Results for *

Displaying results 1 to 11 of 11.

  1. Interviews analysieren
    Eine Einführung am Beispiel von Forschungsgesprächen mit Hundehaltern
    Author: Loer, Thomas
    Published: [2022]
    Publisher:  Springer VS, Wiesbaden

    Hochschul- und Landesbibliothek RheinMain, Rheinstraße
    60 22 A 751
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Book
    Format: Print
    ISBN: 9783658354329; 3658354321
    Other identifier:
    9783658354329
    DDC Categories: 300
    Series: Objektive Hermeneutik in Wissenschaft und Praxis
    Subjects: Interview; Qualitative Methode; Objektive Hermeneutik
    Scope: XVIII, 214 Seiten, Illustrationen, 21 cm x 14.8 cm, 308 g
  2. Das Stigma psychischer Erkrankungen – eine systematische Auswertung der Longlist des Deutschen Buchpreises 2005 bis 2019
    Published: 2022

    Universität Ulm, Kommunikations- und Informationszentrum, Bibliotheksservices
    W-H 18.469
    No inter-library loan
    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Dissertation
    Format: Print
    Subjects: Stigmatisierung; Psychische Störung; Literatur; Qualitative Methode; Deutscher Buchpreis
    Scope: III, 88 Blätter, Illustrationen
    Notes:

    Dissertation, Universität Ulm, 2024

  3. Das Stigma psychischer Erkrankungen – eine systematische Auswertung der Longlist des Deutschen Buchpreises 2005 bis 2019
    Published: 2022

    Universitätsbibliothek Braunschweig
    No inter-library loan
    Staats- und Universitätsbibliothek Bremen
    No inter-library loan
    Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen
    No inter-library loan
    Helmut-Schmidt-Universität, Universität der Bundeswehr Hamburg, Universitätsbibliothek
    No inter-library loan
    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
    No inter-library loan
    Zentrale Hochschulbibliothek Lübeck
    No inter-library loan
    Hochschule Magdeburg-Stendal, Hochschulbibliothek
    No inter-library loan
    Hochschule Osnabrück, Bibliothek Campus Westerberg
    No inter-library loan
    Hochschule Magdeburg-Stendal, Standort Stendal, Bibliothek
    No inter-library loan
    Universität Ulm, Kommunikations- und Informationszentrum, Bibliotheksservices
    No inter-library loan
    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Content information
    Volltext (kostenfrei)
    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Dissertation
    Format: Online
    Other identifier:
    Subjects: Psychiatry in literature; Mental disorders; Stereotyping; Stigmatisierung; Psychische Störung; Literatur; Qualitative Methode; Deutscher Buchpreis
    Scope: 1 Online-Ressource
    Notes:

    Dissertation, Universität Ulm, 2024

  4. Doing Qualitative Mehrebenenanalyse - Theoretische, methodologische und forschungspraktische Überlegungen
    Published: 2022
    Publisher:  SSOAR, GESIS – Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften e.V., Mannheim

    Abstract: Over the years, qualitative approaches in empirical social research have become more differentiated. This particularly concerns researchers who consider the interaction of different social levels, such as HELSPER, HUMMRICH and KRAMER (2013)... more

     

    Abstract: Over the years, qualitative approaches in empirical social research have become more differentiated. This particularly concerns researchers who consider the interaction of different social levels, such as HELSPER, HUMMRICH and KRAMER (2013) with their qualitative multi-level analysis (QM). As they write, the approach is characterized by many open questions. There are little concrete indications of an application in research practice, and the transferability to fields other than school pedagogy has not yet been clarified. The impetus for this article came from a working group we founded in 2019 to further develop QM with regard to its applicability as an approach to empirical educational and social research. In this context, we had a conversation with Rolf-Torsten KRAMER, one of the three QM developers, in November 2020. In this article we incorporate excerpts from that conversation to explain theoretical, methodological, and research-practical questions we have faced dealing with Q

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Book
    Format: Online
    Other identifier:
    DDC Categories: 300; 301
    Subjects: Qualitative Sozialforschung; Mehrebenenanalyse; Qualitative Methode; Bildungsforschung; Medienpädagogik
    Other subjects: (thesoz)qualitative Methode; (thesoz)Methodologie; (thesoz)Mehrebenenanalyse; (thesoz)Bildungsforschung; Bildungsforschung; Inklusionsfor­schung; Mixed Methods; Triangulation; Ungleich­heitsforschung; educational research; mixed methods; qualitative Mehr­ebenenanalyse; qualitative multi-level analysis; research on inclusion; research on inequality; triangulation
    Scope: Online-Ressource
    Notes:

