Ergebnisse für *

Zeige Ergebnisse 1 bis 6 von 6.

  1. Petrarca und die bildenden Künste
    Dialoge, Spiegelungen, Transformationen

    Petrarca hat sich intensiv mit den bildenden Künsten seiner Zeit auseinandergesetzt. Er besaß ein Madonnenbild Giottos und beauftragte Simone Martini mit dem einzigartigen Frontispiz seines Vergilcodex. Seine Werke sind Schlüsseltexte für die... mehr

    Universitätsbibliothek Gießen
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Kassel, Landesbibliothek und Murhardsche Bibliothek der Stadt Kassel
    keine Fernleihe
    Universität Mainz, Zentralbibliothek
    keine Fernleihe
    Universität Marburg, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe

     

    Petrarca hat sich intensiv mit den bildenden Künsten seiner Zeit auseinandergesetzt. Er besaß ein Madonnenbild Giottos und beauftragte Simone Martini mit dem einzigartigen Frontispiz seines Vergilcodex. Seine Werke sind Schlüsseltexte für die Entdeckung der Landschaft und die humanistische Villenkultur ebenso wie für das weibliche Porträt und die Triumphikonographie der Renaissance und des Barock. Der mit Petrarca verbundene Mythos des Dichterfürsten bietet bis in die Moderne hinein eine produktive Projektionsfläche für Literaten und Künstler gleichermaßen. Die Beiträge des Bandes eröffnen im Dialog zwischen Literaturwissenschaft und Kunstgeschichte neue Perspektiven auf zentrale Aspekte von Leben und Werk Petrarcas und seine Bedeutung als Ausstrahlungsphänomen der europäischen Kulturgeschichte. Petrarch intensively examined the visual arts of his time. He possessed a Madonna painting by Giotto and commissioned Simone Martini to create the unique frontispiece of his codex on Vergil. His works are key texts with respect to the discovery of the landscape and humanistic villa culture as well as the female portrait and the triumphant iconography of the Renaissance and the Baroque. The myth of the poet-prince associated with Petrarch has continued to offer a productive projection screen for both literati and artists up to modern times. The texts in the book open up new perspectives on central aspects of Petrarch’s life and work and his importance as a charismatic phenomenon in the history of European art in a dialogue between literary studies and art history.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
  2. Kreativität im Schnittpunkt der Observanzen/ Creatività e osservanza
    Italienische Literatur um 1600 zwischen Gegenreformation und Regelpoetik/ Letteratura italiana del Seicento tra Controriforma e normatività poetica
    Beteiligt: Bosi, Carlo (Mitwirkender); Carminati, Clizia (Mitwirkender); Fantappiè, Irene (Mitwirkender); Fingerle, Maddalena (Mitwirkender); Föcking, Marc (Mitwirkender); Huss, Bernhard (Mitwirkender); Mehltretter, Florian (Mitwirkender); Nelting, David (Mitwirkender); Paltrinieri, Ilaria (Mitwirkender); Wiener, Claudia (Mitwirkender)
    Erschienen: 2023; ©2023
    Verlag:  De Gruyter, Berlin ; Walter de Gruyter GmbH

    Italian literature emerged around 1600 at the intersection of poetological and religious attempts at standardization and under the attentive watch of a literary community and its critical discussions as well as the censorship and inquisition of the... mehr

    Zugang:
    Resolving-System (kostenfrei)
    Verlag (kostenfrei)
    Technische Hochschule Bingen, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Bibliothek der Hochschule Darmstadt, Zentralbibliothek
    keine Fernleihe
    Hessisches Staatsarchiv Darmstadt, Bibliothek
    keine Fernleihe
    TU Darmstadt, Universitäts- und Landesbibliothek - Stadtmitte
    keine Fernleihe
    Bibliothek der Frankfurt University of Applied Sciences
    keine Fernleihe
    Hessisches BibliotheksInformationsSystem hebis
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek J. C. Senckenberg, Zentralbibliothek (ZB)
    keine Fernleihe
    Hochschul- und Landesbibliothek Fulda, Standort Heinrich-von-Bibra-Platz
    keine Fernleihe
    Technische Hochschule Mittelhessen, Hochschulbibliothek Gießen
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Gießen
    keine Fernleihe
    Hessen Kassel Heritage, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Kassel, Landesbibliothek und Murhardsche Bibliothek der Stadt Kassel
    keine Fernleihe
    Akademie der Wissenschaften und der Literatur, Bibliothek
    keine Fernleihe
    LEIZA - Leibniz-Zentrum für Archäologie, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Leibniz-Institut für Europäische Geschichte, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Martinus-Bibliothek, Wissenschaftliche Diözesanbibliothek
    keine Fernleihe
    Universität Mainz, Zentralbibliothek
    keine Fernleihe
    110 Herder-Institut für historische Ostmitteleuropaforschung – Institut der Leibniz-Gemeinschaft, Forschungsbibliothek
    keine Fernleihe
    Archivschule Marburg, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Hessisches Staatsarchiv Marburg, Dienstbibliothek
    keine Fernleihe
    Universität Marburg, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschul- und Landesbibliothek RheinMain, Rheinstraße
    keine Fernleihe

