Until now, car ownership has been a symbol of wealth and personal freedom. The high value of the car in society has been enforced by the powerful automotive industry with their well-funded marketing budgets. Currently, there are one billion cars worldwide, possibly increasing to 2,8 billion by 2050. However, the awareness of the negative consequences of car ownership on the environment, cities, and individuals in terms of reduced personal and financial freedom is increasing. The trend towards collaborative consumption involving activities like sharing and trading is leading to a shift from ownership to the access of goods and services. In this context, carsharing is receiving more and more attention and the number of users for B2C carsharing models is increasing exponentially. The least-developed business model with the biggest opportunities in terms of environmental benefits is peer-to-peer carsharing (P2P carsharing). Providers face daunting problems in reaching critical mass, due to a lack of consumer acceptance. Academic contributions on the topic are rare. The goal of this dissertation is to capture the acceptance factors, barriers and success factors for P2P carsharing. Additionally, the phenomenon is explored within the perspective of disruptive technologies, including the connected car and autonomous vehicles. A comprehensive literature review including collaborative consumption, carsharing, and in particular P2P carsharing, has been conducted. A mixed-method approach has been used. Qualitative interviews with leading academic and industry experts in the field of collaborative consumption and shared mobility, as well as a focus group discussion, have been executed. In the quantitative survey, the identified factors have been integrated into the Technological Acceptance Model (TAM), the theoretical foundation of the work. A representative survey was conducted in Austria with 801 respondents. The results were generated by applying a partial least squares analysis. Autobesitz war über lange Zeit das Symbol für Wohlstand und persönliche Freiheit. Die hohe Bedeutung des Autos in unserer Gesellschaft war stark durch die großen Marketing-Budgets der Automobilindustrie getrieben. Derzeit gibt es weltweit einen Bestand von einer Milliarde Fahrzeugen, wobei ein Wachstum auf 2,8 Milliarden bis 2050 prognostiziert ist. Das Bewusstsein über die negativen Auswirkungen von Autobesitz steigt. Der Trend zu kollaborativem Konsum führt zu einer Verschiebung von Besitz zu dem Zugang zu Gütern und Dienstleistungen. Die Zahl der Carsharing Kunden steigt exponentiell. Das derzeit am wenigsten entwickelte Geschäftsmodell mit dem größten Wachstumspotential ist Peer-to-Peer Carsharing (P2P Carsharing). Plattform-Betreiber sind jedoch mit der Herausforderung konfrontiert, aufgrund mangelnder Konsumenten-Akzeptanz eine kritische Masse zu erreichen. Wissenschaftliche Beiträge zu diesem Bereich sind derzeit kaum vorhanden. Das Ziel dieser Arbeit ist, die Akzeptanzfaktoren, Barrieren und Erfolgsfaktoren für P2P Carsharing zu erfassen. Zusätzlich wird das Phänomen aus der Perspektive der disruptiven Technologien betrachtet ("connected cars" / autonome Fahrzeuge). Es wurde eine umfassende Literaturrecherche zu den Themen kollaborativem Konsum, Carsharing und P2P Carsharing durchgeführt. Methodisch wurde ein "mixed-method" Ansatz verfolgt. Qualitative Interviews mit führenden Experten aus dem akademischen und praktischen Bereich wurden durchgeführt. In der quantitativen Befragung wurden die identifizierten Faktoren in das Technologie Akzeptanz Modell (TAM) integriert und in einer quantitativen Befragung mit 801 Teilnehmern getestet und mittels einer "Partial-Least-Squares" Analyse ausgewertet.
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