Filtern nach
Letzte Suchanfragen

Ergebnisse für sound studies

Zeige Ergebnisse 1 bis 25 von 82.

  1. Was sind Sounds?
    eine Ontologie des Klangs
    Erschienen: [2019]; © 2019
    Verlag:  transcript, Bielefeld

    A fundamental work for sound studies and musicology on the ontology and individuality of sounds Was sichtbare oder tastbare Dinge sind, weiß jede_r. Was aber sind hörbare Dinge? Die Klangquelle, die Luftschwingung oder die Klänge selber? Und welche... mehr

    Zugang:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Humboldt-Universität zu Berlin, Universitätsbibliothek, Jacob-und-Wilhelm-Grimm-Zentrum
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    A fundamental work for sound studies and musicology on the ontology and individuality of sounds Was sichtbare oder tastbare Dinge sind, weiß jede_r. Was aber sind hörbare Dinge? Die Klangquelle, die Luftschwingung oder die Klänge selber? Und welche Eigenschaften haben diese Dinge? In diesem Grundlagenwerk für Sound Studies und Musikwissenschaft, für das Kartographieren von Geräuschen sowie für Klangfetischisten, entwickelt Rainer Bayreuther in einer klaren ontologischen Systematik die Individualität sowie die Eigenschaften von Klängen. Die philosophische Arbeit wird anhand zahlreicher Fallbeispiele veranschaulicht

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Philologische Bibliothek, FU Berlin; Staatsbibliothek zu Berlin
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783839447079
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: AP 14900 ; LR 56660
    Schriftenreihe: Musik und Klangkultur ; Band 36
    Schlagworte: Aesthetics; Fundamental Work; Geräusch; Grundlagenwerk; Music; Musicology; Musik; Musikwissenschaft; Noise; Ontologie; Ontology; Sound Studies; Ästhetik; MUSIC / History & Criticism; Musik; Sound Studies; Klang; Geräusch
    Umfang: 1 Online-Ressource (248 Seiten), Diagramme, Notenbeispiele
  2. Sound and affect
    voice, music, world
    Erschienen: [2021]; ©2021
    Verlag:  University of Chicago Press, Chicago ; London

    "Studies of affect and emotions have blossomed in recent decades across the humanities, neurosciences, and social sciences. In music scholarship, they have often built on the discipline's attention to what music theorists since the Renaissance have... mehr

    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Humboldt-Universität zu Berlin, Universitätsbibliothek, Jacob-und-Wilhelm-Grimm-Zentrum
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    "Studies of affect and emotions have blossomed in recent decades across the humanities, neurosciences, and social sciences. In music scholarship, they have often built on the discipline's attention to what music theorists since the Renaissance have described as music's unique ability to arouse passions in listeners. In this timely volume, the editors seek to combine this 'affective turn' with the 'sound turn' in the humanities, which has profitably shifted attention from the visual to the aural, as well as a more recent 'philosophical turn' in music studies. Accordingly, the volume maps out a new territory for research at the intersection of music, philosophy, and sound studies. The essays in Sound and Affect look at objects and experiences in which correlations of sound and affect reside, in music and beyond: the voice as it speaks, stutters, cries, or sings; music, whether vocal, instrumental, or electronic; our sonic environments, whether natural or man-made, and our responses to them. As argued here, far from being stable, correlations of sound and affect are influenced by factors as diverse as race, class, gender, and social and political experience. Examining these factors is key to the project, which gathers contributions from a cross-disciplinary roster of scholars including both established as well as a wealth of new voices. The essays are grouped thematically into sections that move from politics and ethics, to reflections on pre-and post-human "musicking," to the notions of affective listening and music temporalities, to are examination of historical understandings of music and affect. This agenda-setting collection will prove indispensable to anyone interested in innovative approaches to the study of sound and its many intersection with affect and emotions"--

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Philologische Bibliothek, FU Berlin
    Beteiligt: Lochhead, Judith Irene (Hrsg.); Mendieta, Eduardo (Hrsg.); Smith, Stephen Decatur (Hrsg.)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    ISBN: 9780226758015; 9780226751832
    RVK Klassifikation: LR 56800 ; LR 56650
    Schlagworte: Ästhetik; Affekt; Musik; Philosophie
    Weitere Schlagworte: Music / Psychological aspects; Affect (Psychology); Music / Philosophy and aesthetics; Music / Political aspects; Emotions in music; Affect (Psychology); Emotions in music; Music / Philosophy and aesthetics; Music / Political aspects; Music / Psychological aspects
    Umfang: ix, 405 Seiten, Illustrationen, Notenbeispiele
    Bemerkung(en):

    Waves of modernation: the sound of sophrosyne in ancient Greek and neoliberal times / Robin James -- The politics of silence: Heidegger's Black notebooks / Adam Knowles -- Sign, affect, and musicking before the human / Gary Tomlinson -- Human beginnings and music: technology and embodiment roles / Don Ihde -- The life and death of Daniel Barenboim / James Currie -- The philosopher's voice: the prosody of logos / Eduardo Mendieta -- Late capitalism, affect, and the algorithmic self in music streaming platforms / Michael Birenbaum Quintero -- Music, labor, and technologies of desire / Martin Scherzinger -- Musical affect, autobiographical memory, and collective individuation in Thomas Bernhard's Correction / Christopher Haworth -- The "sound" of music: sonic agency and the dialectic of freedom and constraint in jazz improvisation / Lorenzo C. Simpson -- Merleau-Ponty on consciousness and affect through the temporal movement of music / Jessica Wiskus -- A.N. Whitehead, feeling, and music: on some potential modifications to affect theory / Ryan Dohoney -- Delivering affect: Mersenne, voice, and the background of Jesuit rhetorical theory / André de Oliveira Redwood -- Mimesis and the affective ground of Baroque representation / Daniel Villegas Vélez -- Affect and the recording devices of seventeenth-century Italy / Emily Wilbourne -- Immanuel Kant and the downfall of the Affektenlehre / Tomás McAuley

  3. Unlaute
    Noise/Geräusch in Kultur, Medien und Wissenschaften seit 1900
    Beteiligt: Mieszkowski, Sylvia (Hrsg.); Nieberle, Sigrid (Hrsg.)
    Erschienen: [2017]; © 2017
    Verlag:  transcript, Bielefeld

    Culture, media, and science are largely determined by noise. By interference and »noise«, un-intended, nonsensical, and undesired sounds are meant - those which are traditionally the opposite of linguistic and musical sense-making sounds. Even recent... mehr

