Results for *

Displaying results 26 to 28 of 28.

  1. Grenzlinien des Daseins
    Das Bildmotiv bei Andrej Tarkowskij
    Published: 2005
    Publisher:  Humboldt-Universität zu Berlin, Philosophische Fakultät I, Berlin

    Die Filmkunst Andrej Tarkowskijs wird am ehesten durch sein Bildmotiv gekennzeichnet. Nach Tarkowskij manifestiert sich im filmischen Bild die "Beobachtung von Lebensfakten, die in der Zeit angesiedelt sind, die entsprechend den Formen des Lebens... more

    Humboldt-Universität zu Berlin, Universitätsbibliothek, Jacob-und-Wilhelm-Grimm-Zentrum
    Unlimited inter-library loan, copies and loan

     

    Die Filmkunst Andrej Tarkowskijs wird am ehesten durch sein Bildmotiv gekennzeichnet. Nach Tarkowskij manifestiert sich im filmischen Bild die "Beobachtung von Lebensfakten, die in der Zeit angesiedelt sind, die entsprechend den Formen des Lebens selbst und dessen Zeitgesetzen organisiert werden." Die Filmkunst ist demnach eine Bildhauerei aus Zeit. In der vorliegenden Abhandlung werden die wahrnehmungstheoretischen und historischen Grundlagen der verschiedenen Bildmotive bei Tarkowskij, dargestellt in den Filmen Ivans Kindheit, Andrej Rubljow, Solaris, Spiegel, Stalker, Nostalgia und Opfer, untersucht. Dabei handelt es sich um einen Versuch, zu veranschaulichen, wie das filmische Bild - als Gegenwarts- und Geschichtsbilder sowie als Erinnerungs- und Traumbilder - sich zu eigener zeitlicher und räumlicher Existenz entfaltet, und folglich der Wirklichkeit und seiner erzählerischen Kontinuität gegenüber Grenzen zieht. Die Untersuchung zielt auch darauf ab, die filmtechnische Eigenart der Bildmotive bei Tarkowskij, wie Zeitlupe, Überwindung der Trägheit sowie das Schweben bzw. die Überwindung der Gravitation, zu erörtern, und ihre epistemologischen und ästhetischen Implikationen zu deuten. Andrey Tarkovsky’s aesthetics is characterised predominantly through his image motifs. For Tarkovsky the film image is “basically observation of life’s facts within time, organised according to the pattern of life itself, and observing its time laws.” The art of film is therefore a “sculpting in time.” This treatise examines the epistemological and historical foundations of various image motifs in Tarkovsky’s films: Ivan’s Childhood, Andrei Rublev, Solaris, Mirror, Stalker, Nostalgia and Sacrifice. It attempts to illustrate how the cinematic image - as represented in the presence, history, remembrance and dreams - unfolds into its own temporal and spatial existence and draws its bounds against reality and its narrative continuity. This study also aims at interpreting the technical nature Tarkovsky’s image motifs, such as slow motion, overcoming inertia and gravity (motif of floating), and their epistemological and aesthetic implications. Not Reviewed

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Content information
    Volltext (kostenfrei)
    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Book
    Other identifier:
    Subjects: Bericht
    Other subjects: Andrej Tarkowskij; “Die versiegelte Zeit”; Fjodor M. Dostojewskij; Idiot; Richard Peace; W. J. T. Mitchell; Sergei Eisenstein; Filmästhetik; Montagetheorie; Ivans Kindheit; Solaris; Der Spiegel; Andrej Rubljow; Nostalgie; Stalker; Opfer; Bildmotiv; Zeitlichkeit; Grenzlinien; Existenz; Andrey Tarkovsky; “The Sculpting in Time”; Fyodor M. Dostoyevsky; Idiot; Richard Peace; W. J. T. Mitchell; Sergei Eisenstein; Film aesthetics; Montage Theory; Ivan’s Childhood; Solaris; Mirror; Andrej Rubljow; Nostalgia; Stalker; Sacrifice; image motif; boundness; temporality; existence; Allgemeines, Wissenschaft; Künste, Bildende Kunst allgemein; Literatur in anderen Sprachen; Philosophie
    Notes:

    Die wahrnehmungstheoretischen Grundlagen der Bildmotive bei Tarkowskij, die die vorliegende Arbeit nur andeutungsweise behandelt, wurden bereits in einer meiner vorigen Veröffentlichungen bei FreiDok, nämlich "Der Prozeß der geometrisch-optischen Perspektivierung in der visuellen Raumwahrnehmung", URL: www.freidok.uni-freiburg.de/volltexte/271/, eingehend erörtert.

  2. Critical theory and science fiction
    Published: 2000
    Publisher:  University Press of New England, Hanover, NH [u.a.]