     

    Italian literature emerged around 1600 at the intersection of poetological and religious attempts at standardization and under the attentive watch of a literary community and its critical discussions as well as the censorship and inquisition of the Counter-Reformation. This volume sheds light on creativity under the conditions of this twofold "observance" by looking at texts from various genres written between ca. 1550 and 1650. Italienische Literatur entsteht um 1600 in einem Schnittpunkt von poetologischen und religiösen Normierungsbestrebungen und unter wachsamer Beobachtung sowohl seitens einer kritisch diskutierenden literarischen Gemeinschaft als auch der gegenreformatorischen Zensur und Inquisition. Kirchliche Autoritäten kontrollieren die Literatur von außen, während die Literaten in einem Dialog des Aushandelns von Normen und der wachsamen Beratung und Kritik untereinander begriffen sind. Der Titel dieses Bandes benennt dies mit dem Begriff der ,Observanz' in seiner Doppelbedeutung von ,Beobachtung' und ,Regelbeachtung'. Diese Situation nur als äußere Beschränkung künstlerischen Schaffens zu fassen, wäre freilich reduktiv. Anhand von Texten unterschiedlicher medialer und gattungspoetischer Formate vom Epos bis zur Oper wird gezeigt, wie zwischen 1550 und 1650 dichterische Kreativität unter den besonderen Bedingungen dieser doppelten Observanz zu Lösungen, Evasionen oder Immunisierungen gelangt; wie Autoren auf die textuelle und mediale Gestalt ihrer Werke und auf die Gestaltung oder auch Verhüllung ihrer Autorschaft achtgeben und wie andererseits die Aufmerksamkeit der Rezipierenden auf Problemlagen fokussiert oder aber zerstreut werden kann.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Bosi, Carlo (Mitwirkender); Carminati, Clizia (Mitwirkender); Fantappiè, Irene (Mitwirkender); Fingerle, Maddalena (Mitwirkender); Föcking, Marc (Mitwirkender); Huss, Bernhard (Mitwirkender); Mehltretter, Florian (Mitwirkender); Nelting, David (Mitwirkender); Paltrinieri, Ilaria (Mitwirkender); Wiener, Claudia (Mitwirkender)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783111167169
    Weitere Identifier:
    DDC Klassifikation: Italienische, rumänische, rätoromanische Literaturen (850); Geschichte und Geografie (900)
    Schriftenreihe: Vigilanzkulturen / Cultures of Vigilance , ; 7
    Schlagworte: Italienisch; Literatur
    Umfang: 1 Online-Ressource (VI, 235 p.)
  3. Lorenzo de' Medicis Canzoniere und der Ficinianismus
    philosophica facere quae sunt amatoria
    Autor*in: Huss, Bernhard
    Erschienen: 2007
    Verlag:  Narr, Tübingen

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Dissertation
    Format: Druck
    ISBN: 9783823363484; 3823363484
    Weitere Identifier:
    9783823363484
    RVK Klassifikation: IU 4640
    DDC Klassifikation: Italienische, rumänische, rätoromanische Literaturen (850); Philosophie und Psychologie (100)
    Schriftenreihe: Romanica Monacensia ; 76
    Schlagworte: Ficinus, Marsilius; Neuplatonismus; Rezeption; Medici, Lorenzo <<de'>>;
    Umfang: 472 S., 23 cm
    Bemerkung(en):

    Teilw. zugl.: München, Univ., Diss., 2005/06

  4. Zur Emblematisierung von Francesco Petrarcas "De remediis utriusque fortune"
    Autor*in: Huss, Bernhard
    Erschienen: 2023

    Francesco Petrarch's two-part collection of dialogues De remediis utriusque fortune was his most widely read text in the early modern period and played a decisive role in shaping the author's moral-philosophical physiognomy in Europe. North of the... mehr

     