    Zugang:
    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Culture, media, and science are largely determined by noise. By interference and »noise«, un-intended, nonsensical, and undesired sounds are meant - those which are traditionally the opposite of linguistic and musical sense-making sounds. Even recent research takes this view. However, concentrated interdisciplinary work on listening to sounds of negation, i.e. »un-sounds«, can bring to light previously unknown structures, the analysis potential of which for cultural studies is difficult to exaggerate. The contributions to this volume focus especially on the 20th Century, since the technical capabilities in sound recording have resulted in specific postures Kultur, Medien, Wissenschaften sind maßgeblich von Geräuschen bestimmt. Als Interferenzen und »noise« sind un-intendierte, un-sinnige, un-erwünschte Laute traditionell das Gegenteil von sprachlicher und musikalischer Sinnstiftung - auch in jüngerer Forschung. Doch das konzentrierte interdisziplinäre 'Hin-Hören' auf solche negierten Laute, also Un-Laute, lässt bisher unerkannte Strukturen zutage treten, deren Analysepotenzial für die Kulturwissenschaften derzeit kaum zu überschätzen ist. Die Beiträge des Bandes konzentrieren sich besonders auf das 20. Jahrhundert, seit die technischen Möglichkeiten der Schallaufzeichnung spezifische Dispositive hervorgebracht haben

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Philologische Bibliothek, FU Berlin
    Beteiligt: Mieszkowski, Sylvia (Hrsg.); Nieberle, Sigrid (Hrsg.)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783839425343
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: CC 6900 ; LR 57790 ; MR 7100
    Auflage/Ausgabe: 1. Aufl.
    Schriftenreihe: Musik und Klangkultur ; 2
    Schlagworte: Cultural Studies; Epistemologie; Klang; Kultur; Kulturwissenschaft; Literatur; Medien; Medienästhetik; Musikwissenschaft; Noise; Sound Studies; Störgeräusch; Noise; Wahrnehmung; Medienästhetik; Sound Studies; Klang; Geräusch
    Umfang: 1 Online-Ressource (378 Seiten), Illustrationen
    Bemerkung(en):

    Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed Feb. 24, 2017)

  4. Film sound
    theory and practice
    Beteiligt: Weis, Elisabeth (Hrsg.)
    Erschienen: c 1985
    Verlag:  Columbia Univ. Press, New York [u.a.]

    The only comprehensive book on film sound, this anthology makes available for the first time and in a single volume major essays by the most respected film historians, aestheticians, and theorists of the past sixty years. In addition, it provides... mehr

    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Humboldt-Universität zu Berlin, Universitätsbibliothek, Jacob-und-Wilhelm-Grimm-Zentrum
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staatliches Institut für Musikforschung - Preußischer Kulturbesitz, Bibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität der Künste Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Filmuniversität Babelsberg KONRAD WOLF, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    The only comprehensive book on film sound, this anthology makes available for the first time and in a single volume major essays by the most respected film historians, aestheticians, and theorists of the past sixty years. In addition, it provides useful models for the analysis of sound stylistics in the form of case studies of a number of the most important sound films ever made. It is a compact primer/handbook which reviews in a coherent, rigorous, yet eminently accessible way the techniques and practices of sound filmmaking from initial recording to final playback in the theater. The book contains essays by Douglas Gomery, Barry Salt, Rick Altman, Mary Ann Doane, S. M. Eisenstein, V. I. Pudovkin, Rene' Clair, Rudolf Arnheim, Bela Balazs, Siegfried Kracauer, Christian Metz, David Bordwell, Kristin Thompson, Noël Burch, Arthur Knight, Lucy Fischer, Noël Carroll, Alan Williams, Fred Camper, and others. Essays deal in detail with such filmmakers as Lubitsch, Clair, Mamoulian, Vertov, Lang, Pabst, Stahl, Welles, Hitchcock, Renoir, Bresson, Godard, Altman, and Coppola.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
  5. Medientheorien
    eine Einführung
    Erschienen: 2012
    Verlag:  Wilhelm Fink, Paderborn

    Wer heute Medienwissenschaften studieren und verstehen will, muss ihre Grundlagen kennen. Diese bewährte Einführung gibt eine kompakte Übersicht über die bedeutendsten Medientheorien. Die Ansätze von Walter Benjamin, Marshall McLuhan, Vilém Flusser,... mehr

    Zugang:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Alice Salomon Hochschule Berlin, Bibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Wer heute Medienwissenschaften studieren und verstehen will, muss ihre Grundlagen kennen. Diese bewährte Einführung gibt eine kompakte Übersicht über die bedeutendsten Medientheorien. Die Ansätze von Walter Benjamin, Marshall McLuhan, Vilém Flusser, Neil Postman, Paul Virilio, Friedrich A. Kittler und anderen Pionieren der Medientheorie werden verständlich erklärt. Dieses Buch bietet Orientierung in der Komplexität verschiedenster Perspektiven, Ziele und Methoden, die Medienwissenschaft, wie auch Kommunikationswissenschaft, Film- wie auch Bildwissenschaft und sound studies, heute ausmachen. Die vierte Auflage erscheint mit einer neuen Einleitung und aktualisiertem Literaturteil.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Philologische Bibliothek, FU Berlin
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783838536989
    Weitere Identifier:
    9783838536989
    RVK Klassifikation: AP 13550 ; AP 13500
    Auflage/Ausgabe: 4., aktualisierte Aufl.
    Schriftenreihe: UTB ; 1986 : Medienwissenschaft, Kommunikationswissenschaft
    utb-studi-e-book
    Schlagworte: Massenmedien; Mass media / Research; Culture (Sociology); Medien; Medientheorie; Theorie; Kultur
    Umfang: 1 Online-Ressource (301 S.), graph. Darst.
  6. Grenzen des Hörens
    Noise und die Akustik des Politischen
    Autor*in: Wallraf, David
    Erschienen: [2021]; © 2021
    Verlag:  transcript, Bielefeld

    Was ist der Klang der Macht? Wie verschafft sich Widerstand Gehör? David Wallraf widmet sich jenen verdrängten Seiten des Hörbaren, die als Lärm, Rauschen, Geräusche und Störungen vernehmbar werden. Ausgehend von Noise als einem subkulturellen Genre,... mehr

    Zugang:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Resolving-System (lizenzpflichtig)
    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Humboldt-Universität zu Berlin, Universitätsbibliothek, Jacob-und-Wilhelm-Grimm-Zentrum
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Was ist der Klang der Macht? Wie verschafft sich Widerstand Gehör? David Wallraf widmet sich jenen verdrängten Seiten des Hörbaren, die als Lärm, Rauschen, Geräusche und Störungen vernehmbar werden. Ausgehend von Noise als einem subkulturellen Genre, das die traditionellen Parameter der Musik dekonstruiert, zeichnet er den Begriff bis in Diskurse der Akustik, Thermodynamik und Informationstheorie nach und entwirft dabei eine politisch-ästhetische Theorie des Auditiven. Vor dem Hintergrund seiner Praxis als experimenteller Noise-Künstler legt er mit seiner kenntnisreichen und eingängigen Abhandlung eine kritische Ergänzung zu den Sound Studies vor

