular, commercially successful and therefore influential African American slave narratives published between 1837 and 1862 (Roper, Grandy, Douglass, Brown, Bibb, Northup, Ball, Jacobs, Picquet). This corpus of more than 410,000 words was scanned for various linguistic features such as transitivity of verbs, nominalizations, and several syntactic features. The texts chosen differ as to their methods of production. Some of them were written by the first person narrators themselves, while others were either extensively edited, dictated to an amanuensis, or in some other way controlled. The dialectics of creation and representation through language results in the leading question in this study: how do the first-person slave narrators identify and create a personality for themselves through their texts? This dissertation thus focuses on the linguistic means by which the first-person slave narrator creates what is defined as a “discoursal self”, which helped the narrators to achieve one of their most important goals, namely, to be accepted as reliable. The dissertation consists of six chapters. Chapter 1 introduces a sociohistorical account of slavery, resistance against slavery, abolition, and the development of the slave narrative. The chapter shows that the African American slave narrative was not a completely new and original genre but an amalgamation of a variety of preexisting white and black literary forms. The second chapter is more theoretical and deals with discourse, power, and ideology in the slave narrative. Chapter 3 approaches the language of the slave narrative. The small corpus of scholarly texts that tackle language and style in this genre is reviewed. As an alternative to these approaches, critical discourse analysis (CDA) according to Norman Fairclough is suggested. It eliminates the a priori categorization of specific linguistic features as stylistically significant, because it is based on a functional view of language that perceives linguistic expression as choice on various levels. Every choice is considered meaningful and, according to its presence, absence, or clustering in a given co-text, potentially stylistic. Michael Halliday’s systemic functional grammar is introduced as the basis for the ensuing text analysis. Chapter 4 introduces the first quantitative observations about the density and distribution of the first-person singular pronoun in the narratives. This characteristic is then placed in relation to syntactic condensation in the forms of ellipsis, finiteness and nominalization, all of which are reviewed quantitatively. Finally, this chapter introduces the system of transitivity according to Halliday, Matthiessen, and others. It explains the distinction between the individual process types and provides a quantitative overview of the individual transitivity profiles within each narrative. Chapter 5 represents the main part of this dissertation. Each of the nine narratives is analyzed individually as to the presence of the I-pronoun in the text and the use and distribution of process types. In this way patterns of foregrounded or favored usages against absences of others emerge and contribute to the discoursal selves that the individual narrators present/construct of themselves. These preferred usages in general as well as in their local distributions are examined in detail. The quantitative observations supply the basis for further qualitative analyses derived from a large number of examples from the texts. Thus it is possible to show that each of the narratives is linguistically unique, which results in an individual construction of the respective I-narrator. The use of pronouns, process types and syntactic reconfigurations reveals how control over the activities as well as over the text is constructed, which can be directly related to issues of power. The Summary provides a synopsis of the previous quantitative and qualitative analyses and associates the quantitative results with characteristics of written and oral texts in general. Finally, it thus becomes possible to rank the nine narratives on a cline between predominantly oral and chiefly written characteristics.

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: English
    Media type: Dissertation
    Format: Online
    DDC Categories: 810
    Subjects: African American slave narrative; first-person narrator; systemic functional grammar; critical discourse analysis; transitivity; process types
    Rights:

    rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/

  12. American Discourses of Acceleration and the Emergence of an Alternate Practice of Modern American Prose Writing in the 1920s
    Published: 2019

    Die vorliegende Dissertation deduziert eine bisher unbeachtete ‚alternate‘ Praxis modernen Schreibens aus der Analyse dreier experimenteller Stadtromane, die weder bei zeitgenössischen Kommentatoren, noch im bisherigen Forschungsdiskurs zum... more

     

    Die vorliegende Dissertation deduziert eine bisher unbeachtete ‚alternate‘ Praxis modernen Schreibens aus der Analyse dreier experimenteller Stadtromane, die weder bei zeitgenössischen Kommentatoren, noch im bisherigen Forschungsdiskurs zum 'amerikanischen Modernismus' Beachtung gefunden hat. Diese Praxis wird exemplarisch in Waldo Franks City Block (1922), Nathan Aschs The Office (1925) und Mary Bordens Flamingo or the American Tower (1927) herausgearbeitet. Die Arbeit argumentiert, dass diese diachrone Missachtung/Nichtbeachtung darin begründet liegt, dass die Romane von ihren AutorInnen unabhängig voneinander, doch nahezu zeitgleich als Prosatexte konzipiert wurden, die eine Gegenläufigkeit zu dem normativen Akzelerationsdiskurs erkennen lassen, welcher sich in verschiedensten Domänen amerikanischen Lebens und Handelns während der ersten Beschleunigungswelle (ca. 1880-1929) herausgebildet hatte. In diesen Romanen finden sich einzigartige, doch vergleichbare stilistische Mechanismen sowie thematische/ideologische Ausrichtungen, die eine generative Agenda (‚generative agenda‘) erkennen lassen: ‚Schnelle‘ textuelle Stile werden appropriiert und/oder mit ‚langsamen‘ Stilen kombiniert (‚aesthetic of in-betweenness‘), um Lesern für die negativen Folgen von Beschleunigung zu sensibilisieren; das Phänomen an sich wird in nuancierter, handlungsorientierter Form neu verhandelt und mögliche Bewältigungsstrategien entwickelt; stilistische, formale und inhaltliche Mechanismen werden angewendet, um eine entsprechende Aktivierung des Lesers herbeizuführen.

