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  1. Conceptualizing crowdfunding
    managing disruptive transformation in the banking industry
    Published: [2020]

    Crowdfunding als neuartiges Konzept zur Finanzintermediation hat in den letzten Jahren grosse Aufmerksamkeit und Dynamik erlangt und ist ein beeindruckendes Beispiel dafür, wie sich neue Konzepte auf etablierte Industrien auswirken. Trotz der... more

    Access:
    Resolving-System (kostenfrei)
    Verlag (kostenfrei)
    Verlag (Volltext)
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
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    Crowdfunding als neuartiges Konzept zur Finanzintermediation hat in den letzten Jahren grosse Aufmerksamkeit und Dynamik erlangt und ist ein beeindruckendes Beispiel dafür, wie sich neue Konzepte auf etablierte Industrien auswirken. Trotz der vermeintlichen Ähnlichkeit zur traditionellen Finanzindustrie basiert der Wettbewerbsvorteil von Crowdfunding auf Komponenten, die bisher für diese Branche nicht als relevant angesehen wurden. Zudem verschwimmt das Rollenverständnis von Kunden und Lieferanten und die Wertschöpfung erfolgt in offenen Ökosystemen. Die etablierte Finanzintermediationstheorie beschreibt daher nur unzureichend, wie der Intermediationsprozess im Crowdfunding funktioniert. Darüber hinaus gibt es bisher kaum Wissen zur systematischen Gestaltung von Crowdfunding-Service-Systemen. Die Dissertation untersucht daher, wie sich Crowdfunding konzeptualisiert lässt, um es z.B. Banken zu ermöglichen, die Vorteile von Crowdfunding für sich nutzbar zu machen. Hierzu werden drei komplementäre explorative Forschungsfragen behandelt. Zunächst wird mittels Cluster-Analyse untersucht, wie Crowdfunding Finanzintermediation betreibt und welche Klassen von Crowdfunding-Intermediären existieren. Hierdurch wird ein allgemeines Verständnis über die funktionalen Überschneidungen von Crowdfunding und traditioneller Finanzintermediation sowie die verschiedenartigen Ausprägungsformen von Crowdfunding geschaffen. Zweitens wird mittels Design Science untersucht, wie sich Crowdfunding-Service-Systeme in ihre modularen Bestandteile zerlegen lassen, wodurch auch Einblicke in das funktionale Innenleben der Komponenten ermöglicht werden. Und drittens, wird durch die Erkenntnisse eines Action-Design-Research-Projekts der Frage nachgegangen, wie sich durch die Zusammenarbeit eines etablierten Finanzdienstleisters und eines Partners aus der digitalen Welt ein Crowdfunding-Service-System entwerfen lässt. Diese Dissertation liefert d Crowdfunding, as a novel concept for financial intermediation, has gained considerable attention and momentum in recent years and is an impressive example of how new concepts affect established industries. Despite its perceived similarity to the traditional financial industry, crowdfunding's competitive edge is based on components that were previously not considered relevant to the industry. In addition, the roles of customers and suppliers are blurred and value is created in open ecosystems. The established theory of financial intermediation therefore does not adequately describe how the intermediation process in crowdfunding works. Furthermore, there is hardly any knowledge on the systematic design of crowdfunding service systems. The dissertation therefore examines how crowdfunding can be conceptualized to enable banks, for example, to exploit the advantages of crowdfunding. Three complementary explorative research questions will be addressed. First, cluster analysis is used to investigate how crowdfunding operates financial intermediation and which classes of crowdfunding intermediaries exist. This will provide a general understanding of the functional overlaps between crowdfunding and traditional financial intermediation as well as the different forms of crowdfunding. Secondly, design science is used to investigate how crowdfunding service systems can be broken down into their modular components, thereby also providing insights into the functional inner workings of the components. And third, the findings of an action design research project will explore how an established financial service provider and a partner from the digital world can work together to design a crowdfunding service system. This dissertation provides three main theoretical contributions. First, it is shown that the modularization of crowdfunding services enables the bundling of the capabilities of several partners in a crowdfunding service system. Secondly

