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  1. [Rezension zu:] Reinhard M. Möller: Situationen des Fremden

    Rezension zu Möller, Reinhard M.: Situationen des Fremden. Ästhetik und Reiseliteratur im späten 18. Jahrhundert. Paderborn: Wilhelm Fink 2016. 419 S. more

     

    Rezension zu Möller, Reinhard M.: Situationen des Fremden. Ästhetik und Reiseliteratur im späten 18. Jahrhundert. Paderborn: Wilhelm Fink 2016. 419 S.

     

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    Content information: free
    Source: CompaRe
    Language: German
    Media type: Review
    Format: Online
    ISBN: 978-3-8498-1292-8
    DDC Categories: 800; 820; 830
    Collection: Aisthesis Verlag
    Subjects: Reiseliteratur; Fremdheit <Motiv>; Poetik; Ästhetik
    Rights:

    publikationen.ub.uni-frankfurt.de/home/index/help

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    info:eu-repo/semantics/openAccess

  2. [Rezension zu:] Christine Meyer: Kosmopolitische 'Germanophonie'
    Published: 02.06.2017

    Rezension zu "Kosmopolitische 'Germanophonie'. Postnationale Perspektiven in der deutschsprachigen Gegenwartsliteratur". Hg. Christine Meyer. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2012. 410 S. more

     

    Rezension zu "Kosmopolitische 'Germanophonie'. Postnationale Perspektiven in der deutschsprachigen Gegenwartsliteratur". Hg. Christine Meyer. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2012. 410 S.

     

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    Content information: free
    Source: CompaRe
    Language: German
    Media type: Review
    Format: Online
    DDC Categories: 800; 830
    Collection: Aisthesis Verlag
    Subjects: Deutsch; Literatur; Erzähltechnik; Interkulturalität; Grenzüberschreitung; Geschichte 1950-2010; Rezension
    Rights:

    publikationen.ub.uni-frankfurt.de/home/index/help

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    info:eu-repo/semantics/openAccess

  3. [Rezension zu:] Georg Kremnitz. Mehrsprachigkeit in der Literatur. Ein kommunikationssoziologischer Überblick (2., erweiterte Auflage). Wien: Praesens, 2015
    Published: 21.09.2018

    Kremnitz nähert sich dem Thema der Mehrsprachigkeit in der Literatur aus der Sicht des Sprachwissenschaftlers und Soziologen, worauf nicht zuletzt der Untertitel des Bandes verweist. Seine Arbeitsweise der "Soziologie der Kommunikation" richtet sich... more

     

    Kremnitz nähert sich dem Thema der Mehrsprachigkeit in der Literatur aus der Sicht des Sprachwissenschaftlers und Soziologen, worauf nicht zuletzt der Untertitel des Bandes verweist. Seine Arbeitsweise der "Soziologie der Kommunikation" richtet sich gegen die von ihm konstatierte Vernachlässigung der Kommunikation in der Sprachwissenschaft und strebt eine Verknüpfung zwischen interner (d. h. formaler) und externer Sprachbetrachtung an. Gerade für die kommunikative Erscheinung der Literatur würden externe Faktoren eine bedeutende Rolle spielen, die man zumal bei der Frage nach der Mehrsprachigkeit in der Literatur bzw. der Sprachwahl von AutorInnen nicht vernachlässigen sollte. In seinem knappen Literaturüberblick, der allerdings durch eine in der Neuauflage erweiterte und aktualisierte Bibliographie ergänzt wird, stellt Kremnitz einerseits einen Mangel an systematischen Untersuchungen zum Thema fest, der auch elf Jahre nach dem ersten Erscheinen seines Buches noch zu registrierensei. – Es überwögen Fallstudien zu einzelnen AutorInnen, die zudem meist rein literaturwissenschaftlich argumentierten und die Erkenntnisse der Sprachwissenschaft nicht berücksichtigten. Diesen Lücken in der Forschung setzt Kremnitz sein Buch entgegen, in dem er einerseits das Terrain von Mehrsprachigkeit in der Literatur mit einigen grundlegenden theoretischen Überlegungen abstecken möchte und andererseits sprachwissenschaftliche Erkenntnisse mit zahlreichen Autorenbeispielen (und damit literaturhistorischen Hinweisen) zusammenführt. Im Zentrum des Interesses stehen die Frage nach den Kriterien für die Sprachwahl von mehrsprachigen AutorInnen sowie der Versuch, aus den konkreten Aussagen einzelner AutorInnen zu verstehen, welche Bedeutung sie der Sprachwahl zumessen. In diesem Sinne ist das Buch auch strukturiert: Die Kapitel eins, drei und vier beschäftigen sich mit grundlegenden, theoretischen Fragen, während die Kapitel zwei, fünf und sechs historisch angelegt sind und Beispiele verhandeln.

