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  1. Housing and voting in Germany
    multi-level evidence for the association between house prices and housing tenure and party outcomes, 1980 - 2017
    Published: April 2020
    Publisher:  Max Planck Institute for the Study of Societies, Cologne, Germany

    Traditional predictors of election outcomes in Germany are increasingly losing their explanatory power. Rather than new cultural divides, this paper introduces the idea of housing cleavages, i.e., homeownership versus tenancy and high-price versus... more

    Access:
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    Evangelische Hochschule Freiburg, Hochschulbibliothek
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    Helmut-Schmidt-Universität, Universität der Bundeswehr Hamburg, Universitätsbibliothek
    No inter-library loan
    Bundesverfassungsgericht, Bibliothek
    Online-Ressource
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    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 31
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    Universitätsbibliothek Mannheim
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    Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung, Bibliothek
    WP/Online
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    Traditional predictors of election outcomes in Germany are increasingly losing their explanatory power. Rather than new cultural divides, this paper introduces the idea of housing cleavages, i.e., homeownership versus tenancy and high-price versus low-price areas, drawing on macro data for electoral districts and urban neighborhoods from the last three elections (2009–2017) in combination with Immoscout24 ad price data and microdata from the ALLBUS survey (1980–2016). Although, due to its low homeownership rate and conservative house price development, Germany represents a least-likely case for housing to be of importance, we find housing effects beyond traditional predictors. Generally, we find that high house prices, house price increases, and homeownership are positively associated with voting for center-right parties and voter turnout, while social tenancy is associated with votes for the left, but these effects weaken over time due to embourgeoisement effects. Beyond this expected left-right distinction between tenants and wealthier homeowners, we also find outliers along two other dimensions. First, there are center-periphery effects that housing can better capture than simple geographical divisions; second, house prices contain a populist dimension, for example when skyrocketing rents increase votes for the urban left or regions where house prices lag behind benefit the AfD. The paper argues against the more causal self-interest and socialization theories of the influence of housing on voting and instead suggests considering housing as an important socioeconomic proxy to explain political outcomes. Traditionelle Modelle zum Wahlverhalten haben in Deutschland in den letzten Jahren an Erklärungskraft verloren. In diesem Papier beziehen wir daher Wohnungsmarktvariablen, das heißt Wohneigentum versus Miete und teure versus günstige Wohngebiete, in die Erklärung politischer Outcomes mit ein, um deren Erklärungsgehalt zu verbessern. Mithilfe von Makrodaten von Wahlbezirken und Stadtvierteln der letzten drei Bundestagswahlen, Immobilienscout24-Preisdaten und dem ALLBUS (1980–2016) zeigt das Papier, dass Wohnungsvariablen selbst im dafür wenig prädestinierten Fall Deutschlands mit seiner niedrigen Wohneigentumsquote und der konservativen Hauspreisentwicklung Erklärungskraft haben. Im Detail stellen wir fest, dass Wohneigentum, hohe und steigende Hauspreise eher positiv mit der Wahl bürgerlich-rechter Parteien und hoher Wahlbeteiligung zusammenhängen, während Wohnen in einer Sozialwohnung mit der Wahl linker Parteien assoziiert ist. Diese Effekte nehmen über die Zeit allerdings ab (embourgeoisement). Jenseits dieser Assoziation von Miete und Eigentum mit Wahlverhalten auf einer Links-rechts-Dimension finden wir aber systematische Ausreißer: Wohnen enthält eine Zentrum-Peripherie-Dimension und eine Populismusdimension, etwa wenn explodierende Mieten die urbane Linke stärken oder abgehängte Hauspreisregionen die AfD. Das Papier argumentiert gegen kausale Theorien ökonomischen Wählens oder Sozialisationstheorien, schließt aber, dass Wohnungsvariablen zukünftig ein wichtiger sozioökonomischer Proxy in Erklärungen von Wahlverhalten sein sollten.

     

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    Source: Union catalogues
    Language: English; German
    Media type: Book
    Format: Online
    Other identifier:
    hdl: 21.11116/0000-0006-5BCB-0
    hdl: 10419/218728
    RVK Categories: MG 15480
    Series: MPIfG discussion paper ; 20/6
    Subjects: ALLBUS; Germany; homeownership; voter turnout; voting; Deutschland; Wahlbeteiligung; Wählen; Wohneigentum
    Scope: 1 Online-Ressource (IV, 21 Seiten), Diagramme
    Notes:

    Gesehen am 29.05.2020

    Haupttext englisch, Zusammenfassung in Englisch und Deutsch