    Veröffentlichungsversion

    begutachtet (peer reviewed)

    In: Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research ; 23 (2022) 2

  5. Digitale Daten und Methoden als Erweiterung qualitativer Forschungsprozesse: Herausforderungen und Potenziale aus den Digital Humanities und Computational Social Sciences
    Published: 2022
    Publisher:  SSOAR, GESIS – Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften e.V., Mannheim

    Abstract: Although working with digital data and methods can enlarge qualitative social research, it has not yet opened up much in this direction. In order to facilitate such a move, existing tools from computer and data science can be used, but have... more

     

    Abstract: Although working with digital data and methods can enlarge qualitative social research, it has not yet opened up much in this direction. In order to facilitate such a move, existing tools from computer and data science can be used, but have to be adapted to the specific needs of qualitative research. It is pivotal to critically analyze not only the digital data, but also the corresponding methods and to reflect on them with regard to research perspectives, in order to continually sound out the limits and possibilities for qualitative social research. In this article, I carve out the contexts of digital humanities and computational social sciences. With an example study following the sociology of knowledge approach to discourse that was realized using a range of digital methods, I model the qualitative research process and show which steps can be digitally enlarged. I then discuss central challenges and derive potentials and possible further developments for digital data and methods

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
  6. Einführung in die Qualitative Sozialforschung
    Published: 2022
    Publisher:  utb GmbH, Stuttgart ; UVK

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
  7. Wissenschaftliches Arbeiten. Qualitative Inhaltsanalyse, Frageformulierung, Gütekriterien der qualitativen Forschung
    Published: 2022
    Publisher:  GRIN Verlag, München

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783346779588
    Other identifier:
    9783346779588
    Edition: 1. Auflage, digitale Originalausgabe
    Subjects: Qualitative Inhaltsanalyse; Qualitative Methode
    Other subjects: (Produktform)Electronic book text; (BISAC Subject Heading)LIT004170: LITERARY CRITICISM / European / German; Qualitative Forschung;Frageformulierung;Testkonstruktion;Gütekriterien; (VLB-WN)9563: Deutsche Sprachwissenschaft, Deutschsprachige Literaturwissenschaft
    Scope: Online-Ressource, 22 Seiten
    Notes:

    Vom Verlag als Druckwerk on demand und/oder als E-Book angeboten

  8. Theoriegeleitete Forschungswege in der Pflegewissenschaft 2
    Die Rolle des Designs
    Contributor: Nover, Sabine Ursula (Herausgeber)
    Published: 2022
    Publisher:  Springer Fachmedien Wiesbaden, Wiesbaden

  9. Qualitative Forschung auf dem Prüfstand: Beiträge zur Professionalisierung qualitativ-empirischer Forschung in den Sozial- und Bildungswissenschaften
    Contributor: Kondratjuk, Maria (Herausgeber); Dörner, Olaf (Herausgeber); Tiefel, Sandra (Herausgeber); Ohlbrecht, Heike (Herausgeber)
    Published: 2022
    Publisher:  SSOAR, GESIS – Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften e.V., Mannheim ; Verlag Barbara Budrich, Opladen

    Abstract: Rund um die Frage der Professionalisierung qualitativ-empirischer Forschung versammelt der Band des Zentrums für Sozialweltforschung und Methodenentwicklung (ZSM) Beiträge zur Verhältnisbestimmung von Theorie und Empirie, zu Methodologien... more

     

    Abstract: Rund um die Frage der Professionalisierung qualitativ-empirischer Forschung versammelt der Band des Zentrums für Sozialweltforschung und Methodenentwicklung (ZSM) Beiträge zur Verhältnisbestimmung von Theorie und Empirie, zu Methodologien in ihrer Bedeutung und Funktion für Forschungsprozesse, zu Methoden, Methodenentwicklung und qualitativen Ergebnisformaten sowie zur Frage der Lehre und Vermittlung qualitativer Forschung