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Philologische Bibliothek, FU Berlin; Staatsbibliothek zu Berlin
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Dissertation
    Format: Online
    ISBN: 9783839455166
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: LR 57720 ; AP 14900 ; LR 56600
    Schriftenreihe: Musik und Klangkultur ; Band 51
    Schlagworte: Gehör; Klang; Kritische Theorie; Macht; Musik; Musikwissenschaft; Philosophie des Hörens; Politik; Politische Akustik; Politische Philsophie; Poststrukturalismus; Sound Studies; Widerstand; Ästhetische Theorie; MUSIC / History & Criticism; Sound Studies; Geräusch
    Umfang: 1 Online-Ressource (242 Seiten)
    Bemerkung(en):

    Dissertation, Hochschule für bildende Künste Hamburg,

  7. Wissen im Klang
    neue Wege der Musikästhetik
    Beteiligt: Gálvez, José (Hrsg.); Reichert, Jonas (Hrsg.); Willert, Elizaveta (Hrsg.)
    Erschienen: [2020]; © 2020
    Verlag:  transcript, Bielefeld

    Die Musikästhetik erfährt eine beachtliche Konjunktur. Fragen nach dem spannungsvollen Verhältnis von Musik zu Autonomie, Geschichtlichkeit und Subjektivität werden (erneut) aufgeworfen. Zudem wird musikbezogene Körperlichkeit, Materialität und... mehr

    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Humboldt-Universität zu Berlin, Universitätsbibliothek, Jacob-und-Wilhelm-Grimm-Zentrum
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Die Musikästhetik erfährt eine beachtliche Konjunktur. Fragen nach dem spannungsvollen Verhältnis von Musik zu Autonomie, Geschichtlichkeit und Subjektivität werden (erneut) aufgeworfen. Zudem wird musikbezogene Körperlichkeit, Materialität und Medientechnologie verstärkt interdisziplinär behandelt.Die Beiträge in diesem Band gehen Kernfragen der Musikästhetik in ihren folgenreichen Verbindungen zu Problemstellungen der Musikgeschichte, Philosophie, Kultur- und Medienwissenschaft, der Sound Studies sowie der empirischen Ästhetik nach. Auf diese Weise wird die Verschiebung der theoretischen und methodischen Koordinaten erkennbar, mit der Wissen über und durch Musik generiert wird

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Philologische Bibliothek, FU Berlin
    Beteiligt: Gálvez, José (Hrsg.); Reichert, Jonas (Hrsg.); Willert, Elizaveta (Hrsg.)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Konferenzschrift
    Format: Online
    ISBN: 9783839451496
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: LR 56800
    Körperschaften/Kongresse: Dachverband der Studierenden der Musikwissenschaften, 31. (2018, Berlin)
    Schriftenreihe: Musik und Klangkultur ; Band 45
    Schlagworte: Aesthetics; Klang; Music History; Musicology; Musikgeschichte; Musikphilosophie; Musikwissenschaft; Musikästhetik; Philosophy of Music; Sound; Ästhetik; MUSIC / History & Criticism; Musikästhetik
    Umfang: 1 Online-Ressource (219 Seiten)
  8. Klang und Semantik in der Musik des 20. und 21. Jahrhunderts
    Beteiligt: Hiekel, Jörn Peter (Hrsg.); Mende, Wolfgang (Hrsg.)
    Erschienen: [2018]; © 2018
    Verlag:  transcript, Bielefeld

    Der »Klang«-Begriff erfuhr im neueren Kunstmusikdiskurs eine kategoriale Aufwertung. Semantizität scheint dabei obsolet geworden zu sein. Doch wie viele semantische Spuren sind im Klang klassisch-moderner und Neuer Musik tatsächlich haften geblieben?... mehr

    Zugang:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Resolving-System (lizenzpflichtig)
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Alice Salomon Hochschule Berlin, Bibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Humboldt-Universität zu Berlin, Universitätsbibliothek, Jacob-und-Wilhelm-Grimm-Zentrum
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Der »Klang«-Begriff erfuhr im neueren Kunstmusikdiskurs eine kategoriale Aufwertung. Semantizität scheint dabei obsolet geworden zu sein. Doch wie viele semantische Spuren sind im Klang klassisch-moderner und Neuer Musik tatsächlich haften geblieben? Welche neuartigen Weltbezüge von Klang können jüngere Konzeptästhetiken herstellen? Und was eröffnet ihre analytische Freilegung?Der Band nähert sich diesen Fragen aus musikhistorischen, kunstphilosophischen, gendertheoretischen und postkolonialen Perspektiven und versammelt Fallstudien zu Schönberg, Koechlin, Schulhoff, Schostakowitsch, Schaeffer, Boulez, Rihm sowie zur Konzeptkunst The concept of 'sound' experienced a categorical revaluation in the new discourse of art music. At the same time, semanticity seemed to have become obsolete. But how many semantic traces actually remained in the sound of classical-modern and New Music? Which new kinds of connections to the world of sound can recent conceptual aesthetics produce? And what opens up them up to analytical exposure? This volume approaches these questions from the perspectives of music history, art philosophy, gender theory, and post-colonialism and collects case studies on Schönberg, Koechlin, Schulhoff, Schostakowitsch, Schaeffer, Boulez, and Rihm as well as from conceptual art

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Philologische Bibliothek, FU Berlin; Staatsbibliothek zu Berlin
    Beteiligt: Hiekel, Jörn Peter (Hrsg.); Mende, Wolfgang (Hrsg.)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783839435229
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: EC 2440 ; LR 55177
    Schriftenreihe: Musik und Klangkultur ; Band 18
    Schlagworte: 20. Jahrhundert; 21. Jahrhundert; Semantik; Music; Klang; Musikgeschichte; Musikwissenschaft; Sound; Music History; Musicology; Neue Musik; Semantics; 20th Century; 21st Century; Kunstphilosophie; Musikwissenschaft; Neue Musik; Klang; Musikalische Semantik; Musik; Klangkunst; Semantik; Sound Studies
    Umfang: 1 Online-Ressource (264 Seiten), Illustrationen, Notenbeispiele
  9. Making it heard
    a history of Brazilian sound art
    Beteiligt: Chaves, Rui (Hrsg.); Iazzetta, Fernando (Hrsg.)
    Erschienen: 2021
    Verlag:  Bloomsbury Academic, New York ; London ; Oxford ; New Delhi ; Sydney