     

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    Source: Union catalogues
    Contributor: Leimeister, Jan Marco (AkademischeR BetreuerIn); Jung, Reinhard (AkademischeR BetreuerIn)
    Language: English
    Media type: Dissertation
    Format: Online
    Other identifier:
    Subjects: Crowdfunding; Geschäftsmodell; Finanzintermediation; Kreditgeschäft; Bank; Crowdfunding; Digitale Revolution; Finanztechnologie; Open Innovation
    Scope: 1 Online-Ressource (circa 260 Seiten)
    Notes:

    Enthält mehrere Beiträge

    Dissertation, Universität St. Gallen, 2020

  2. Improving decision making in crowdsourcing
    Author: Rhyn, Marcel
    Published: [2020]

    Crowdsourcing beschreibt ein Ansatz, mit dem Organisationen systematisch nutzergenerierte Daten von grossen Netzwerken an Personen sammeln können. Während in den vergangenen Jahren bereits die technologischen Voraussetzungen für die Analyse solcher... more

    Access:
    Resolving-System (kostenfrei)
    Verlag (kostenfrei)
    Verlag (Volltext)
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
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    Crowdsourcing beschreibt ein Ansatz, mit dem Organisationen systematisch nutzergenerierte Daten von grossen Netzwerken an Personen sammeln können. Während in den vergangenen Jahren bereits die technologischen Voraussetzungen für die Analyse solcher Daten geschaffen wurden, ist noch weitestgehend unklar, wie sich Entscheidungsprozesse in Unternehmen durch den Zugang zu diesen Daten verändern. Das Ziel der Dissertation ist es, (1) eine Charakterisierung der im Crowdsourcing entstehenden Entscheidungsprozesse vorzunehmen, (2) ein besseres Verständnis dafür zu schaffen, wie diese Entscheidungsprozesse mithilfe von Text Mining und Machine Learning verbessert werden können und (3) Gestaltungswissen für Entscheidungsunterstützungssysteme im Crowdsourcing zu entwickeln. Dazu ist die Dissertation in drei Teilen organisiert. Ziel des ersten Teils ist es, typische Muster von Entscheidungsprozessen im Crowdsourcing zu beschreiben. Es wird eine explorative Interviewstudie durchgeführt, um besser zu verstehen, wie die Struktur von Entscheidungsproblemen, die Eigenschaften der verfügbaren Daten und die Art und Weise der Datengenerierung die Entscheidungsprozesse beeinflussen. Im zweiten Teil wird untersucht, wie Entscheidungsprozesse im Crowdsourcing durch Text Mining und Machine Learning verbessert werden können. Mithilfe von statistischen Analysen soll erklärt werden, wie Netzwerke von Personen wertvolle Beiträge für Unternehmen schaffen und wie diese Beiträge effizient und effektiv identifiziert werden können. Der dritte Teil folgt abschliessend einem gestaltungsorientierten Forschungsansatz. Ziel ist es, Gestaltungswissen für die Entwicklung von Entscheidungsunterstützungssystemen im Crowdsourcing auszuarbeiten. Zusammengefasst bietet die Dissertation damit eine Reihe von wichtigen theoretischen Beiträgen. Erstens zeigt die Dissertation die Grenzen der traditionellen Entscheidungstheorie in datengetriebenen Kontexten, w Crowdsourcing represents a powerful approach for organizations to systematically collect data from large networks of people. While research already made great strides in recent years to develop the technological foundations for processing large amounts of user-generated data, it remains mostly unclear how these new data sources and technologies affect decision making in organizations. The objectives of this dissertation are to (1) identify patterns of decision making that emerge in crowdsourcing, (2) understand how decision making in crowdsourcing can be improved with text mining and machine learning, and (3) capture the necessary design knowledge to develop decision support systems in crowdsourcing. To accomplish these objectives, the dissertation is organized in three research streams. The first research stream aims to describe common patterns of decision making in crowdsourcing. It is based on an exploratory interview study that seeks to offer a better understanding of how the structure of decision problems, the characteristics of the available data, and the way in which such data can be generated in crowdsourcing affect decision making. The second research stream aims to examine how decision making in crowdsourcing can be improved with text mining and machine learning. Statistical analyses are used to better understand how crowds create valuable contributions for organizations and how decision makers can identify and process these contributions more efficiently and effectively. Finally, the third research stream follows a design science research approach. It is concerned with integrating the previous findings and capturing design knowledge to develop decision support systems in crowdsourcing. Taken together, the dissertation provides a number of important theoretical contributions. First, it illustrates the limitations of traditional decision making models in data-driven environments, such as crowdsourcing, and describes fo