    Technische Universität Chemnitz, Universitätsbibliothek
    EC 6745 fre
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Universitätsbibliothek Erfurt / Forschungsbibliothek Gotha, Universitätsbibliothek Erfurt
    HG 672 F853
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Bibliothek im KG IV, Bereich Anglistik und Amerikanistik
    Frei 24: LA III b 170
    No loan of volumes, only paper copies will be sent
    Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen
    2001 A 734
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
    A 2000/13761
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Universitätsbibliothek Heidelberg
    2001 A 2067
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Universitätsbibliothek Hildesheim
    ANG 330 : F65
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Thüringer Universitäts- und Landesbibliothek
    AMK:MF:572:Fre::2000
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Universitätsbibliothek Mannheim
    500 EC 6745 F853
    No inter-library loan
    Universitätsbibliothek Osnabrück
    BQF S 5026-979 4
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Book
    Format: Print
    ISBN: 0819563986; 0819563994
    Other identifier:
    199-048532
    RVK Categories: HG 672 ; EC 6745
    Subjects: Science fiction; Science fiction
    Other subjects: Delany, Samuel R: Stars in my pocket like grains of sand; Le Guin, Ursula K (1929-2018): Dispossessed; Dick, Philip K: Man in the high castle; Russ, Joanna (1937-2011): Two of them; Lem, Stanisław: Solaris; Delany, Samuel R; Le Guin, Ursula K.; Dick, Philip K; Russ, Joanna; Lem, Stanisław
    Scope: XX, 206 Seiten
    Notes:

    Wesleyan University Press; published by University Press of New England

    Includes bibliographical references and index

  3. Critical theory and science fiction
    Published: 2000
    Publisher:  Wesleyan University Press, Hanover

    Critical theory -- Science fiction -- Genre, theory, and phases of canon-formation -- The critical dynamic: science fiction and style -- The critical dynamic: science fiction and the historical novel -- The critical dynamic: science fiction and... more

    Access:
    Aggregator (lizenzpflichtig)
    Hochschule Aalen, Bibliothek
    E-Book EBSCO
    No inter-library loan
    Hochschule Esslingen, Bibliothek
    E-Book Ebsco
    No inter-library loan
    Saarländische Universitäts- und Landesbibliothek
    No inter-library loan
    Universitätsbibliothek der Eberhard Karls Universität
    No inter-library loan

     

    Critical theory -- Science fiction -- Genre, theory, and phases of canon-formation -- The critical dynamic: science fiction and style -- The critical dynamic: science fiction and the historical novel -- The critical dynamic: science fiction and utopia -- Science fiction and the canon -- Solaris: Stanisław Lem and the structure of cognition -- The dispossessed: Ursula Le Guin and the ambiguities of utopia -- The two of them: Joanna Russ and the violence of gender -- Stars in my pocket like grains of sand: Samuel Delany and the dialectics of difference -- The man in the high castle: Philip K. Dick and the construction of realities -- Coda: critical theory, science fiction, and the postmodern. Selected by Choice as an Outstanding Academic Book of the Year. This innovative cultural critique offers valuable insights into science fiction, thus enlarging our understanding of critical theory

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780819574541; 0819574546
    Subjects: Science fiction; Science-fiction; Science fiction; BIOGRAPHY & AUTOBIOGRAPHY ; Literary; Letterkunde; Science fiction; Kritische theorie; Kritische Theorie; Science-Fiction; Science-fiction américaine ; Histoire et critique ; 20e siècle; Science-fiction anglaise ; Histoire et critique ; 20e siècle; Criticism, interpretation, etc
    Other subjects: Russ, Joanna 1937-2011; Le Guin, Ursula K. 1929-; Russ, Joanna 1937-; Lem, Stanisław; Delany, Samuel R.; Dick, Philip K.; Lem, Stanisław; Le Guin, Ursula K (1929-2018): Dispossessed; Dick, Philip K: Man in the high castle; Russ, Joanna (1937-2011): Two of them; Lem, Stanisław: Solaris; Le Guin, Ursula K (1929-): Dispossessed; Delany, Samuel R: Stars in my pocket like grains of sand; Russ, Joanna; Lem, Stanisław 1921-; Dick, Philip K. 1928-1982; Delany, Samuel R. 1942-
    Scope: Online Ressource (xx, 206 p.)
    Notes:

    Includes bibliographical references and index. - Description based on print version record

    Critical theoryScience fiction -- Genre, theory, and phases of canon-formation -- The critical dynamic: science fiction and style -- The critical dynamic: science fiction and the historical novel -- The critical dynamic: science fiction and utopia -- Science fiction and the canon -- Solaris: Stanisław Lem and the structure of cognition -- The dispossessed: Ursula Le Guin and the ambiguities of utopia -- The two of them: Joanna Russ and the violence of gender -- Stars in my pocket like grains of sand: Samuel Delany and the dialectics of difference -- The man in the high castle: Philip K. Dick and the construction of realities -- Coda: critical theory, science fiction, and the postmodern.