    "From the mid-20th century to the present, the Brazilian cultural scene and its art, literature, and music has been witness to a wealth of creative approaches involving sound. This is the backdrop for Making It Heard: A History of Brazilian Sound... mehr

    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    "From the mid-20th century to the present, the Brazilian cultural scene and its art, literature, and music has been witness to a wealth of creative approaches involving sound. This is the backdrop for Making It Heard: A History of Brazilian Sound Art, a volume that offers an overview of local artists working with performance, experimental vinyl production, sound installation, sculpture, radio, field recording, and sound mapping. It criticizes universal approaches to art and music historiography that fail to recognize local idiosyncrasies, and creates a local rationale and discourse. Through this approach, Chavez and Iazzetta enable students, researchers, and artists to discover and acknowledge work produced outside of a standard Anglo-European framework"--

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
  10. The shapes of early English poetry
    style, form, history
    Beteiligt: Dumitrescu, Irina (Hrsg.); Weiskott, Eric (Hrsg.)
    Erschienen: [2019]; © 2019
    Verlag:  Medieval Institute Publications, Western Michigan University, Kalamazoo

    This volume contributes to the study of early English poetics. In these essays, several related approaches and fields of study radiate outward from poetics, including stylistics, literary history, word studies, gender studies, metrics, and textual... mehr

    Zugang:
    Resolving-System (lizenzpflichtig)
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Humboldt-Universität zu Berlin, Universitätsbibliothek, Jacob-und-Wilhelm-Grimm-Zentrum
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    This volume contributes to the study of early English poetics. In these essays, several related approaches and fields of study radiate outward from poetics, including stylistics, literary history, word studies, gender studies, metrics, and textual criticism. By combining and redirecting these traditional scholarly methods, as well as exploring newer ones such as object-oriented ontology and sound studies, these essays demonstrate how poetry responds to its intellectual, literary, and material contexts. The contributors propose to connect the small (syllables, words, and phrases) to the large (histories, emotions, faiths, secrets). In doing so, they attempt to work magic on the texts they consider: turning an ordinary word into something strange and new, or demonstrating texture, difference, and horizontality where previous eyes had perceived only smoothness, sameness, and verticality

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Philologische Bibliothek, FU Berlin
    Beteiligt: Dumitrescu, Irina (Hrsg.); Weiskott, Eric (Hrsg.)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781580443609
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: HH 1190
    Schriftenreihe: Studies in medieval and early modern culture ; [64]
    Schlagworte: Altenglisch; Dichtung; Medieval Studies; Mediävistik; Middle English; Mittelenglisch; Old English; Poetics; Poetik; poetry; LITERARY CRITICISM / European / English, Irish, Scottish, Welsh; Altenglisch; Versdichtung
    Umfang: 1 Online-Ressource (xix, 281 Seiten), Illustrationen
    Bemerkung(en):

    Fälschlicherweise als Band 51 der Reihe bezeichnet.

  11. At home in the world
    cosmopolitanism now
    Erschienen: 1997
    Verlag:  Harvard Univ. Press, Cambridge, Mass. [u.a.]

    From every quarter we hear of a new global culture, postcolonial, hybrid, announcing the death of nationalism, the arrival of cosmopolitanism. But under the drumbeat attending this trend, Timothy Brennan detects another, altogether different sound.... mehr

    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Humboldt-Universität zu Berlin, Universitätsbibliothek, Jacob-und-Wilhelm-Grimm-Zentrum
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Europa-Universität Viadrina, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    From every quarter we hear of a new global culture, postcolonial, hybrid, announcing the death of nationalism, the arrival of cosmopolitanism. But under the drumbeat attending this trend, Timothy Brennan detects another, altogether different sound. Polemical, passionate, certain to provoke, his book exposes the drama being played out under the guise of globalism. A bracing critique of the critical self-indulgence that calls itself cosmopolitanism, it also takes note of the many countervailing forces acting against globalism in its facile, homogenizing sense. A critical call to arms, At Home in the World summons intellectuals and scholars to reinvigorate critical cultural studies. In stripping the false and headless from the new cosmopolitanism, Brennan revitalizes the idea.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
  12. Fieldwork for future ecologies
    radical practice for art and art-based research
    Beteiligt: Crone, Bridget (Hrsg.); Nightingale, Sam (Hrsg.); Stanton, Polly (Hrsg.)
    Erschienen: 2022
    Verlag:  Onomatopee, [Eindhoven]

    "Addresses the role that art practice and art-based research plays in expanding notions of fieldwork. At once a handbook for research and practice and a philosophical speculation, this book offers the unique opportunity to explore ways of working... mehr

    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    "Addresses the role that art practice and art-based research plays in expanding notions of fieldwork. At once a handbook for research and practice and a philosophical speculation, this book offers the unique opportunity to explore ways of working within vastly diverse climates and terrains using image, sound, movement and other sensing technologies. It also offers more creative and speculative interventions into the idea and location of the ‘field’ itself. Focusing on a range of projects from across different geographic locations and situations, the book highlights the crucial contribution that art can make to environmental and climate studies offering a valuable intervention into current discussions of artistic practice and research."--

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Staatsbibliothek zu Berlin; Philologische Bibliothek, FU Berlin
    Beteiligt: Crone, Bridget (Hrsg.); Nightingale, Sam (Hrsg.); Stanton, Polly (Hrsg.)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    ISBN: 9789493148918
    RVK Klassifikation: AR 14500 ; AR 23140 ; CC 6900 ; EC 1879 ; LH 61100 ; LH 61080 ; MS 9000 ; RB 10438
    Auflage/Ausgabe: First edition
    Schriftenreihe: Onomatopee ; 225
    Schlagworte: Ökologie; Kunst; Feldforschung; Einfluss; Forschung; Klimaänderung
    Weitere Schlagworte: Art / Fieldwork; Art / Fieldwork / Case studies; Ecology in art
    Umfang: 576 Seiten, Illustrationen
  13. Translation as transformation in Victorian poetry
    Autor*in: Drury, Annmarie
    Erschienen: 2015
    Verlag:  Cambridge Univ. Press, Cambridge

    "Translation as Transformation in Victorian Poetry illuminates the dynamic mutual influences of poetic and translation cultures in Victorian Britain, drawing on new materials, archival and periodical, to reveal the range of thinking about translation... mehr

    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Humboldt-Universität zu Berlin, Universitätsbibliothek, Jacob-und-Wilhelm-Grimm-Zentrum
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    "Translation as Transformation in Victorian Poetry illuminates the dynamic mutual influences of poetic and translation cultures in Victorian Britain, drawing on new materials, archival and periodical, to reveal the range of thinking about translation in the era. The results are a new account of Victorian translation and fresh readings both of canonical poems (including those by Browning and Tennyson) and of non-canonical poems (including those by Michael Field). Revealing Victorian poets to be crucial agents of intercultural negotiation in an era of empire, Annmarie Drury shows why and how meter matters so much to them, and locates the origins of translation studies within Victorian conundrums. She explores what it means to 'sound Victorian' in twentieth-century poetic translation, using Swahili as a case study, and demonstrates how and why it makes sense to consider Victorian translation as world literature in action"--