     

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    Content information: free
    Source: CompaRe
    Language: German
    Media type: Review
    Format: Online
    ISBN: 978-3-8498-1217-1
    DDC Categories: 800
    Collection: Aisthesis Verlag
    Subjects: Mehrsprachigkeit; Literatur; Rezension; Kremnitz, Georg
    Rights:

    publikationen.ub.uni-frankfurt.de/home/index/help

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    info:eu-repo/semantics/openAccess

  4. Towards quick-response art : production, forms and reception : introduction
    Published: 02.12.2024

    A defining feature of quick-response art is its lack of temporal distance from the events to which it refers. Our thesis is that this aspect has consequences for the production process, the actual artwork and its reception. Consequently, it is our... more

     

    A defining feature of quick-response art is its lack of temporal distance from the events to which it refers. Our thesis is that this aspect has consequences for the production process, the actual artwork and its reception. Consequently, it is our goal to determine whether we can speak of a particular "quick-response aesthetic". In this dossier, we aim to do so by analyzing several case studies, contemporary examples of quick-response art. In our theoretical framework, and in particular in this introduction, it is important to stress the diachronic aspect of this phenomenon and the predecessors to which these artworks (either openly or implicitly) refer, such as the 'roman-feuilleton'.

     

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    Content information: free
    Source: CompaRe
    Language: English
    Media type: Article
    Format: Online
    ISBN: 978-3-8498-2014-5; 978-3-8498-1871-5; 978-3-8498-1870-8
    DDC Categories: 800
    Collection: Aisthesis Verlag
    Subjects: Kunst; Literatur; Reaktion; Ereignis
    Rights:

    creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.de

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    info:eu-repo/semantics/openAccess

  5. Aesthetic and narrative strategies in Ali Smith's quick-response literature : the seasonal quartet (2016-2020)
    Published: 03.12.2024

    When the first volume of Ali Smith's seasonal quartet, "Autumn", was published in 2016, Smith recounted in a series of interviews and articles how the idea for the tetralogy had arisen: as she had been so late in handing in the manuscript of her... more

     

    When the first volume of Ali Smith's seasonal quartet, "Autumn", was published in 2016, Smith recounted in a series of interviews and articles how the idea for the tetralogy had arisen: as she had been so late in handing in the manuscript of her former novel, "How to be both" (2014), her publisher had hardly had any time to go through it. The book was printed within only six weeks of submission. Smith was surprised: "Six weeks! It set me thinking about the time it habitually takes between delivery and publication - usually at least nine months, often more like a year and a half." This gave Smith the idea for what she calls a timesensitive experiment, i. e., a set of novels written very close to their time of publication. She had had a book project about the seasons in mind for some time and decided to implement it as follows: "Now I asked [my publisher] if it'd be possible for us to do these books [the seasonal quartet] as a sort of time-sensitive experiment. Four books, written close to their own publication", that "would be about not just their own times, but the place where time and the novel meet." [...] In this article, I will refer to earlier forms of quick-response writing and publication, in particular to the serial literature of the Victorian age, in order to compare them with Smith's own brand of quick-response literature. I will then analyze the effects of this experiment on Smith's texts in terms of form and content, thereby underscoring the novelty of her literary project.

     

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    Content information: free
    Source: CompaRe
    Language: English
    Media type: Article
    Format: Online
    ISBN: 978-3-8498-2014-5; 978-3-8498-1871-5; 978-3-8498-1870-8
    DDC Categories: 800; 820
    Collection: Aisthesis Verlag
    Subjects: Smith, Ali
    Rights:

    creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.de

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    info:eu-repo/semantics/openAccess