Narrow Search
Last searches

Results for *

Displaying results 1 to 2 of 2.

  1. Doing language im Deutschunterricht
    Eine Analyse sprachbezogener Adressierungen in diskursiver Praxis
    Published: 2024
    Publisher:  Springer Fachmedien Wiesbaden, Imprint: Springer VS, Wiesbaden

    Zusammenfassung: Die Studie leistet einen empirisch-rekonstruktiven Beitrag zu einer machtkritisch ausgerichteten Fachdidaktik. Sie fokussiert den Deutschunterricht und die darin stattfindenden Interaktionen als diskursive Praxis, in der ein... more

     

    Zusammenfassung: Die Studie leistet einen empirisch-rekonstruktiven Beitrag zu einer machtkritisch ausgerichteten Fachdidaktik. Sie fokussiert den Deutschunterricht und die darin stattfindenden Interaktionen als diskursive Praxis, in der ein spezifisches Wissen in, über und angesichts von Sprache relevant gemacht wird. Für Subjektivierung ist jenes Wissen hochgradig wirkmächtig und bleibt den Akteur*innen im Prozess der schulischen Enkulturation doch größtenteils unbewusst. Darin liegt ein hohes Potential für die institutionelle (Re-)Produktion von Linguizismus.Vor diesem Hintergrund eröffnet die Studie einen Blick auf sprachbezogene Adressierungen, die in charakteristischer Weise vom Fach selbst ausgehen. Sie werden in (fach)didaktischen und pädagogischen Programmatiken breit kommuniziert und zeichnen sich bis auf die Ebene unterrichtlicher Praktiken ab. Um das Zusammenspiel von fachspezifischer Adressierung und Praktiken des ‚doing language‘ möglichst eng aufeinander beziehen und in rekonstruktionslogisch plausibilisierte Zusammenhänge bringen zu können, liegt der Arbeit ein wissenssoziologisch-diskursanalytischer Ansatz zugrunde. Die Autorin Denise Büttner ist wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Germanistik und Vergleichende Literaturwissenschaft, Arbeitsbereich Deutsch als Zweitsprache, Deutsch als Fremdsprache und Mehrsprachigkeit, an der Universität Paderborn. Sie forscht u.a. zu Sprache und Subjektivierung im Fachunterricht

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783658446406
    Other identifier:
    Edition: 1st ed. 2024
    Subjects: Deutschunterricht; Mehrsprachigkeit; Deutsch; Sprache
    Other subjects: (lcsh)Sociology.; (lcsh)Philology.; Sociology.; Languages.
    Scope: Online-Ressource, XVII, 198 S. 20 Abb., online resource.
  2. Persian Literary Devices: Eight Essays
    Contributor: Korangy, Alireza (Herausgeber); Shabani-Jadidi, Pouneh (Herausgeber)
    Published: 2024
    Publisher:  Springer Nature Singapore, Imprint: Springer, Singapore

    Zusammenfassung: This volume offers a glimpse into the rich tradition of literary devices in Persian language and literature. It establishes an incontrovertible connection between literary devices - figurative language, rhetoric, and so on - and... more

     

    Zusammenfassung: This volume offers a glimpse into the rich tradition of literary devices in Persian language and literature. It establishes an incontrovertible connection between literary devices - figurative language, rhetoric, and so on - and pedagogy and poetics in both written and oral expression. The essays offer a detailed and thorough overview of some of these literary devices and their dynamics, which have helped make the Persian literary tradition a force to reckon with. The essays also carve out a space dedicated to colloquialisms and idioms, as they are interwoven into the fabric of Persian culture— within the larger field of rhetoric. These devices are fostered and furthered in their potency, both culturally and linguistically, by the poets, writers, and rhetoricians who utilize them. The essays highlight a culture and history in texts and oral history that further speak to a culturally tailored complexity as per figurative language, idioms, colloquialisms, and the rhetoric they help found and/or re-define. These discussions and analyses further facilitate an understanding of the epistemological and cultural meaning of some of the constituents of what is otherwise a Persian identity. This work is a must-have for scholars and students of Persian, Arabic, Ottoman, and Urdu literature, not to mention Middle Eastern history and cultural poetics enthusiasts.

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Union catalogues
    Contributor: Korangy, Alireza (Herausgeber); Shabani-Jadidi, Pouneh (Herausgeber)
    Language: English
    Media type: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9789819729425
    Other identifier:
    Edition: 1st ed. 2024
    Other subjects: (lcsh)Language and languages--Style.; (lcsh)Rhetoric.; (lcsh)Poetry.; (lcsh)Education in literature.; (lcsh)Philology.; (lcsh)Historical linguistics.; Rhetorics.; Poetry and Poetics.; Literature and Pedagogy.; Languages.; Historical Linguistics.
    Scope: Online-Ressource, XXI, 193 p. 4 illus., online resource.
    Notes:

    1. Foreword -- 2. Jāmī’s Treatise on Rhyme: An Annotated Translation -- 3. Sa‘di and the Others: The Semi-Rhymed Prose, and ‘Inimitable Facility’ Art Forms -- 4. Elegant Exordium and Sublime Epilogue: On Two Essential Features of the Panegyric odes as presented in VaṭVāṭ’s Ḥadāʾiq al-Siḥr -- 5. Poetic tropes for the writing, delivery, and reading of letters exchanged between dramatis personae in the Shāhnāma of Ferdowsi -- 6. Puns and Innuendos in Early Iranian Drama -- 7. Reading Forugh Farrokhzād’s ‘Panjareh’ (The Window) Poetically -- 8. Pastoral Imagery in the Poetry of Nima Yushij -- 9. Deconstructing Imitation in Persian Return School: A Dialogic Approach