     

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    Source: Union catalogues
    Contributor: Leimeister, Jan Marco (AkademischeR BetreuerIn); Riedl, Christoph (AkademischeR BetreuerIn)
    Language: English
    Media type: Dissertation
    Format: Online
    Other identifier:
    Subjects: Crowdsourcing; Entscheidung; Text; Künstliche Intelligenz; Open Innovation; Entscheidungsprozess; Effizienz
    Scope: 1 Online-Ressource (circa 155 Seiten), Illustrationen
    Notes:

    Dissertation, Universität St. Gallen, 2020

  3. Crowd-based entrepreneurship
    how crowd-based infrastructures can be leveraged to unlock new innovation potential for entrepreneurs, customers and actors of entrepreneurial ecosystems
    Published: 2020
    Publisher:  Universitätsbibliothek Kassel, Kassel

    Universitätsbibliothek Braunschweig
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    Staats- und Universitätsbibliothek Bremen
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    Universitätsbibliothek Clausthal
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    Fachhochschule Erfurt, Hochschulbibliothek
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    Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen
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    Helmut-Schmidt-Universität, Universität der Bundeswehr Hamburg, Universitätsbibliothek
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    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
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    Technische Universität Hamburg, Universitätsbibliothek
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    Bibliothek der Hochschule Hannover
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    Bibliothek im Kurt-Schwitters-Forum
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    Technische Informationsbibliothek (TIB) / Leibniz-Informationszentrum Technik und Naturwissenschaften und Universitätsbibliothek
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    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
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    Zentrale Hochschulbibliothek Lübeck
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    Leuphana Universität Lüneburg, Medien- und Informationszentrum, Universitätsbibliothek
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    Hochschule Magdeburg-Stendal, Hochschulbibliothek
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    Hochschule Osnabrück, Bibliothek Campus Westerberg
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    Hochschule Magdeburg-Stendal, Standort Stendal, Bibliothek
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    UB Weimar
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    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Dissertation
    Format: Online
    Other identifier:
    Subjects: Informatik; Entrepreneurship; Open Innovation; Crowdfunding
    Scope: 1 Online-Ressource (circa 351 Seiten), Illustrationen
    Notes:

    Dissertation, Universität Kassel, 2020

  4. Addressing the productivity paradox with big data
    a literature review and adaptation of the CDM econometric model
    Published: 11 November 2020
    Publisher:  Maastricht Economic and Social Research Institute on Innovation and Technology (UNU-MERIT), Maastricht, The Netherlands

    Access:
    Verlag (kostenfrei)
    Verlag (kostenfrei)
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    VS 692
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    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Book
    Format: Online
    Series: Working paper series / United Nations University, UNU-MERIT ; #2020, 050
    Subjects: Productivity; Intangibles; Servitization; Innovation; R&D; Open Innovation; IPR; Knowledge diffusion; Economic growth; Productivity paradox; Big data; Large data sets; Datacollection
    Scope: 1 Online-Ressource (circa 54 Seiten), Illustrationen
  5. The quest for innovation
    exploring the potential of the crowd
    Published: 2020