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: English
    Media type: Dissertation
    Format: Online
    DDC Categories: 810
    Subjects: American Modernism; literature and technology; Modernities; alternative modernism; experimental literature; acceleration; Mary Borden; Nathan Asch; Waldo Frank
    Rights:

    Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Germany ; creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/de/

  13. Der Einfluß des Haiku auf Imagismus und jüngere Moderne : Studien zur englischen und amerikanischen Lyrik ; The Influence of the Haiku on Imagism, Modern Art and Literature : Studies of English and American Poetry
    Published: 1984
    Publisher:  Universität Hamburg ; Philosophie und Geschichtswissenschaft. Philosophie und Geschichtswissenschaft

    Die Dissertation beleuchtet das japanische Haiku (Entstehungsgeschichte, Begriffsdefinition, Struktur und Inhalt, die Perspektive des Autors), seinen Weg in den Westen (die philosphischen Voraussetzungen, den Beginn der lyrischen Moderne in... more

     

    Die Dissertation beleuchtet das japanische Haiku (Entstehungsgeschichte, Begriffsdefinition, Struktur und Inhalt, die Perspektive des Autors), seinen Weg in den Westen (die philosphischen Voraussetzungen, den Beginn der lyrischen Moderne in Frankreich) und im ersten Hauptteil den Einfluss des Haiku auf die Dichtung Ezra Pounds (u.a. die Technik der „super-position“) und der Imagisten, die in erster Linie an der bildtechnischen Struktur des Haiku interssiert waren: T.E. Hulme, F.S. Flint, Hilda Doolittle, Richard Aldington, Amy Lowell, John Gould Fletcher. Es folgt eine Analyse imagistischer Haiku-Strömungen nach dem Ersten Weltkrieg im Werk von: William Butler Yeats, Ernest Hemingway, Adelaide Crapsey, Carl Sandburg, T.S.Eliot, William Carlos Williams, e.e.cummings, Wallace Stevens und weiterer Autoren. Der zweite Hauptteil der Dissertation untersucht den Einfluss des Haiku auf die Dichtung der „Beat Generation“, die den japanischen Dreizeiler strukturell nutzte und das Haiku als eine Form von zen-buddhistischem Lebensausdruck verstand. Untersucht wird das Haiku-Verständnis der „Beat Poets“ und die Einarbeitung in Werke ihrer Hauptvertreter: Allen Ginsberg (u.a. Funktion und Gebrauch des Haiku im Langgedicht „Howl“), Jack Kerouac, Gary Snyder, Philip Whalen, Gregory Corso und Lawrence Ferlinghetti. Der anschließende Abschnitt geht schwerpunktmäßigen Haiku-Strömungen nach dem Zweiten Weltkrieg nach, der Verbreitung des Haiku im Zeichen des Zen-Buddhismus, seinen Bezügen zur Konkreten Poesie sowie Haiku-Passagen im Werk einzelner Autoren, wie Aldous Huxley, Wystan Hugh Auden, Jerome David Salinger, den „Black Poets“ und „Black Mountain Poets“, William Stanley Merwin, Robert Bly, Cid Corman und dem „Mentor“ der „Beat Poets, Kenneth Rexroth. In einem abschließenden Teil der Dissertation wird die Entstehung einer englischsprachigen Haiku-Dichtung beleuchtet, ebenso mit Blick auf den deutschsprachigen Raum, und der Beginn einer außerliterarischen “Haiku-Kultur” (Film, Musik, Tanz; Schulunterricht, Poesietherapie) bis zu Beginn der 80er Jahre. Zahlreiche live-Interviews mit Wissenschaftlern aus Japan, in den USA, Kanada und Deutschland, mit Autoren wie Allen Ginsberg, Gary Snyder, Philip Whalen, Gregory Corso, Kenneth Rexroth, mit Künstlern, Pädagogen und Ärzten geben neben den mehr als neunhundert zitierten Literatur-quellen ein lebendiges Zeugnis vom starken Einfluss des Haiku auf Imagismus und jüngere Moderne. ; The dissertation examines the Japanese haiku (covering the history of its origin, definition of term, structure and content, the author's perspective), its path to the West (the philosophical conditions behind it and the beginning of the lyrical modernity in France) and, in the first major section, the influence of the haiku on the writings of Ezra Pound (including an examination of his technique of "super-position") and of the Imagists, who were primarily interested in the technical construction of the image in the haiku: T.E. Hulme, F.S. Flint, Hilda Doolittle, Richard Aldington, Amy Lowell, John Gould Fletcher. This first section is followed by an analysis of the currents in Imagist haiku writing after the First World War. It covers the works of William Butler Yeats, Ernest Hemingway, Adelaide Crapsey, Carl Sandburg, T. S. Eliot, William Carlos Williams, e.e. cummings, Wallace Stevens and other authors. The second main part of the thesis examines the influence of haiku on the poetry of the "Beat Generation," which adopted the structure of the Japanese haiku and understood the haiku as a poetic expression of Zen Buddhism. I investigate the Beat Poets’ understanding of the haiku and there is an examination of the way the haiku was incorporated in the works of the main representatives of this genre: Allen Ginsberg (including a study of the function and use of the haiku in his long poem "Howl"), Jack Kerouac, Gary Snyder, Philip Whalen, Gregory Corso and Lawrence Ferlinghetti. The following section focuses on the haiku currents after the Second World War, the spread of haiku under the influence of the increase in popularity of Zen Buddhism, its references to concrete poetry, and on haiku passages in the works of individual authors, such as Aldous Huxley, Wystan Hugh Auden, Jerome David Salinger, the Black Poets and Black Mountain Poets, William Stanley Merwin, Robert Bly, Cid Corman and the "mentor" of the Beat Poets, Kenneth Rexroth. The final part of the dissertation highlights the emergence of an English-language haiku poetry. We also look at haiku in the German-speaking world, and at the beginning of an extra-literary “haiku culture” (in film, music, dance, school lessons, poetry therapy) up until the beginning of the 1980s. Numerous live interviews with researchers from Japan, the USA, Canada and Germany, and with authors such as Allen Ginsberg, Gary Snyder, Philip Whalen, Gregory Corso, Kenneth Rexroth, with artists, teachers and with doctors, together with the more than nine hundred cited literature sources, provide a lively testament to the strong influence of haiku on Imagism and on early modern literature and culture.