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Union catalogues
    Contributor: Kondratjuk, Maria (Herausgeber); Dörner, Olaf (Herausgeber); Tiefel, Sandra (Herausgeber); Ohlbrecht, Heike (Herausgeber)
    Language: German
    Media type: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783847417804
    Other identifier:
    DDC Categories: 300
    Subjects: Sozialwissenschaften; Bildungsforschung; Qualitative Sozialforschung; Methodologie; Qualitative Sozialforschung; Bildungsforschung; Qualitative Methode; Forschung; Forschungsmethode; Professionalisierung; Sozialwissenschaften
    Other subjects: (thesoz)empirische Forschung; (thesoz)qualitative Methode; (thesoz)Theorie; (thesoz)Empirie; (thesoz)Methodologie; (thesoz)Methodenforschung; (thesoz)Forschungsprozess; (thesoz)Methodenlehre; (thesoz)Professionalisierung; (thesoz)Sozialwissenschaft; (thesoz)Bildungsforschung; (thesoz)Digitalisierung; (thesoz)Hermeneutik; (Zielgruppe)Fachpublikum/ Wissenschaft; (Zielgruppe)Fachhochschul-/Hochschulausbildung; (Zielgruppe)Lehrende und Forschende der Sozialwissenschaften, insbesondere qualitativ Forschende; (BISAC Subject Heading)SOC026000; (BISAC Subject Heading)JHBC; educational sciences; Ethnografie; ethnography; Forschungspraxis; Forschungsstil; Forschungswerkstätten; Gegenstandstheorie; Hochschullehre; Methode; Methodenausbildung; method; methodology; methods training; professionalism; Professionalität; Qualitative Methoden; qualitative methods; qualitative research; quality standards; Qualitätsstandards; research practice; research style; research workshops; social sciences; subject theory; Theorie-Praxis-Transfer; theory-practice transfer; university teaching
    Scope: Online-Ressource, 393 S.
    Notes:

    Veröffentlichungsversion

    begutachtet

  10. Interkulturelle Qualitative Sozialforschung
    Author: Lietz, Roman
    Published: 2022
    Publisher:  SSOAR, GESIS – Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften e.V., Mannheim

    Abstract: "Wer in Kulturen denkt, denkt in einer naiven Einstellung zum Alltag." (S. 10). Man erwartet Sätze wie diesen eher in zeitgemäßen Handbüchern der interkulturellen Kulturwissenschaften; dass er jedoch auch in einem Handbuch zur qualitativen... more

     

    Abstract: "Wer in Kulturen denkt, denkt in einer naiven Einstellung zum Alltag." (S. 10). Man erwartet Sätze wie diesen eher in zeitgemäßen Handbüchern der interkulturellen Kulturwissenschaften; dass er jedoch auch in einem Handbuch zur qualitativen Sozialforschung steht, macht neugierig auf mehr. Der Satz skizziert die Grundausrichtung des Handbuchs Interkulturelle qualitative Sozialforschung. Die Herausgeber vereinigen 13 Beiträge unterschiedlicher Autorinnen und Autoren aus dem deutschsprachigen wissenschaftlichen Kontext, um - mittlerweile in zweiter Auflage (die erste Auflage erschien 2013 unter dem Titel Going the Distance) - ein Buch vorzulegen, das sich explizit als „Praxisband, aus der Forschung für die Forschung“ versteht (S. VI). Es verspricht keine "fertigen Lösungen" für die qualitative Sozialforschung in interkulturellen Settings, sondern möchte "ein Angebot" sein, um ins Gespräch zu kommen (S. VI). An diesem Versprechen muss es sich messen, und dieses Versprechen - so viel sei

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Book
    Format: Online
    Other identifier:
    DDC Categories: 300
    Subjects: Qualitative Sozialforschung; Interkulturelle Kompetenz; Interkulturalität; Qualitative Methode; Empirische Sozialforschung; Interkulturelles Lernen
    Scope: Online-Ressource
    Notes:

    Veröffentlichungsversion

    begutachtet

    In: interculture journal: Online-Zeitschrift für interkulturelle Studien ; 21 (2022) 35 ; 109-112

  11. Wissenschaftliches Arbeiten. Qualitative Inhaltsanalyse, Frageformulierung, Gütekriterien der qualitativen Forschung
    Published: 2022
    Publisher:  GRIN Verlag, München

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783346779595
    Other identifier:
    9783346779595
    Edition: 1. Auflage
    Subjects: Qualitative Inhaltsanalyse; Qualitative Methode
    Other subjects: (Produktform)Paperback / softback; (BISAC Subject Heading)LIT004170: LITERARY CRITICISM / European / German; Qualitative Forschung;Frageformulierung;Testkonstruktion;Gütekriterien; (VLB-WN)1563: Deutsche Sprachwissenschaft, Deutschsprachige Literaturwissenschaft
    Scope: Online-Ressource, 28 Seiten
    Notes:

    Vom Verlag als Druckwerk on demand und/oder als E-Book angeboten