    Staats- und Universitätsbibliothek Bremen
    03.m.0567
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    Technische Universität Bergakademie Freiberg, Bibliothek 'Georgius Agricola'
    22.1936 4.
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Technische Informationsbibliothek (TIB) / Leibniz-Informationszentrum Technik und Naturwissenschaften und Universitätsbibliothek
    oek 7325/505
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    B22-1025
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Universitätsbibliothek Mannheim
    200 QP 210 P748
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    Content information
    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Dissertation
    Format: Print
    RVK Categories: QP 210
    Subjects: Innovationsmanagement; Open Innovation; Crowdsourcing; Social Web; Kundenintegration; Deutschland
    Scope: xiii, 117 Seiten, Diagramme
    Notes:

    Literaturangaben

    Dissertation, Technische Universität Berlin, 2020

  6. Internal crowdsourcing system
    how to design and adapt a new mode of work
    Published: [2020]

    Im Rahmen der Digitalisierung entstehen dynamische Kräfte, die zukünftige Arbeitsstrukturen prägen. In der Praxis sind Unternehmen zunehmend daran interessiert, ihre eigenen Mitarbeiter in einer internen Crowd einzusetzen. Daher hat die Anwendung von... more

    Access:
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    Verlag (kostenfrei)
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
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    Im Rahmen der Digitalisierung entstehen dynamische Kräfte, die zukünftige Arbeitsstrukturen prägen. In der Praxis sind Unternehmen zunehmend daran interessiert, ihre eigenen Mitarbeiter in einer internen Crowd einzusetzen. Daher hat die Anwendung von internem Crowdsourcing in Unternehmen als neue Form der Orchestrierung von Arbeit erheblich zugenommen. Erste Untersuchungen haben gezeigt, dass Unternehmen aufgrund der Vorteile dieser neuen Arbeitsform, wie schneller Zugang zu internem Wissen und erhöhter Produktivität, internes Crowdsourcing einsetzen sollten. Obwohl Studien einige Vorteile identifiziert haben, ist internes Crowdsourcing eine komplexe Initiative und wir wissen nicht ausreichend, wie man interne Crowdsourcing-Systeme in einem Unternehmen gestaltet und sie in der Adaptation-Phase zu einem stabilen Betrieb führt. Ausgehend von der Perspektive der Socio-Technical System Theorie (STS) müssen Unternehmen verstehen, wie sie ein internes Crowdsourcing-System gestalten können, um sein Potenzial zu nutzen. Die Dissertation folgt einem Action Design Research Ansatz und entwickelt umfassende Designprinzipien für die Gestaltung eines internen Crowdsourcing-Systems. Sie entwickelt diese Prinzipien, indem sie die Anforderungen aus der Literatur ableitet, in einem Bankprojekt weiterentwickelt, in zusätzlichen Cases validiert und mit externen Experten bewertet. Darüber hinaus konzentriert sich die Dissertation in einem zweiten Schritt auf die Ableitung von Barriers für das interne Crowdsourcing und Lösungen zu deren Überwindung. Die meisten Barriers in der aktuellen Forschung konzentrieren sich jedoch hauptsächlich auf die operative Phase, wenn die Initiative bereits stabil läuft. Manche Forschungsarbeiten befassen sich mit Adapatation Barriers, aber die Analyserahmen, die zur Aufdeckung verwendet wurden, waren nicht umfassend, was zu nur wenigen Adaptation Barriers und Lösungen führte. Daher identifiziert die D Digitization gives rise to dynamic forces shaping future working structures. In practice, companies are increasingly interested in using their own employees as an internal crowd. Therefore, the application of internal crowdsourcing in companies as a new form of orchestrating work has increased substantially. Early research has shown that organizations should apply internal crowdsourcing due to its benefits, such as fast access to internal knowledge and increased productivity. Although studies have identified some advantages, internal crowdsourcing is a complex initiative and we do not sufficiently know how to design internal crowdsourcing systems as well as rollout initiatives in a company and to guide them to a state of stable operations in the adaptation stage. Drawing on socio-technical systems (STS) perspective, organizations must understand how they can embed an internal crowdsourcing system effectively in order to exploit its potential. The dissertation follows an action design research approach and develops comprehensive design guidelines for designing an internal crowdsourcing system. It develops these guidelines by deriving the requirements from literature, developing them further in a bank project, validating them in additional cases and evaluating them with external experts. Furthermore, the dissertation focuses in a second step on deriving barriers for internal crowdsourcing and solutions on how to overcome them. However, most barriers in current research focus mostly on the operational stage, when the initiative is already stable. Some research addresses adaptation barriers, but the assessment frameworks in current literature used to detect them were incomprehensive resulting in only few adaptation barriers and solutions. Thus, the dissertation identifies adaptation barriers of internal crowdsourcing through the technochange theory in a multiple case study, assesses what solutions the companies applied and describe