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
  14. Inward, Christian Soldiers : Romantic Irony and Civic Trust in the American Mind
    Published: 2006
    Publisher:  Universität Hamburg ; Sprach-, Literatur- und Medienwissenschaften. Sprach-, Literatur- und Medienwissenschaften

    “One good thing could come from this horror: it could spell the end of the age of irony,” Time columnist Roger Rosenblatt wrote in response to the attacks of September 11, 2001. After two airplanes flew into the World Trade Center, many other pundits... more

     

    “One good thing could come from this horror: it could spell the end of the age of irony,” Time columnist Roger Rosenblatt wrote in response to the attacks of September 11, 2001. After two airplanes flew into the World Trade Center, many other pundits also claimed an immediate end to, of all things, irony. A few years prior, the 1990s saw a flood of books, articles, and concern for the state of civic trust and the rise of citizen cynicism in America. Simultaneously, pop culture was churning out situation comedies, advertisements, and movies drenched in ironic self-awareness, cynicism, and sarcastic knowingness, all of which continue healthily to this day, if not even more intensely. In debates by political pundits, however, cynicism and irony were frequently thrown around as a causes of civic decline; the attitude of ironic disengagement involved a wry, knowing view of the world and a distancing from the moral values of middle-class America. The media and intellectuals were to blame for fomenting this stance. But why were irony and the values of middle-class America so opposed to each other? What relationship does irony have to morality? What is the genesis of this opposition in the American mind? “Inward, Christian Soldiers: Romantic Irony and Civic Trust in the American Mind” addresses these issues, specifically as irony plays a divisive role when it comes to those who “get it” and those who don’t, those who connect by sharing this worldview, and those who are distanced by it. Irony has been characterized, since Aristotle, as sly, knowing, disingenuous, anti-civic. But what sorts of philosophical values and ideals separate those who share irony as a worldview and those who lambaste the stance as snide and vain? How might irony be a defense against a culture perceived as inauthentic, saccharine, and untrustworthy? Many of the answers to these kinds of questions come down to differing philosophical understandings of how one is to achieve inner freedom and maintain a sense of authenticity. The historical genesis of the ironic worldview is Romanticism and its understanding of how man attains happiness and freedom by going around society; this position sits in direct opposition to earlier Puritan notions of the same drive, which is to join with others through society to attain freedom and salvation, i.e. through civic trust, through the divine covenant secularized. What originates in German Romanticism is amplified in America by Emerson. Puritan notions, on the other hand, remain with Americans through our normative understanding of the social contract and its original Christian intonations. These dual mindsets—that of the ironist and that of the earnest, committed citizen—often take encampment on either side of the culture wars. Crucially, though they seem to fundamentally disagree, they both retain a shared and basic Protestantism: they both value inwardness, authenticity, sincerity, and individual conscience as the seat of certainty. The means are different, but both aim at correcting society. Irony continues the Protestant project. This dissertation trespasses on the Olive Garden, The Daily Show, The Simpsons, German Idealist philosophy, American social criticism, and Protestant ideology alike. In the end, it aims to show that the debate about irony as civic decline is misled, and that calls for the “end of irony” will never work, that is, never seem convincing to ironists. Young, media savvy Americans are all ironists now; and renewed calls to believe are quickly ironized. Politicized calls for civic trust are belied by a political culture suffused with cynicism. And to express the value of authenticity, the ironist must perform it oppositely. So as the ironist leans inward, away from the social, away from a culture he perceives as shot through with inauthenticity, he takes his trust