Narrow Search
Last searches

Results for *

Displaying results 1 to 3 of 3.

  1. Cine de mujeres y cine queer
    cartografías del deseo
    Contributor: Felten, Uta (Herausgeber); Zurián, Francisco A (Herausgeber); Schwan, Tanja (Herausgeber); Lachmund, Anne-Marie (Herausgeber); Mlynek-Theil, Kristin (Herausgeber)
    Published: [2023]
    Publisher:  Peter Lang, Berlin

    Teniendo en cuenta la frecuente invisibilidad del cine de mujeres y del cine queer en los manuales de historia del cine, el presente volumen se dedica a un estudio transnacional de cuestiones de construcción de género, cuerpo, mirada, queerness y... more

    Universitäts- und Landesbibliothek Bonn
    Unlimited inter-library loan, copies and loan

     

    Teniendo en cuenta la frecuente invisibilidad del cine de mujeres y del cine queer en los manuales de historia del cine, el presente volumen se dedica a un estudio transnacional de cuestiones de construcción de género, cuerpo, mirada, queerness y deseo femenino en la cultura fílmica y televisiva de lenguas románicas desde un punto de vista estético, epistemológico, y transmedial. El volumen se entiende como una invitación a viajar por nuevas cartografías del deseo: siguiendo las huellas de una historiografía transnacional del cine y de la cultura audio-visual que ofrece figuras del pensamiento y del deseo nómadas y que huye voluntariamente de los conceptos binarios de una biopolítica normativa para proponer una cartografía alternativa del deseo femenino y queer

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Content information
    Source: Union catalogues
    Contributor: Felten, Uta (Herausgeber); Zurián, Francisco A (Herausgeber); Schwan, Tanja (Herausgeber); Lachmund, Anne-Marie (Herausgeber); Mlynek-Theil, Kristin (Herausgeber)
    Language: Spanish; French; English; German
    Media type: Book
    Format: Print
    ISBN: 9783631810903
    Other identifier:
    9783631810903
    Series: Queer studies in Romance cultures ; vol. 1
    Subjects: PERFORMING ARTS / Theater / Playwriting; SOCIAL SCIENCE / Women's Studies; women’s cinema; deseo femenino; mirada; cine queer; queerness
    Other subjects: Hardcover, Softcover / Sprachwissenschaft, Literaturwissenschaft/Romanische Sprachwissenschaft, Literaturwissenschaft
    Scope: 399 Seiten, Illustrationen
  2. Queer Identities - Geschlechternormen und -überschreitungen in der Literatur
    Published: 2014
    Publisher:  Universitätsbibliothek Hildesheim, Hildesheim

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Dissertation
    Format: Online
    Other identifier:
    Subjects: Geschlechtsidentität <Motiv>; Literatur; Literatur; Roman; Homosexualität ; Geschlechterforschung ; Feminismus ; Literaturwissenschaft ; Identität ; Massenkultur
    Other subjects: Queerness; Array
    Scope: Online-Ressource
    Notes:

    Hildesheim, Universität Hildesheim, Diss., 2013

  3. Queer Identities - Geschlechternormen und -überschreitungen in der Literatur
    Published: 2013

    Diese Dissertation untersucht, wie Geschlechtszugehörigkeit und Geschlechtsidentität auf Identitätserzählungen einwirken und welche Probleme bzw. Chancen sich durch die Infragestellung und durch abweichende Lebensentwürfe von gesellschaftlich... more

