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  1. Price competition and reputation in markets for experience goods
    an experimental study
    Published: 2013
    Publisher:  WZB, Berlin

    We experimentally examine the effects of price competition in markets for experience goods where sellers can build up reputations for quality. We compare price competition to monopolistic markets and markets where prices are exogenously fixed... more

    Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen
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    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 377 (2013,312)
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    We experimentally examine the effects of price competition in markets for experience goods where sellers can build up reputations for quality. We compare price competition to monopolistic markets and markets where prices are exogenously fixed (somewhere between the endogenous oligopoly and monopoly prices). While oligopolies benefit consumers regardless of whether prices are fixed or endogenously chosen, we find that price competition lowers efficiency as consumers pay too little attention to reputation for quality. This provides empirical support to recent models in behavioral IO that assume that consumers may with increasing complexity of the market place focus on selected dimensions of products (see, for example, Spiegler 2006). Wir untersuchen auf experimentellem Wege die Auswirkungen des Preiswettbewerbs auf Märkten, auf denen Verkäufer sich eine Reputation für die Qualität ihrer Produkte erwerben können ('experience goods'). Dabei vergleichen wir den Preiswettbewerb mit monopolistischen Märkten und Märkten, auf denen Preise exogen festgelegt werden (in einer Range zwischen endogenen Oligopol- und Monopolpreisen). Während Oligopole den Konsumenten zugutekommen, egal ob Preise festgesetzt werden oder sich endogen ergeben, mindert Preiswettbewerb die Effizienz, da die Konsumenten der Reputation der Verkäufer hinsichtlich der Qualität ihrer Produkte zu wenig Aufmerksamkeit widmen. Dieser Befund belegt auf empirischem Wege neuere Modelle der Behavioral Industrial Organization, die davon ausgehen, dass bei zunehmender Komplexität der Märkte die Konsumenten ihren Blick selektiv auf bestimmte Produkteigenschaften einengen (siehe beispielsweise Spiegler 2006).

     

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    Content information
    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Book
    Format: Online
    Other identifier:
    hdl: 10419/83637
    Series: Discussion paper / Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung, Abteilung Ökonomik des Wandels : Schwerpunkt Markt und Entscheidung ; SP II 2013-312
    Subjects: Erfahrungsgüter; Preiswettbewerb; Reputation; Vertrauen; Produktqualität; Moral Hazard; Oligopol; Monopol; Theorie; Markets; Price competition; Behavioral IO; Price regulation; Reputation; Trust; Moral hazard; Experience goods
    Scope: Online-Ressource (23 S.), Ill., graph. Darst.
    Notes:

    Zsfassung in dt. Sprache