with him. ; Vielfach wurde das ironische Weltbild—eine distanzierte, verzerrte, allwissende Wahrnehmung der Welt—als ein radikaler Gegensatz zum Standpunkt des eingebundenen, pflichtbewussten und ernsthaften Bürgers dargestellt. Dies waren und sind die Charakterisierungen im öffentlichen Diskurs über Ironie, Zynismus in den USA der letzten zwanzig Jahren. Inward, Christian Soldiers behandelt die ironische Weltanschauung die von der Romantik des späten achtzehnten Jahrhunderts hervorgebracht wurde, und die oft als Gegensatz zu Ernsthaftigkeit und Pflichtgefuehl eingesehen wurde. Allerdings folgen beide Lager implizit den gleichen philosophischen und religiösen Anregungen und teilen die gleichen Werte, da sie beide im Kern protestantisch sind. Der ironischen und der „ernsthaften“ Weltanschauung sind gemein: eine radikale Wertschätzung für die Innerlichkeit in seiner Rolle als Ort der letzendlichen Gewissheit, die Achtung der Authentizität, das Selbst als der Ort der Freiheit und des Gewissens, die Prämisse der Abgetrenntheit des menschlichen Geistes von der Welt, sowie die Behauptung, dass individuelle Erlösung auch eine Beziehung zu Anderen habe. Sie unterscheiden sich darin, dass die romantische Ironie den Gedanken verfolgt, dass individuelle Erlösung unter Umgehung der Gesellschaft erfolgen muss. In der calvinistisch geprägten Tradition des amerikanischen Gesellschaftsvertrags dagegen ist Erlösung letztlich durch die Gesellschaft zu erreichen. Der Mensch brauche Andere sowie die Aufrechterhaltung von gemeinsamer Moralität, um sich geistig zu entwickeln. Von diesem Unterschied, so argumentiere ich an vielen Beispielen, stammt der Nachhall in der gegenwärtigen Debatte über Ironie und Gesellschaftsvertrauen. Kritiker übersehen die tiefere Verpflichtung und das Vertrauen der Ironiker in die Gesellschaft, um eine komplexere nuanciertere Analyse der zeitgenössischen Situation zu erlangen, durch ein stillschweigendes Verstehen, dass mehr durch Implikationen sagt als durch Worte, ein Ausdruck seines Verstehens von Ambivalenz und Kontingenz. In den religiös orientierten Teilen der amerikanischen Gesellschaft, wo Buchstabentreue und Direktheit geschätzt werden, wird die Ironie als elitär, selektiv, nicht greifbar und unengagiert interpretiert. Aber die Kritiker der zeitgenössischen Ironie übersehen, dass Ironie letztlich moralische Verpflichtung und Stetigkeit in hohem Masse schätzt, zeitweise profunder und religiöser als andere Haltungen. Vielmehr hat sie Aufmerksamkeit erhalten, da sie ein mächtiger Gegner zu sein scheint. Wie Randolph Bourne 1913 erklärte, „the ironic life is . indeed a rival of the religious life.“ Dies ist der Grund, warum, Jahrzehnte später, der Versuch, „Ironie“ und „Ernsthaftigkeit“/ „Aufrichtigkeit“/„moralische Werte“ als Gegensätze zu verstehen, wie die Debatte über das „Ende der Ironie“ dies tut, nicht funktionieren kann: Weil der Ironiker so konditioniert ist, dass er ernste Versuche, ihn zum Glauben zu bekehren, ablehnt. Seine Persönlichkeit wehrt instinktiv alle geradlinigen Annäherungen ab. Da sich der ironisch losgelöste Mensch noch immer nach Kontakt, Engagement und der Zugehörigkeit zu einem besseren Gesellschaftskörper bzw. einer besseren Kultur sehnt, findet er echte Beziehungen zu Anderen durch die Ironie, und eben zu denen, die verstehen, was gemeint ist, ohne dass es gesagt werden muss; zu denen, die seine Betrachtungsweise von amerikanischer Gesellschaft und Kultur teilen. Beide, der zeitgenössische Ironiker und seine Kritiker, obwohl uneins über die Eigenschaften der heutigen Gesellschaft sowie die Methoden, sie zu verändern, versuchen also das gleiche Ziel zu erreichen: eine ehrliche Gesellschaft und Engagement für das Gemeinwohl. Die jüngeren zeitgenössischen Vertreter vom Schriftsteller Dace Eggers über Jedediah Purdy, bis hin zu Jon Stewart, South Park und den Simpsons, versuchen nicht, das soziale Geflecht zu zerstören, sondern es zu reformieren, es weiter in Richtung einer Vision von einer guten Gesellschaft zu voranzubringen. Inward, Christian Soldiers versucht ein tiefergehendes Verständnis und eine historische Anerkennung der ironischen Weltsicht zu erzeugen, als eine Weltsicht, die ernsthaft und präsent ist in der amerikanischen Kultur und Politik, als eine schwierige aber auch notwendige Sicht; als eine Weltsicht, mit der Amerika auch weiterhin eine tiefe und problematische Beziehung haben wird.

