Narrow Search
Last searches

Results for *

Displaying results 1 to 1 of 1.

  1. Deutsch als Fremdsprache an chinesischen Schulen
    = German as foreign language in Chinese schools
    Published: 2021

    Die Geschichte des Deutschunterrichts in China lässt sich etwa 150 Jahre zurückverfolgen. Ein Aufschwung des Deutschunterrichts im schulischen Bereich ist allerdings erst seit Anfang des 21. Jahrhunderts zu beobachten. Mittlerweile ist Deutsch die am... more

    Universitätsbibliothek Braunschweig
    No inter-library loan
    Staats- und Universitätsbibliothek Bremen
    No inter-library loan
    Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen
    No inter-library loan
    Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt / Zentrale
    No inter-library loan
    Helmut-Schmidt-Universität, Universität der Bundeswehr Hamburg, Universitätsbibliothek
    No inter-library loan
    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
    No inter-library loan
    Bibliothek der Hochschule Hannover
    No inter-library loan
    Bibliothek im Kurt-Schwitters-Forum
    No inter-library loan
    Technische Informationsbibliothek (TIB) / Leibniz-Informationszentrum Technik und Naturwissenschaften und Universitätsbibliothek
    No inter-library loan
    Zentrale Hochschulbibliothek Lübeck
    No inter-library loan
    Leuphana Universität Lüneburg, Medien- und Informationszentrum, Universitätsbibliothek
    No inter-library loan
    Hochschule Magdeburg-Stendal, Hochschulbibliothek
    No inter-library loan
    Hochschule Osnabrück, Bibliothek Campus Westerberg
    No inter-library loan

     

    Die Geschichte des Deutschunterrichts in China lässt sich etwa 150 Jahre zurückverfolgen. Ein Aufschwung des Deutschunterrichts im schulischen Bereich ist allerdings erst seit Anfang des 21. Jahrhunderts zu beobachten. Mittlerweile ist Deutsch die am meisten gelernte europäische Fremdsprache an chinesischen Schulen nach Englisch. Die vorliegende Untersuchung konzentriert sich auf den DaF-Unterricht im schulischen Bereich und zielt darauf ab, eine flächendeckende Bestandsaufnahme vorzunehmen und die Ursachen für den enormen Aufschwung im Kontext der politischen, wirtschaftlichen, gesellschaf... The history of German language teaching in China can be traced back to about 150 years ago. However, an increase in the teaching of German in middle schools has just been observed since the beginning of the 21st century. Meanwhile, German is the most widely learned European foreign language in Chinese schools after English. This paper focuses on the teaching of German as a foreign language in middle schools and aims to offer a comprehensive evaluation of status quo and to explore the reasons for the significant upswing of German language learning in the context of political, economic and so... The history of German language teaching in China can be traced back to about 150 years ago. However, an increase in the teaching of German in middle schools has just been observed since the beginning of the 21st century. Meanwhile, German is the most widely learned European foreign language in Chinese schools after English. This paper focuses on the teaching of German as a foreign language in middle schools and aims to offer a comprehensive evaluation of status quo and to explore the reasons for the significant upswing of German language learning in the context of political, economic and social changes as well as motivation at individual level. Firstly, a review of the teaching of the German language in the past centuries is given in order to illustrate the long-term development trajectory. Furthermore, an assessment of status quo is outlined and the conditions of the political, economic as well as social-cultural framework for the dissemination of the German language are analyzed. In order to examine the motivation of individuals and institutions involved, extensive empirical research was carried out with students learning German, their parents, German teachers and school administrators. After presenting the motivation at individual level, the learning motivation of today's students is briefly compared with those of the past in order to find out how it has evolved over the past centuries.$yLinzenz

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Content information
    Volltext (kostenfrei)
    Volltext (kostenfrei)
    Source: Union catalogues
    Contributor: Mitschian, Haymo (AkademischeR BetreuerIn); Casper-Hehne, Hiltraud (AkademischeR BetreuerIn); Busch, Albert (AkademischeR BetreuerIn)
    Language: German
    Media type: Dissertation
    Format: Online
    Other identifier:
    Subjects: Deutsch als Fremdsprache; China; Chinesische Schulen; Bildungssystem; Lernmotive; Motivwandel; PASCH; Gaokao; Deutschlandbild; Mehrsprachigkeit; Sprachförderung; Fremdsprachenschulen; Studium in Deutschland; German as foreign language; China; Chinese middle school; education system; motivation; foreign languages school; PASCH; Gaokao; study in Germany; national image; multilingualism; language promotion
    Scope: 1 Online-Ressource, Illustrationen, Diagramme
    Notes:

    Dissertation, Georg-August-Universität Göttingen, 2021