    Universitätsbibliothek Braunschweig
    No inter-library loan
    Staats- und Universitätsbibliothek Bremen
    No inter-library loan
    Fachhochschule Erfurt, Hochschulbibliothek
    No inter-library loan
    Evangelische Hochschule Freiburg, Hochschulbibliothek
    No inter-library loan
    Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen
    No inter-library loan
    Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt / Zentrale
    No inter-library loan
    Helmut-Schmidt-Universität, Universität der Bundeswehr Hamburg, Universitätsbibliothek
    No inter-library loan
    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
    No inter-library loan
    Technische Universität Hamburg, Universitätsbibliothek
    No inter-library loan
    Bibliothek der Hochschule Hannover
    No inter-library loan
    Bibliothek im Kurt-Schwitters-Forum
    No inter-library loan
    Technische Informationsbibliothek (TIB) / Leibniz-Informationszentrum Technik und Naturwissenschaften und Universitätsbibliothek
    No inter-library loan
    Universitätsbibliothek Hildesheim
    No inter-library loan
    Zentrale Hochschulbibliothek Lübeck
    No inter-library loan
    Leuphana Universität Lüneburg, Medien- und Informationszentrum, Universitätsbibliothek
    No inter-library loan
    Hochschule Magdeburg-Stendal, Hochschulbibliothek
    No inter-library loan
    Hochschule Osnabrück, Bibliothek Campus Westerberg
    No inter-library loan
    Hochschule Magdeburg-Stendal, Standort Stendal, Bibliothek
    No inter-library loan
    UB Weimar
    No inter-library loan

     