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
  15. Weiblichkeit – Der Wandel einer Kategorie in Psychoanalyse und nordamerikanischer Literatur (1880-2000)
    Published: 2011
    Publisher:  Universität Hamburg ; Sprach-, Literatur- und Medienwissenschaften. Sprach-, Literatur- und Medienwissenschaften

    Zentrale Thematik der Dissertation ist die Berechtigung und Angemessenheit der Kategorie Weiblichkeit als gesellschaftliche Ordnungseinheit. Die Notwendigkeit dieser Fragestellung ist noch immer aktuell, denn Gewohnheiten und Normen sind langlebig.... more

     

    Zentrale Thematik der Dissertation ist die Berechtigung und Angemessenheit der Kategorie Weiblichkeit als gesellschaftliche Ordnungseinheit. Die Notwendigkeit dieser Fragestellung ist noch immer aktuell, denn Gewohnheiten und Normen sind langlebig. Das zeigt Renate Hof, wenn sie in ihrem Handbuch Genus das Phänomen eines stabilen Fortbestehens der asymmetrischen zweigeschlechtlichen Differenz der Geschlechter beschreibt trotz der breiten Anerkennung einer Theorie, die Geschlecht als sozial konstruiert und damit als wandelbar postuliert. Diese Stabilität einer traditionellen Geschlechterordnung erklärt sich für mich aus der Sehnsucht des Individuums nach begrifflicher Sicherheit und zugleich aus der Angst, sich in Strukturlosigkeit zu verlieren. In dem Herstellen einer Kategorie kann zumindest temporär Sicherheit und Orientierung gefunden werden. Gleichzeitig birgt dieser Vorgang die Gefahr in sich, soziale Ausschlüsse herbeizuführen. Ich plädiere deshalb für eine Form des Kategorisierens, die Vielfalt erlaubt, nicht festgelegt ist und ständig überprüft und angepasst werden muss. Der Hauptforschungsgegenstand meiner Arbeit sind Romane und Kurzgeschichten aus nordamerikanischer Literatur und internationale psychoanalytische Erklärungsmodelle. Anhand eines diachronen Überblicks verfolge ich auf der Grundlage der ausgewählten Texte vom ausgehenden 19. Jahrhundert bis zum Beginn des 21. Jahrhunderts stichprobenartig den Wandel der Bedeutung der Kategorie Weiblichkeit im Rahmen des jeweiligen kulturellen Umfeldes. Die Veränderungen, denen Weiblichkeit in meiner Textauswahl unterworfen ist, messe ich in meiner Dissertation daran, inwiefern dem Individuum, das von der Gesellschaft als weiblich definiert wird, Raum gegeben wird seine Persönlichkeit zu entfalten und es in seiner Individualität Anerkennung und Respekt erfährt.