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Staatsbibliothek zu Berlin; Philologische Bibliothek, FU Berlin
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    ISBN: 9781107079243
    RVK Klassifikation: HG 220 ; HL 1191
    Schriftenreihe: Cambridge studies in nineteenth-century literature and culture ; 99
    Schlagworte: English poetry / 19th century / History and criticism; Translating and interpreting / England / History / 18th century; English poetry; Translating and interpreting; Geschichte; Lyrik; Übersetzung; Englisch
    Umfang: VIII, 293 S., Ill.
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references and index

    Machine generated contents note: Introduction: Victorian translations, poetic transformations; 1. Discovering a Victorian culture of translation; 2. Idylls of the King, the Mabinogion, and Tennyson's faithless melancholy; 3. In poetry and translation, Browning's case for innovation; 4. The Rubiyat and its compass; 5. The persistence of Victorian translation practice: William Hichens and the Swahili world; Epilogue: Victorian translators and 'the epoch of world literature'; Bibliography

  14. Language, sexuality, narrative, the Oresteia
    Autor*in: Goldhill, Simon
    Erschienen: 1984
    Verlag:  Cambridge Univ. Press, Cambridge [u.a.]

    This book is concerned with the complexity and difficulty of reading the Oresteia. It is not a traditional commentary, although it is often concerned with problems of interpretation and language, nor is it simply what is generally understood by a... mehr

    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    This book is concerned with the complexity and difficulty of reading the Oresteia. It is not a traditional commentary, although it is often concerned with problems of interpretation and language, nor is it simply what is generally understood by a literary study, although it often discusses the wider themes of the narrative. It is a close reading of the text concentrating on the developing meanings of words within the structuring of the play. In particular, Simon Goldhill focuses on the text's interests in language and its control, in sexuality and sexual difference, and in the progression and description of events. Dr Goldhill links a sound philological knowledge with material drawn widely from modern literary theory and anthropological studies. The result is a challenging and provocative book, which offers for the serious student of Greek drama an exciting range of insights into one of the most important texts of the ancient world

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Volltext (lizenzpflichtig)
    Quelle: Philologische Bibliothek, FU Berlin; Staatsbibliothek zu Berlin
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780511552496
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: FH 21756
    Schlagworte: Geschichte; Narration (Rhetoric) / History / To 1500; Greek language / Semantics; Sex in literature; Rhetoric, Ancient; Tragedy
    Weitere Schlagworte: Aeschylus / Oresteia; Orestes / King of Argos (Mythological character) / In literature; Aeschylus (v525-v456): Orestia
    Umfang: 1 Online-Ressource (IX, 315 S.)
    Bemerkung(en):

    Title from publisher's bibliographic system (viewed on 05 Oct 2015)

    Erscheinungsjahr des E-Books: 2009

  15. The economics of sustainable development
    Erschienen: 1995
    Verlag:  Cambridge Univ. Press, Cambridge [u.a.]

    This book applies rigorous economic analysis to the question of sustainable development. It considers the inter-relationship between growth and sustainability showing that one does not necessarily exist to the detriment of the other. Sustainability... mehr

    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Humboldt-Universität zu Berlin, Universitätsbibliothek, Jacob-und-Wilhelm-Grimm-Zentrum
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    TU Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Brandenburgische Technische Universität Cottbus - Senftenberg, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Europa-Universität Viadrina, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    This book applies rigorous economic analysis to the question of sustainable development. It considers the inter-relationship between growth and sustainability showing that one does not necessarily exist to the detriment of the other. Sustainability may be measured and defined in national accounting terms and the contributors explore a potentially powerful theoretical definition. Case studies on Morocco and China examine some of the domestic policy requirements of sustainability, revealing the desirability of quite complex combinations of policies. International policy aspects of sustainability are considered, such as technology transfer and the establishment of workable agreements to reduce global pollution. The volume demonstrates the need to build the sustainability debate on sound economic foundations, and the ability of economists to provide such foundations.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Philologische Bibliothek, FU Berlin; Staatsbibliothek zu Berlin
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    ISBN: 0521465559; 0521469570
    RVK Klassifikation: QC 347 ; QT 000
    Auflage/Ausgabe: 1. publ.
    Schlagworte: Duurzame ontwikkeling; Economische ontwikkeling; Política ambiental; Política económica; Nachhaltigkeit; Umweltpolitik; Wirtschaftsentwicklung; Wirtschaftspolitik; Economic policy; Environmental policy; Sustainable development; Wirtschaftspolitik; Umweltschutz; Nachhaltigkeit; Umweltverträglichkeit
    Umfang: XX, 314 S., graph. Darst.
  16. Der Einfluss des Blickverhaltens auf die Urteilsbildung über Politiker
    Erschienen: 2020
    Verlag:  Nomos, Baden-Baden

    Die vorliegende Studie ergänzt den Forschungsstand zur Wirkung visueller Kommunikation politischer Akteure durch eine innovative Methodenkombination aus Eye-Tracking und Real-Time-Response-Messung. Die Studie untersucht, inwiefern nonverbales... mehr

    Zugang:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Resolving-System (lizenzpflichtig)
    Alice Salomon Hochschule Berlin, Bibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschule für Wirtschaft und Recht, Hochschulbibliothek, Campus Schöneberg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Humboldt-Universität zu Berlin, Universitätsbibliothek, Jacob-und-Wilhelm-Grimm-Zentrum
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Brandenburgische Technische Universität Cottbus - Senftenberg, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Europa-Universität Viadrina, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschule der Polizei des Landes Brandenburg, Hochschulbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Fachhochschule Potsdam, Hochschulbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Die vorliegende Studie ergänzt den Forschungsstand zur Wirkung visueller Kommunikation politischer Akteure durch eine innovative Methodenkombination aus Eye-Tracking und Real-Time-Response-Messung. Die Studie untersucht, inwiefern nonverbales Verhalten sowohl die visuelle Aufmerksamkeit als auch die (spontanen) Urteile von RezipientInnen beeinflusst. Außerdem wird der Zusammenhang aus Blickverhalten und Urteilsbildung analysiert. Dazu sahen TeilnehmerInnen der Studie Videos von Politikerreden entweder mit oder ohne Ton. Befunde zeigen, dass spezifisches körpersprachliches Verhalten (z.B. emotionale Gesichtsausdrücke oder Handgesten) zum einen die visuelle Aufmerksamkeit lenkt. Zum anderen haben sowohl verbale Äußerungen als auch nonverbales Verhalten Auswirkungen auf die spontane Urteilsbildung über Politiker. Effekte nonverbaler Kommunikation treten insbesondere dann auf, wenn kein Ton verfügbar ist. Die Ergebnisse deuten zudem auf einzelne Zusammenhänge zwischen Blickverhalten und Urteilsbildung hin This study complements research on the effects of visual communication by politicians by combining eye tracking and real-time response measurement. It investigates the extent to which non-verbal behaviour affects the visual attention of and (spontaneous) impression formation among viewers, while also analysing the relationship between gaze behaviour and impression formation. Participants watched videos of political speeches either with or without sound. The results show that specific non-verbal behaviour (e.g. emotional facial expressions or hand gestures) direct visual attention. Furthermore, both verbal statements and non-verbal communication affect spontaneous opinion formation about politicians. The effects of non-verbal communication occur especially if no verbal information is available. Moreover, the results indicate some relation between attention distribution and impression formation