    Diese Dissertation untersucht, wie Geschlechtszugehörigkeit und Geschlechtsidentität auf Identitätserzählungen einwirken und welche Probleme bzw. Chancen sich durch die Infragestellung und durch abweichende Lebensentwürfe von gesellschaftlich sanktionierten Identitätsfolien ergeben. Die Arbeit befasst sich mit der Konstruktion der sozialen Geschlechtsidentität in Texten, die vom 18. bis zum 21. Jahrhundert Beispiele liefern zu der Frage, wie Männlichkeit, Weiblichkeit und als Verstoß gegen diese sozialen Normen gekennzeichnetes Verhalten durch Texte hergestellt werden. Es wird die These aufgestellt, dass kulturelle Artefakte dieses Erzählgeschehen nachhaltig beeinflussen, und dass sich individuelle Identitätserzählungen auch direkt auf solche Artefakte beziehen können. Im ersten Teil der Dissertation geht es so um abweichendes Verhalten von Geschlechterrollen, die sich im eng umgrenzten Feld von „Weiblichkeit“ und „Männlichkeit“ bewegen. In den in diesem Abschnitt untersuchten Romanen sind die Grenzen zwischen Männlichkeit und Weiblichkeit scharf gezeichnet, und es wird keine Auflösung dieser zweigeteilten Geschlechterdifferenz angedacht. Figuren erhalten weiblich bzw. männlich konnotierte Charakterzüge oder Wünsche, die deutlich auf das Bestehen von Grenzen verweisen und so die queerness der Identität herstellen. Eine Identität jenseits der Rollenvorstellung wird häufig mit Marginalisierung bestraft, oder wie im Fall der Emma Bovary, mit dem Selbstmord der Figur zerstört. Im zweiten Abschnitt wird die Frage nach dem Wechselspiel von Identität und gleichgeschlechtlichem Begehren und der damit verbundenen Hinterfragung der Zweigeschlechtlichkeit gestellt. Konzepte des gleichgeschlechtlichen Begehrens werden vorgestellt und eine Auswahl von Texten zu diesem Thema befragt, unterteilt in die Bereiche Literatur der Moderne, Unterhaltungsliteratur und Jugendliteratur. In der Literatur der Moderne, in der gleichgeschlechtliches Begehren das erste Mal seit Jahrhunderten wieder offen thematisiert wird, wirken sich diese Konzepte deutlich auf das Erzählgeschehen und das Erzählen selbst aus. So wird der Roman selbst zu einem queeren, nur durch seine Unbestimmbarkeit bestimmbaren Ort. Unterhaltungsliteratur und Jugendliteratur präsentieren gleichgeschlechtliches Begehren hauptsächlich funktionsgebunden, sei es zur Abschreckung oder zur Anleitung, wie die eigene Identität als queer lesbar zu machen ist. Im Zentrum der Dissertation steht so die Frage nach der Lesbarkeit und der Lesbarmachung von Identitäten, und auf welche Weise nicht nur das Verhalten, sondern auch der geschlechtlich markierte Körper in diese Lesbarmachung einbezogen wird. Kulturelle Artefakte als Performanzanleitungen stellen sicher, dass Identität lesbar bleibt und können, wie im Fall der Werbung, die auf eine völlig neue Gruppe von Identitäten abzielt, auch Intelligibilität herstellen. This thesis analyses the impact of gender concepts and gender identities on identity narratives and problems (or chances) which arise through questioning gender stereotypes and identity concepts sanctioned by our society. Novels are the main focus of this dissertation, interpreted with a view to identity and body concepts. The term queer, today a positive description of gay, lesbian, bisexual, transsexual or intersex identities, is used here as a term for a broader spectrum of deviant identities, within the boundaries of masculinity and femininity. The method of queer reading is used to call attention to the constructed nature of concepts like masculinity, femininity or heterosexuality, even in texts which apparently are not concerned with deviant identities. This thesis analyses methods of constructing gender identity in texts published from the 18th to the 21st century and argues that cultural artefacts influence our narratives of identity and reflect the process of constructing identities. Some identity narratives even directly reference cultural artefacts like a particular novel or film. Gender in Western society is still portrayed as either male or female and therefore just two genders are identifiable and intelligible. The first part of the dissertation deals with identities deviating from social concepts of femininity or masculinity, womanhood or manhood, but which are nevertheless clearly marked as either female or male. The second part deals with the complex connections between identity, same-sex desire and the construction of gender. In the late 18th century a gender concept is developed which naturalises certain traits – men are seen as naturally inhabiting the public sphere, full of energy and with strong powers of mind while women are associated with passivity, love, self-denial, weakness and the sphere of the home. This concept is still valid in the 21st century and is corroborated by popular 19th century novels. The novels analysed in this thesis are chosen for their connections with the interests of either female or male readers. These novels, which are commonly thought to belong to the “heterosexual canon”, are evaluated in order to find out how male or female identities are created in these texts. The first part is also concerned with the conflict between different kinds of masculinity or femininity which are portrayed either as hegemonic, deviant or marginalised identities and their relationship with the ideals of man- and womanhood. In all of these novels boundaries of masculinity and femininity are clearly marked and gender differences are maintained. Characters possess traits or desires that are associated with typically male or typically female behaviour. These traits and desires implicitly refer to the boundaries between genders and thus queerness is produced. Deviant identities are typically punished by marginalisation and suicide is one of the very few options open to characters which feel themselves to be at odds with the ideals of masculinity or femininity of their time. The second part deals with different concepts of same-sex desire (e.g. homosexuality, sodomy or inversion) and analyses a wide variety of texts to illuminate the relations between identity and desire. In texts like Marcel Proust’s “In Remembrance of Things Past” (1913-1927) or the novels of Henry James, desire branded as deviant influences not just the identities of the characters but the narrative methods and structures of the narrative. The narrative itself becomes queer. Popular fiction of the 1950s and 1960s functionalises same-sex desire to illustrate the dangers of deviant behaviour but also to stimulate readers sexually or intellectually, when new concepts of society are imagined in science-fiction novels or gay pulp fiction. Popular fiction of the new millennium which is aimed at young readers is primarily concerned with the process of coming out which promises to harmonise inner and outer sexual identities and illustrates clearly how to achieve an identity which is perceived to reflect truth. The techniques of constructing identities are the central theme of this thesis, how identities are made intelligible and how texts are concerned with presenting “identity construction manuals” which also involve concepts of the body. Texts as cultural artefacts are powerful enough to create new intelligible identities, e.g. as is showcased by the stereotype of the “homosexual character” in modern literature.

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Content information
    Volltext (kostenfrei)
    Volltext (kostenfrei)
    Volltext (kostenfrei)
    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Dissertation
    Format: Online
    Other identifier:
    Subjects: Queerness; queerness; homosexuality; gender studies; feminism; identity
    Scope: Online-Ressource
    Notes:

    Hildesheim, Univ., Diss., 2014