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: German
    Media type: Dissertation
    Format: Online
    DDC Categories: 810
    Subjects: American literature in English; Angloamerikanische Literatur
    Rights:

    ediss.sub.uni-hamburg.de/doku/urheberrecht.php

  16. Dissensual Operations: Bruce Andrews and the Problem of Political Subjectivity in Post-Avant-Garde Aesthetic Politics and Praxis
    Published: 2016
    Publisher:  Universität Hamburg ; Sprach-, Literatur- und Medienwissenschaften. Sprach-, Literatur- und Medienwissenschaften

    The following dissertation is the first full-length study of contemporary post-avant-garde poet and critical theorist Bruce Andrews and brings to bear a decidedly post-Marxist framework on one of the most rigorously politicized and prolific bodies of... more

     

    The following dissertation is the first full-length study of contemporary post-avant-garde poet and critical theorist Bruce Andrews and brings to bear a decidedly post-Marxist framework on one of the most rigorously politicized and prolific bodies of North American avant-garde poetry and performance to have emerged from (and since) the Language Poetry of the 1970s and 1980s. Highlighting the singularity of Andrews’s aesthetico-political stance and poetic practice (vis-à-vis other Language Poets), the dissertation offers a theoretically-inclined and broadly Rancièrean reading of key texts and performances from the 1970s to the present to demonstrate what ties Andrews’s post-vanguardism to emancipatory politics. Engaging the decidedly post-Althusserian thought of Rancière, it argues that Andrews’s radical rethinking and appropriation of Brechtian, Adornian, Debordian, Barthesian, and Althusserian paradigms is well suited to contest a post-political social formation that presents itself as both non-ideological and non-antagonistic. The dissertation amply demonstrates how Andrews seeks to critique and render perceptible the totality of late capitalist social relations and the disavowed historical contingency of today’s neoliberal consensus by soliciting a ‘dissensual’ mode of reading/listening to the social that would capacitate the subject of that experience in such a way as to facilitate a process of political subjectivization. Continuing the radical tradition of politicized avant-gardism, while significantly departing from both the meta-political (Hegelian-Marxist) paradigm of the historical avant-garde, as defined by Peter Bürger, and what Jacques Rancière has shown to be ‘entropies’ of certain postwar conceptualizations of the avant-garde, Andrews’s aesthetic politics and cultural praxis instead centers on a radicalized (post-Althusserian) notion of critical reader-response and discourse theory turned poetic practice. Ironically, while Language Poetry’s continued institutionalization and canonization in the 1990s and 2000s has secured a non-marginal place for Andrews’s work and his role as co-editor of L=A=N=G=U=A=G=E, the specificity of both his aesthetico-political stance and poetic practice have often been sidelined or ignored, which the dissertation seeks to correct. It thus combines and, at times, oscillates between critical-theoretical reflection, or conceptual labor, and symptomatic readings of key Andrews texts and performances, including such works as Edge (1973), Give Em Enough Rope (1987), I Don’t Have Any Paper So Shut Up (Or, Social Romanticism) (1992), Divestiture—A (1994), Ex Why Zee (1995), Blood, Full Tank (2007) and You Can’t Have Everything … Where Would You Put It! (2011). In light of the formalist cliché of and critical focus on ‘difficulty,’ the dissertation demonstrates Andrews’s montage-based work to be, in fact, dissonant rather than difficult, and to be well suited to contest a post-political social formation that presents itself as both non-ideological and non-antagonistic, where ‘consensus’ has come to mean the ideological eclipse of an identity constituted through polemicizing over the common.

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
  17. <<Die>> postmoderne Odyssee: Raum und Subjekt in den Romanen von Paul Auster
    Published: 2004

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Dissertation
    Format: Print
    DDC Categories: 810
    Subjects: Auster, Paul; Roman; Raum <Motiv>; Subjekt <Philosophie, Motiv>;
    Scope: 240, VI Bl., graph. Darst., 30 cm
    Notes:

    Berlin, Freie Univ., Diss., 2003 (Nicht für den Austausch)

  18. Rückkehr im zeitgenössischen Migrationsroman der Karibik ; Return in Contemporary Caribbean Novels of Migration
    Published: 2011

    Die Unmöglichkeit der Rückkehr zu einem nostalgisch idealisierten Zuhause und einer authentischen Ursprungskultur zählt zu den Topoi postkolonialer Literaturen. Die weibliche karibische Migrationsliteratur ist bis heute von dieser Thematik... more

     