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Philologische Bibliothek, FU Berlin; Staatsbibliothek zu Berlin
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Dissertation
    Format: Online
    ISBN: 9783845292328
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: AP 17120 ; MD 6200 ; AP 14150 ; AP 15640
    Auflage/Ausgabe: 1. Auflage
    Schriftenreihe: Nomos Universitätsschriften – Medien und Kommunikation ; Band 8
    Array
    Schlagworte: Visuelle Kommunikation; Blickverhalten; Mimik; Beurteilung; Politiker; Sprache; Gestik; Politische Rede
    Weitere Schlagworte: Politische Kommunikation; Emotionen; Visuelle Kommunikation; Mimik; Gestik; Kommunikationselemente; Stimulus; Untersuchungsmaterial; Eye-Tracking; Real Time-Response Messung
    Umfang: 1 Online-Ressource (444 Seiten)
    Bemerkung(en):

    Dissertation, Johannes Gutenberg-Universität Mainz, 2018

  17. Dramaturgies of love in Romeo and Juliet
    word, music, and dance
    Erschienen: 2022
    Verlag:  Routledge, Taylor & Francis Group, New York ; London

    "Bringing together current intermedial discourses on Shakespeare, music, and dance with the affective turn in the humanities, Dramaturgies of Love in Romeo and Juliet offers a unique and highly innovative transdisciplinary discussion of 'unspeakable'... mehr

    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    "Bringing together current intermedial discourses on Shakespeare, music, and dance with the affective turn in the humanities, Dramaturgies of Love in Romeo and Juliet offers a unique and highly innovative transdisciplinary discussion of 'unspeakable' love in one of the most famous love stories in literary history: the tragic romance of Romeo and Juliet. Through in-depth case studies and historical contextualisation, this book showcases how the 'woes that no words can sound' of Shakespeare's iconic lovers nevertheless have found expression not only in his verbal poetry, but also in non-verbal adaptations of the play in 19th-century symphonic music and 20th- and 21st-century theatre dance. Combining methodological approaches from diverse disciplines, including affect theory, musicology and dance studies, this study opens up a new perspective onto the artistic representation of love, defining amorous emotion as a generically transformative constellation of dialogic performativity. To explore how this constellation has become manifest across the arts, this book analyses and compares dramatic, musical, and choreographic dramatisations of love in William Shakespeare's early modern tragedy, French composer Hector Berlioz's dramatic symphony Roméo et Juliette (1839), and the staging of Berlioz's symphony by German contemporary choreographer Sasha Waltz for the Paris Opera Ballet (2007)

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Staatsbibliothek zu Berlin; Philologische Bibliothek, FU Berlin
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Dissertation
    ISBN: 9781032028590; 9781032028606
    Weitere Identifier:
    9781032028590
    RVK Klassifikation: HI 3426
    Schriftenreihe: Routledge studies in Shakespeare
    Schlagworte: Bearbeitung; Liebe <Motiv>
    Weitere Schlagworte: Shakespeare, William (1564-1616): Romeo and Juliet; Shakespeare, William / 1564-1616 / Romeo and Juliet; Shakespeare, William / 1564-1616 / Adaptations; Love in literature
    Umfang: xii, 229 Seiten, Illustrationen
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references and index

    Dissertation, Universität Konstanz, 2020

  18. Die Germanistik und ihre Mittelalter
    textwissenschaftliche Interventionen
    Autor*in: Ott, Michael R.
    Erschienen: [2022]; © 2022
    Verlag:  De Gruyter, Berlin ; Boston

    Die Studie wirft die Frage auf, welche Folgen es für die Mittelaltergermanistik hätte, von den Paradigmen »Philologie« und »Literatur« auf das Paradigma »Text« umzustellen. Sieben Kapitel spüren dieser Frage nach, erproben ihre Potentiale und bieten... mehr

    Zugang:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Europa-Universität Viadrina, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Die Studie wirft die Frage auf, welche Folgen es für die Mittelaltergermanistik hätte, von den Paradigmen »Philologie« und »Literatur« auf das Paradigma »Text« umzustellen. Sieben Kapitel spüren dieser Frage nach, erproben ihre Potentiale und bieten disziplingeschichtlich informierte Antworten. Anhand des »Nibelungenlied« werden Möglichkeiten synoptischer Textlektüren diskutiert. An die Stelle des Gegensatzes von Minnesang und Sangspruchdichtung tritt die Suche nach dem Politischen der Lyrik. Mit »Inschriftlichkeit« und »Urkundlichkeit« werden lang übersehene Formen von Schriftlichkeit ins Rampenlicht gerückt. Historisch orientierte Erzählungen lassen eingespielte disziplinäre Grenzziehungen fragil erscheinen. Netzwerkanalysen visualisieren Personenbeziehungen und machen die Prominenz mittelalterlicher Autoren sichtbar. Ein Rückblick auf die Fiktionalitätsdebatte eröffnet Räume, um über mittelalterliche Erzählwelten nachzudenken - und die Unterscheidung von Text und Literatur bietet schließlich den Anlass für die Frage, was eine mediävistische »Textwissenschaft« sein könnte. Auf breiter Grundlage wird also Grundlegendes verhandelt und werden Optionen gesucht für eine Mittelaltergermanistik des 21. Jahrhunderts. Dieser Band wird 36 Monate nach Erscheinen mit der Lizenz CC BY Open Access gestellt What if medieval German studies scholars no longer limited their thinking and acting to "philology" and "literature," and instead understood their research as text scholarship? This book examines this question, sounds out its potential, and provides answers informed by the history of the discipline that range from synoptic readings and a non-binary understanding of poetry to the analysis of networks and narrative worlds