     

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    Source: Union catalogues
    Contributor: Leimeister, Jan Marco (AkademischeR BetreuerIn); Jung, Reinhard (AkademischeR BetreuerIn)
    Language: English
    Media type: Dissertation
    Format: Online
    Other identifier:
    Subjects: Open Innovation; Softwaretest; Systementwurf; Crowdsourcing; Software Testing; System Design; Multiple Case Study; Requirement
    Scope: 1 Online-Ressource (circa 153 Seiten), Illustrationen
    Notes:

    Dissertation, University of St. Gallen, 2019

  7. Hackathons in museums
    recommendations from an international event series
    Published: Mai 2020
    Publisher:  Hochschule Stralsund, SIMAT Stralsund Information Management Team, Stralsund

    Hackathons as events for participative, creative problem solving, originating from software development have been adapted to many other industries in recent years, among them museums. A series of hackathons was implemented in museums in different... more

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    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 373
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    Hackathons as events for participative, creative problem solving, originating from software development have been adapted to many other industries in recent years, among them museums. A series of hackathons was implemented in museums in different countries in the Baltic Sea region, in an international project uniting museums, universities and NGOs. This document summarizes the experiences made and lists the recommendations derived from reflections of the organizing teams of the four events. In this working paper, firstly, the project and the concept of hackathons is introduced. Then, the experiences made with different concepts for realizing hackathons for museums are described. Finally, the major part of this document describes the recommendations for developing a tailored hackathon concept, developing the event communication and planning the event infrastructure. The document additionally provides a template for a project plan and provides examples for gathering feedback after the event.

     

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    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Book
    Format: Online
    Other identifier:
    hdl: 10419/219315
    Series: SIMAT Arbeitspapiere ; SIMAT AP 12-20-038
    Subjects: Hackathon; Museum; Open Innovation
    Scope: 1 Online-Ressource (circa 38 Seiten), Illustrationen
  8. Potentialanalyse Open Government
    eine Vorstudie zum strategischen Nutzen von Open Government für die Bundesregierung
    Published: 2020
    Publisher:  Deutsches Forschungsinstitut für Öffentliche Verwaltung, Speyer

    Access:
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    Verlag (kostenfrei)
    Bundesverfassungsgericht, Bibliothek
    Online-Ressource
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    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    VS 421
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    Universitätsbibliothek Mannheim
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    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783947661053
    Other identifier:
    RVK Categories: MG 15704 ; PN 212 ; PL 393
    Series: Speyerer Forschungsberichte ; 297
    Subjects: Open Data; Open Government; Open Innovation
    Scope: 1 Online-Ressource (VI, 97 Seiten)
    Notes:

    Gesehen am 31.08.2020

  9. The anatomy of an engaging crowdsourcing experience
    Author: Troll, Julia
    Published: [2020]

    Access:
    Resolving-System (kostenfrei)
    Verlag (kostenfrei)
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    No inter-library loan
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    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Dissertation
    Format: Online
    Other identifier:
    Subjects: Open Innovation; Benutzerrückmeldung; EDIS-5027; Service Dominant Logic (SDL); User Engagement; User Experience; Mixed Methods; Crowdsourcing
    Scope: 1 Online-Ressource (circa 192 Seiten), Illustrationen
    Notes:

    Dissertation, Universität St. Gallen, 2020