    Die Unmöglichkeit der Rückkehr zu einem nostalgisch idealisierten Zuhause und einer authentischen Ursprungskultur zählt zu den Topoi postkolonialer Literaturen. Die weibliche karibische Migrationsliteratur ist bis heute von dieser Thematik durchzogen. Im Verlauf einer Rückkehr in die Karibik verhandeln Mitglieder der karibischen Diaspora ihre persönlichen wie kulturellen Zugehörigkeiten neu. Sie revidieren ihre bis dahin oft naiven, unreflektierten Auffassungen von Raum, Kultur und Identität zugunsten von Transnationalität und Transkulturalität. Die in der vorliegenden Studie entwickelte sechsteilige Typologie des Rückkehrromans ordnet das Rückkehrthema nicht nur als konservatives Element einer Exilliteratur im Sinne einer zum Scheitern verurteilten Rückkehr zu Authentizität und Essenz ein. Vielmehr werden auch kulturelle Partizipation und Erinnerungsarbeit im Auswanderungsland als Rückkehrformen interpretiert, so dass die Rückkehr auch als Bestandteil einer karibischen Minderheitenliteratur gedacht werden kann, deren Protagonistinnen sich letztlich aktiv im Aufnahmeland zu verorten suchen und dort durch die Affirmation ihrer individuellen Transkulturalität die Öffnung nationaler Identitäten vorantreiben. Die Vielfalt fiktionaler Inszenierungen der Rückkehrthematik erschließt sich erst bei einer komparatistischen Herangehensweise, die die karibischen Minderheitenliteraturen Frankreichs, Großbritanniens, Kanadas und der USA – der primären Auswanderungsziele karibischer Emigranten – gleichermaßen in den Blick nimmt. Mit ihrer supranationalen Perspektive reiht sich die vorliegende Studie in eine relativ junge Tradition der Caribbean Studies ein, die die Grenzen von Nationalphilologien überwindet und damit der transnationalen Thematik der Romane karibischer Migrationsautorinnen gerecht wird. ; The impossibility to return to a nostalgically idealized home and to an authentic culture of origin is among the topoi of postcolonial literatures. To the present day, it has been a dominant feature of female Caribbean literature of migration. Through a return to the Caribbean, members of the Caribbean diaspora renegotiate their personal and cultural belonging. They revise their previously naïve notions of space, culture and identity in favour of transnationality and transculturality. The present study suggests a sexpartite typology of the novel of return. It classifies the topic of return not only as a conservative element of the literature of exile, as a necessarily doomed return to authenticity and essence. Instead, it interprets cultural participation and memory work inside the host country as additional forms of return. This allows for an understanding of return as a feature of a Caribbean minority literature whose protagonists ultimately position themselves actively within the host society and advance the redefinition of national identities by affirming their individual transculturality. The diversity of fictional returns becomes obvious only through a comparative approach which focuses equally on the Caribbean minority literatures of the primary destinations of Caribbean emigrants: France, Great Britain, Canada and the USA. In its supranational perspective, the present study aligns itself with a relatively young tradition within Caribbean Studies that neglects the boundaries set by national philologies and thereby does justice to the transnational bias of novels written by female Caribbean authors.

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: German
    Media type: Dissertation
    Format: Online
    DDC Categories: 810; 820; 840
    Subjects: Karibik; Frauenroman; Migration |Motiv|; Rückkehr |Motiv|; Online-Publikation; Frankreich; Großbritannien; Kanada; USA; Karibische Einwanderin; Migrationsliteratur
    Rights:

    www.gesetze-im-internet.de/urhg ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  19. Das mittelniederdeutsche Zwiegespräch zwischen dem Leben und dem Tode und seine altrussische Übersetzung
    eine kontrastive Studie
    Published: 1972
    Publisher:  Böhlau, Köln, Wien

    Stadtbibliothek Hannover
    Bs 674/6
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Dissertation
    Format: Print
    ISBN: 9783412960728; 3412960721
    DDC Categories: 400; 420; 430; 439; 440; 450; 460; 470; 480; 490; 800; 810; 820; 830; 839; 840; 850; 860; 870; 880; 890
    Series: Slavistische Forschungen ; Bd. 12
    Subjects: Tod - i. d. Literatur - Geschichte; Dialog - Geschichte; Geistliche Dichtung - Geschichte; Übersetzung - Geschichte; Jahrhundert, 15 - Sprache; Jahrhundert, 16 - Sprache; Jahrhundert, 15 - Literatur; Jahrhundert, 16 - Literatur
    Scope: VI, 199 S, Ill, 24 cm
    Notes:

    Zugleich: Köln, Univ., Philos. Fak., Diss. 1971

  20. Motherhood and self-realization in the four waves of American feminism and Joyce Carol Oates's recent fiction
    Published: [2016]
    Publisher:  Peter Lang Edition, Frankfurt am Main

  21. "There's a lot of bastards out there!"
    Nationalität und Internationalität in den Werken William Carlos Williams' und Allen Ginsbergs
    Author: Noa, Stefan
    Published: 2005
    Publisher:  Cuvillier, Göttingen

    Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
    JTA9910
    Loan of volumes, no copies
    Universitäts- und Landesbibliothek Bonn
    2006/2474
    Loan of volumes, no copies
    Universitäts- und Stadtbibliothek Köln, Hauptabteilung
    13Y3673
    Loan of volumes, no copies
    Universitäts- und Landesbibliothek Münster
    3F 62010
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Content information
    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Dissertation
    ISBN: 386537591X
    Other identifier:
    9783865375919
    DDC Categories: 810
    Edition: 1. Aufl.
    Subjects: Nationalbewusstsein <Motiv>; Internationalität; Amerikabild
    Other subjects: Ginsberg, Allen (1926-1997); Williams, William Carlos (1883-1963)
    Scope: 349 S.
    Notes:

    Zugl.: Göttingen, Univ., Diss., 2005

  22. Representations of Israel in Jewish American literature
    Published: 2004

    Universitäts- und Landesbibliothek Münster
    CC 10328
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Universitäts- und Landesbibliothek Münster
    CC 10328A
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Dissertation
    DDC Categories: 810
    Subjects: Schriftsteller; Juden; Israel <Motiv>; Literatur
    Scope: 211 S.
    Notes:

    Münster (Westfalen), Univ., Diss., 2005

  23. Gender und Genie
    Künstlerkonzeptionen in der amerikanischen Erzählliteratur des 19. Jahrhunderts
    Published: 2004
    Publisher:  WVT, Wiss. Verl. Trier, Trier

    Universitätsbibliothek der RWTH Aachen
    ME6124-22
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Universitätsbibliothek Duisburg-Essen
    EHG1032
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Universitäts- und Landesbibliothek Münster
    3F 55423
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Universitätsbibliothek Paderborn
    EHG1024
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Landesbibliothekszentrum Rheinland-Pfalz / Pfälzische Landesbibliothek
    19.4857
    Loan of volumes, no copies
    Wissenschaftliche Bibliothek der Stadt Trier
    05 A 49
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Content information
    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Dissertation
    ISBN: 3884766422
    Other identifier:
    9783884766422
    DDC Categories: 810
    Series: Mosaic ; 22
    Subjects: Geschlechtsunterschied <Motiv>; Künstlererzählung; Habitus <Motiv>; Künstlerroman
    Scope: 438 S.
    Notes:

    Zugl.: Tübingen, Univ., Diss., 2003

  24. "Memory running out of my mouth so easily, a stream of living water"
    Erinnern und Erzählen in den Romanen und autobiographischen Erzählungen von Eva Figes
    Published: 2005
    Publisher:  Lit, Münster

    Universität Bonn, Institut für Anglistik, Amerikanistik und Keltologie, Bibliothek
    HN 9990 F471 G362
    No inter-library loan
    Universitäts- und Stadtbibliothek Köln, Hauptabteilung
    11Z8075
    Loan of volumes, no copies
    Englisches Seminar der Universität, Bibliothek
    XX 1144/111
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Universitäts- und Landesbibliothek Münster
    3H 83670
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Universitätsbibliothek Paderborn
    EDAF2074
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Content information
    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Dissertation
    ISBN: 3825883884
    Other identifier:
    9783825883881
    DDC Categories: 810
    Series: Erlanger Studien zur Anglistik und Amerikanistik ; 6
    Subjects: Prosa; Erinnerung <Motiv>
    Other subjects: Figes, Eva (1932-2012)
    Scope: 275 S.
    Notes:

    Zugl.: Erlangen, Nürnberg, Univ., Diss., 2004

  25. Grenzgänge, Grenzüberschreitungen, Auflösung von Grenzen
    kulturelle Identität im innerkanadischen Vergleich: Mordecai Richler und Régine Robin
    Published: 2005
    Publisher:  Kovač, Hamburg

    Universitätsbibliothek Bielefeld
    WN120 S374
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Universitäts- und Landesbibliothek Bonn
    2005/2373
    Loan of volumes, no copies
    Universität Bonn, Institut für Germanistik, Vergleichende Literatur- und Kulturwissenschaft, Bibliothek
    Zo 467/150
    No inter-library loan
    Universitäts- und Stadtbibliothek Köln, Hauptabteilung
    13Y2595
    Loan of volumes, no copies
    Universitäts- und Landesbibliothek Münster
    3F 56841
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Universitätsbibliothek Trier
    u55525
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Content information
    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Dissertation
    ISBN: 3830018061
    Other identifier:
    9783830018063
    DDC Categories: 810; 840
    Series: Schriftenreihe Poetica ; 82
    Subjects: Kulturelle Identität <Motiv>
    Other subjects: Robin, Régine (1939-); Richler, Mordecai (1931-2001)
    Scope: 315 S.
    Notes:

    Zugl.: Bonn, Univ., Diss., 2004