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Philologische Bibliothek, FU Berlin; Staatsbibliothek zu Berlin
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Dissertation
    Format: Online
    ISBN: 9783110734362; 9783110734409
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: GE 7060
    Schriftenreihe: Untersuchungen zur deutschen Literaturgeschichte ; Band 163
    Schlagworte: Disziplingeschichte; Mittelaltergermanistik; Textwissenschaft; Mittelalter; Altgermanistik; Texttheorie; Literatur
    Umfang: 1 Online-Ressource (240 Seiten), Illustrationen, Diagramme, Karte
    Bemerkung(en):

    Habilitationsschrift, Universität Heidelberg, 2018

  19. How to be an intellectual
    essays on criticism, culture, and the university
    Erschienen: [2014]; © 2014
    Verlag:  Fordham University Press, New York

    "Over the past decade, Jeffrey J. Williams has been one of the most perceptive observers of contemporary literary and cultural studies. He has also been a shrewd analyst of the state of American higher education. How to Be an Intellectual brings... mehr

    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    "Over the past decade, Jeffrey J. Williams has been one of the most perceptive observers of contemporary literary and cultural studies. He has also been a shrewd analyst of the state of American higher education. How to Be an Intellectual brings together noted and new essays and exemplifies Williams's effort to bring criticism to a wider public How to Be an Intellectual profiles a number of critics, drawing on a unique series of interviews that give an inside look at their work and careers. The book often looks at critical thought from surprising angles, examining, for instance, the history of modern American criticism in terms of its keywords as they morphed from sound to rigorous to smart. It also puts in plain language the political travesty of higher education policies that produce student debt, which, as Williams demonstrates, all too readily follow the model of colonial indenture, not just as a metaphor but in actual point of fact. How to Be an Intellectual tells a story of intellectual life since the culture wars. Shedding academic obscurity and calling for a better critical writing, it reflects on what makes the critic and intellectual the accidents of careers, the trends in thought, the institutions that shape us, and politics. It also includes personal views of living and working with books"..

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Philologische Bibliothek, FU Berlin
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780823263844
    Auflage/Ausgabe: First edition
    Schlagworte: LITERARY CRITICISM / Semiotics & Theory; EDUCATION / Higher; EDUCATION / Philosophy & Social Aspects; Literatur; Criticism; Intellectuals; Literature; LITERARY CRITICISM / Semiotics & Theory; EDUCATION / Higher; EDUCATION / Philosophy & Social Aspects; Höheres Bildungswesen; Intellektueller
    Umfang: 1 Online-Ressource (X, 222 Seiten)
  20. Literature's sensuous geographies
    postcolonial matters of place
    Erschienen: 2015
    Verlag:  Palgrave Macmillan, Basingstoke [u.a.]

    "Literature's Sensuous Geographies offers a study of place in postcolonial literature and theory from other than the socio-cultural and political angles that have traditionally dominated the field. Moslund explores "sensuous geographies" (something... mehr

    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    "Literature's Sensuous Geographies offers a study of place in postcolonial literature and theory from other than the socio-cultural and political angles that have traditionally dominated the field. Moslund explores "sensuous geographies" (something that has so far been neglected in the study of place in literature) as opening up other than discursive relations to the world - other, non-territorial modes of being-in-the-world. The book develops a sense-aesthetic mode of reading (a "topo-poetics") and in close-readings of Conrad, Blixen, Coetzee and Achebe (among others), Moslund explores dimensions in literature that open up the place world as produced by desubjectified intensities of smell, sound, sight, touch, etc. Sense-aesthetic qualities of literary language are shown in this way as radically challenging the rationalizing logic of modernity (the inner logic of imperialism), at the heart of which Moslund identifies a disciplining of the senses and a reduction of the sensuous openness of reality. With his study of sensuous geographies in literature, Moslund makes a notable shift in the field of postcolonial studies and geocriticism from discourse analysis to aesthetic analysis"--

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Staatsbibliothek zu Berlin; Philologische Bibliothek, FU Berlin
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    ISBN: 9781137479679
    RVK Klassifikation: HP 1130
    Schriftenreihe: Geocriticism and spatial literary studies
    Schlagworte: Ort <Motiv>; Englisch; Postkoloniale Literatur; Umweltwahrnehmung
    Umfang: X, 273 S.
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references and index

  21. Saturation
    an elemental politics
    Beteiligt: Jue, Melody (Hrsg.); Ruiz, Rafico (Hrsg.)
    Erschienen: [2021]; © 2021
    Verlag:  Duke University Press, Durham

    Bringing together media studies and environmental humanities, the contributors to Saturation develop saturation as a heuristic to analyze phenomena in which the elements involved are difficult or impossible to separate. In ordinary language,... mehr

    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Humboldt-Universität zu Berlin, Universitätsbibliothek, Jacob-und-Wilhelm-Grimm-Zentrum
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Bringing together media studies and environmental humanities, the contributors to Saturation develop saturation as a heuristic to analyze phenomena in which the elements involved are difficult or impossible to separate. In ordinary language, saturation describes the condition of being thoroughly soaked, while in chemistry it is the threshold at which something can be maximally dissolved or absorbed in a solution. Contributors to this collection expand notions of saturation beyond water to consider saturation in sound, infrastructure, media, Big Data, capitalism, and visual culture. Essays include analyses of the thresholds of HIV detectability in bloodwork, militarism's saturation of oceans, and the deleterious effects of the saturation of cellphone and wi-fi signals into the human body. By channeling saturation to explore the relationship between media, the environment, technology, capital, and the legacies of settler colonialism, Saturation illuminates how elements, the natural world, and anthropogenic infrastructures, politics, and processes exist in and through each other.Contributors. Marija Cetinić, Jeff Diamanti, Bishnupriya Ghosh, Lisa Yin Han, Stefan Helmreich, Mél Hogan, Melody Jue, Rahul Mukherjee, Max Ritts, Rafico Ruiz, Bhaskar Sarkar, John Shiga, Avery Slater, Janet Walker, Joanna Zylinska

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Philologische Bibliothek, FU Berlin
    Beteiligt: Jue, Melody (Hrsg.); Ruiz, Rafico (Hrsg.)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781478013044
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: AP 14000 ; AR 14300 ; AP 15950 ; LC 51000
    Schriftenreihe: Elements
    Schlagworte: SOCIAL SCIENCE / Media Studies; Ecocriticism; Human ecology and the humanities; Mass media and the environment; Ocean and civilization; Ocean; Umwelt <Motiv>; Ecocriticism; Massenmedien
    Weitere Schlagworte: Electronic books
    Umfang: 1 Online-Ressource (xii, 332 Seiten), Illustrationen
  22. Embroidering the Scarlet A
    unwed mothers and illegitimate children in American fiction and film
    Erschienen: 2015
    Verlag:  Univ. of Michigan Press, Ann Arbor