    Francesco Petrarch's two-part collection of dialogues De remediis utriusque fortune was his most widely read text in the early modern period and played a decisive role in shaping the author's moral-philosophical physiognomy in Europe. North of the Alps, the fact that De remediis was not only translated into German - as it was into many other living languages - but also illustrated throughout, contributed in no small measure to the work's great success. The complete German translation printed in Augsburg in 1532 by the publisher Heinrich Steyner with elaborate woodcuts by the hand of the so-called Petrarch Master, which illustrated both the paratexts and all 253 dialogues of the collection, formed the much-received basis for a whole series of further publications provided with these images. In the course of these, the German version of Petrarch’s text was first shortened and simplified from 1539 onwards, and the text-image conglomerates were provided with versified additions. In some later editions, Petrarch’s text disappeared further, turning the German De remediis into an almost 'regularly' constructed emblem book; the interest in the images to the detriment of the text could even go so far that the German titles and image captions also receded and only the woodcuts with versified subscriptiones remained. We are thus dealing with a veritable process of emblematisation, which, since 1539, has privileged the pictorial material deeply rooted in the readers’ memory more and more over the text and considerably modified the semantics of the individual chapters of De remediis as well as the overall message of the text. These changes in the text-image relationship must be seen against the background of the general development of early modern emblematics and certainly have a good deal to do with the particular memorial effect that historical theory generally attributed to the image in relation to the text.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Literatur und Rhetorik (800); Italienische, rumänische, rätoromanische Literaturen (850)
    Schlagworte: Petrarca; De remediis; Emblematisierung
    Lizenz:

    www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen

  5. Zur Emblematisierung von Francesco Petrarcas "De remediis utriusque fortune"
    Autor*in: Huss, Bernhard
    Erschienen: 2023

    Francesco Petrarch's two-part collection of dialogues De remediis utriusque fortune was his most widely read text in the early modern period and played a decisive role in shaping the author's moral-philosophical physiognomy in Europe. North of the... mehr

     

    Francesco Petrarch's two-part collection of dialogues De remediis utriusque fortune was his most widely read text in the early modern period and played a decisive role in shaping the author's moral-philosophical physiognomy in Europe. North of the Alps, the fact that De remediis was not only translated into German - as it was into many other living languages - but also illustrated throughout, contributed in no small measure to the work's great success. The complete German translation printed in Augsburg in 1532 by the publisher Heinrich Steyner with elaborate woodcuts by the hand of the so-called Petrarch Master, which illustrated both the paratexts and all 253 dialogues of the collection, formed the much-received basis for a whole series of further publications provided with these images. In the course of these, the German version of Petrarch’s text was first shortened and simplified from 1539 onwards, and the text-image conglomerates were provided with versified additions. In some later editions, Petrarch’s text disappeared further, turning the German De remediis into an almost 'regularly' constructed emblem book; the interest in the images to the detriment of the text could even go so far that the German titles and image captions also receded and only the woodcuts with versified subscriptiones remained. We are thus dealing with a veritable process of emblematisation, which, since 1539, has privileged the pictorial material deeply rooted in the readers’ memory more and more over the text and considerably modified the semantics of the individual chapters of De remediis as well as the overall message of the text. These changes in the text-image relationship must be seen against the background of the general development of early modern emblematics and certainly have a good deal to do with the particular memorial effect that historical theory generally attributed to the image in relation to the text.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Literatur und Rhetorik (800); Italienische, rumänische, rätoromanische Literaturen (850)
    Schlagworte: Petrarca; De remediis; Emblematisierung
    Lizenz:

    www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen

  6. Chronotopik und Ideologie im Epos
    Erschienen: [2016]
    Verlag:  Universitätsverlag Winter, Heidelberg

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 9783825366865; 3825366863
    Weitere Identifier:
    9783825366865
    RVK Klassifikation: EC 6522 ; ED 3522
    DDC Klassifikation: Italienische, rumänische, rätoromanische Literaturen (850); Italische Literaturen; Lateinische Literatur (870)
    Schriftenreihe: Germanisch-romanische Monatsschrift. Beiheft ; 76
    Schlagworte: Militär; Politik; Hegemonie; Konflikt; Rezeption; Epos; Geschichte 100 v. Chr.-1500; ; Ideologie; Raum <Motiv>; Zeit <Motiv>; Epos;
    Weitere Schlagworte: Antike; Chronotopik; Epik; Frühe Neuzeit; Ideologie; Italien; Lucan; Petrarca, Francesco; Raum und Zeit; Sannazaro, Jacopo; Semiosphäre; Trissino, Gian Giorgio; Vergil; Vida, Girolamo
    Umfang: 277 Seiten, 23.5 cm x 15.5 cm
    Bemerkung(en):

    Literaturverzeichnis: Seite 257-277