    "Embroidering the Scarlet A traces the evolution of the "fallen woman" from the earliest novels to recent representations in fiction and film, including The Scarlet Letter, The Sound and the Fury, The Color Purple, and Love Medicine, and the films... mehr

    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    "Embroidering the Scarlet A traces the evolution of the "fallen woman" from the earliest novels to recent representations in fiction and film, including The Scarlet Letter, The Sound and the Fury, The Color Purple, and Love Medicine, and the films Juno and Mother and Child. Interweaving her own experience as a pregnant teen forced to surrender her daughter and pledge secrecy for decades, Ellerby interrogates "out-of-wedlock" motherhood, mapping the ways archetypal scarlet women and their children have been exiled as social pariahs, pardoned as blameless pawns, and transformed into empowered women. Drawing on narrative, feminist, and autobiographical theory, the book examines the ways that the texts have affirmed, subverted, or challenged dominant thinking and the prevailing moral standards as they have shifted over time. Using her own life experience and her uniquely informed perspective, Ellerby assesses the effect these stories have on the lives of real women and children. By inhabiting the space where ideology meets narrative, Ellerby questions the constricting historical, cultural, and social parameters of female sexuality and permissible maternity. As a feminist cultural critique, a moving autobiographical journey, and an historical investigation that addresses both fiction and film, Embroidering the Scarlet A will appeal to students and scholars of literature, history, sociology, psychology, women's and gender studies, and film studies. The book will also interest general readers, as it relates the experience of surrendering a child to adoption at a time when birthmothers were still exiled, birth records were locked away, and secrecy was still mandatory. It will also appeal to those concerned with adoption or the cultural shifts that have changed our thinking about illegitimacy"..

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
  23. Surface relations
    queer forms of asian american inscrutability
    Erschienen: [2022]; © 2022
    Verlag:  Duke University Press, Durham ; London

    In Surface Relations Vivian L. Huang traces how Asian and Asian American artists have strategically reworked the pernicious stereotype of inscrutability as a dynamic antiracist, feminist, and queer form of resistance. Following inscrutability in... mehr

    Zugang:
    Aggregator (lizenzpflichtig)
    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    In Surface Relations Vivian L. Huang traces how Asian and Asian American artists have strategically reworked the pernicious stereotype of inscrutability as a dynamic antiracist, feminist, and queer form of resistance. Following inscrutability in literature, visual culture, and performance art since 1965, Huang articulates how Asian American artists take up the aesthetics of Asian inscrutability-such as invisibility, silence, unreliability, flatness, and withholding-to express Asian American life. Through analyses of diverse works by performance artists (Tehching Hsieh, Baseera Khan, Emma Sulkowicz, Tseng Kwong Chi), writers (Kim Fu, Kai Cheng Thom, Monique Truong), and video, multimedia, and conceptual artists (Laurel Nakadate, Yoko Ono, Mika Tajima), Huang challenges neoliberal narratives of assimilation that erase Asianness. By using sound, touch, and affect, these artists and writers create new frameworks for affirming Asianness as a source of political and social critique and innovative forms of life and creativity.Duke University Press Scholars of Color First Book Award recipient

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Staatsbibliothek zu Berlin; Philologische Bibliothek, FU Berlin
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781478023623
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: LH 60250
    Schlagworte: SOCIAL SCIENCE / Ethnic Studies / Asian American Studies; American literature; Asian American art; Asian American art; Asian American art; Asian American artists; Group identity in art; Visuelle Medien; Performance <Künste>; Gruppenidentität; Stereotyp; Literatur; Asiaten; Feminismus
    Umfang: 1 Online-Ressource (239 Seiten)
    Bemerkung(en):

    Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 01. Dez 2022)

  24. Feministische Theorie und Kritische Medienkulturanalyse
    Ausgangspunkte und Perspektiven
    Beteiligt: Thomas, Tanja (Hrsg.); Wischermann, Ulla (Hrsg.)
    Erschienen: [2020]; © 2020
    Verlag:  transcript, Bielefeld

    Welches Potenzial hat feministische Wissensproduktion für die kritische Medienforschung? In gegenwärtigen Medienkulturen sind die gesellschaftlich stets umkämpften Prozesse der Herstellung, Legitimierung, aber auch Transformation von Macht- und... mehr

    Zugang:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Alice Salomon Hochschule Berlin, Bibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität der Künste Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Fachhochschule Potsdam, Hochschulbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Filmuniversität Babelsberg KONRAD WOLF, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Welches Potenzial hat feministische Wissensproduktion für die kritische Medienforschung? In gegenwärtigen Medienkulturen sind die gesellschaftlich stets umkämpften Prozesse der Herstellung, Legitimierung, aber auch Transformation von Macht- und Herrschaftsverhältnissen unübersehbar mit medialen Repräsentationen, Technologien und Praktiken des Medienhandelns verwoben.Der Band stellt wegweisende Beiträge feministischer Theoriebildung (u.a. von Adrienne Rich, bell hooks, Donna Haraway und Judith Butler) vor, die von ausgewiesenen Autor_innen in ihrer Bedeutung für eine gesellschaftstheoretisch fundierte Medienforschung gewürdigt werden What potential does the production of feminist knowledge have for critical media research? In current media cultures, the processes of production, legitimacy as well as the transformation of power relations, which are constantly contested in our society, are undeniably interwoven with medial representations, technologies and practices of media activities. This volume presents groundbreaking contributions to feminist theory development (such as by Adrienne Rich, bell hooks, Donna Haraway and Judith Butler) that are acknowledged by renowned authors for their significance concerning media research based on sound social concepts

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
  25. Monumental sounds
    art and listening before Dante
    Erschienen: [2021]; © 2021
    Verlag:  Brill, Leiden ; Boston

    "In Monumental Sounds, Matthew G. Shoaf examines interactions between sight and hearing in spectacular church decoration in Italy between 1260-1320. In this "age of vision," authorities' concerns about whether and how worshipers listened to sacred... mehr

    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    "In Monumental Sounds, Matthew G. Shoaf examines interactions between sight and hearing in spectacular church decoration in Italy between 1260-1320. In this "age of vision," authorities' concerns about whether and how worshipers listened to sacred speech spurred Giotto and other artists to reconfigure sacred stories to activate listening and ultimately bypass phenomenal experience for attitudes of inner receptivity. New naturalistic styles served that work, prompting viewers to give voice to depicted speech and guiding them toward spiritually fruitful auditory discipline. This study reimagines narrative pictures as site-specific extensions of a cultural system that made listening a meaningful practice. Close reading of religious texts, poetry, and art historiography augments Shoaf's novel approach to pictorial naturalism and art's multisensorial dimensions"

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format